تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۳۵
بازدید: ۱۴۹
کد خبر: ۲۹۲۳۷۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

مصائب محدودیت‌های صادراتی به روایت رئیس انجمن سنگ آهن/ چرا وابسته به قیمت‌های جهانی نیستیم؟

‌می‌متالز - رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت: هم عوارض و هم محدودیت‌های صادراتی از جمله ابزار‌های مورد استفاده دولت‌ها برای مدیریت بازار هستند.

به گزارش می‌متالز، مهرداد اکبریان با اشاره به اتفاقات نه چندان مثبتی که طی یکسال اخیر در زنجیره فولاد رخ داده است، اظهارداشت: در شرایط عادی قیمت‌های بازار جهانی می‌تواند بر روی قیمت‌های داخل تاثیر گذار باشد، ولی با توجه به محدود شدن بی حد و اندازه صادرات، در حال حاضر وابسته به قیمت‌های جهانی نیستیم.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت؛ طبق قانون کشور صادرات هر محصولی آزاد است مگر آن که دولت تشخیص دهد برای حمایت از تولید و به مدت زمان محدودی صادرات آن محدود شود. در حال حاضر بحث ارزی و پولی کاملاً در کنترل و دست دولت است.

وی افزود: اگر روابط ما با کشور‌های دیگر همچنان روابط بسته‌ای باشد، احتمال اینکه در سال جدید بازار با فروش قابل توجهی مواجه نشود، زیاد است، چرا که ما هم در صادرات و هم در کشور‌های مقصد صادراتی محدودیت داریم.

این فعال صنعت فولاد بیان کرد: توسعه صنایع، صنعت و معادن ما به شدت رو به پیشرفت است، ولی متاسفانه بازارهمچنان در شرایط بهینه‌ای وجود ندارد که باید برای حل این مسئله نیز برنامه ریزی‌های لازم صورت گیرد.

وی اظهارداشت: در حال حاضر برای تامین بازار‌های داخلی و تامین سرانه مصرف داخلی، سنگ آهن به اندازه کافی موجود است.

به گفته رئیس انجمن سنگ آهن، بزرگترین مشکل موجود در زنجیره فولاد کوچک شدن مارکت در این زنجیره است، چرا که بودجه‌های عمرانی صرف هزینه‌های جاری می‌شود.

اکبریان تصریح کرد: با کاهش سرانه مصرف فولاد و رکود ساخت و ساز در بخش مسکن، به برنامه‌های پیش بینی شده در صنعت فولاد نخواهیم رسید.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت: نگاه ما همیشه به نقطه ایده آل است، اما اکنون با نقطه ایده آل در بحث سرمایه گذاری، توسعه اکتشافات، توسعه استخراج، نوآوری و فناوری نو و رسیدن به سطح جهانی فاصله داریم.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده