تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۳۲
بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۲۹۲۱۶۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
«می متالز» گزارش می‌دهد:

مسیر توسعه صنعتی کشور روشن است/ استان کرمان ظرف ۲ سال آینده به قطب اول فولاد کشور تبدیل خواهد شد

‌می‌متالز - محمدرضا پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصاد مجلس اعلام کرد: مجموعه اقدامات در حوزه نماینده شرکت‌های بخش صنعتی ما (گل گهر) نوید بخش حرکت‌های بزرگی است که می‌تواند در آینده مسیر توسعه صنعتی ما را با شرایط بهتری روبه رو کند.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا پورابراهیمی رییس کیمسیون اقتصادی مجلس در مراسم اختتامیه رویداد ملی ایده‌های فناورانه گل گهر اظهار کرد: می‌دانید اگر بخواهیم از نام و نشان فعالیت‌های بزرگ کشور نام ببریم، آن گل گهر است. البته فعالیت هایش بعد از دفاع مقدس شکل گرفت و در سال ۶۷ و ۷۰ کارشناسی شد و امروزه تبدیل به یک درخت تنومند و تناور در حوزه فعالیت‌های معدنی و صنعتی کشور شده است.

وی ادامه داد: اگر مجموعه فعالیت‌های گل گهر را به سه بخش تقسیم کنیم، اتفاقات بزرگ در طی سال‌های اخیر در این مجموعه رقم خورده است. سال‌های اول، گل گهر فعالیت‌های ابتدایی و مقطعی داشته و شاید خیلی در عرصه ماموریت‌های خود نتوانسته ایفای نقش کند. تقریبا از سال ۷۰ تا ۸۵ کار‌های بهره برداری از این مجموعه اساسا به صورت استخراج سنگ آهن و تولید آن به صورت کنسانتره بود و سقف تولید هم حداکثر ۵ میلیون تن در سال بود. هیچ اتفاقی در مجموعه گل گهر بابت این اقداماتی که باید برنامه ریزی بلندمدت می‌شد و سال‌های قبل از انقلاب اتفاق می‌افتد شکل نگرفت.

وی اضافه کرد: سال ۸۴ که تغییرات دولت در آن زمان شکل گرفت من در پست معاونت اقتصادی استانداری کرمان بودم و مجموعه فعالیت‌های بخش معدنی را در یک گزارشی دسته بندی کردیم که چه اقداماتی باید پیگیری شود. یکی از این اقدامات اتفاقات مثبتی بود که باید در گل گهر به کار گرفته می‌شد و برنامه ریزی‌های کاملا دقیقی در حوزه فعالیت‌های معدنی و صنعتی در آن زمان شکل گرفت.

وی ادامه داد: خروجی آن فعالیت‌ها و اقدامات از سال ۸۵ به بعد، تدوین برنامه جامع بود که در گل گهر عملیاتی شد. جنس کار ما از یک رویکرد کاملا عادی و معمولی در ظرفیت بسیار کم نسبت به ذخایر بسیار زیاد مجموعه گل گهر، تبدیل به یک ظرفیت جدید شد.

پور ابرهیمی افزود: از سال ۹۰ تا امروز طی یک دهه، تمام تلاش‌ها به سمت این بود که بتوان بعد از مرحله اول که پیدایش گل گهر و اقدامات اولیه بود به عنوان مجموعه مقتدر عملیاتی شود. در حال حاضر، ظرفیت معمول گل گهر ۲۴ میلیون تن تولید کنسانتره و حدود ۲۰ میلیون تن گندله و حدود ۵ میلیون تن فولاد است. بخشی از این‌ موارد عملیاتی شده و بخشی هم در حال انجام و عملیاتی شدن است. ظرف یک سال آینده بزرگ‌ترین اقدامات ظرفیت فولاد ما در استان کرمان عملیاتی شده و انشالله استان کرمان ظرف ۲ سال آینده به قطب اول فولاد کشور تبدیل خواهد شد.

وی گفت: گلوگاه‌های ما در حوزه تولید فولاد در کشور عمدتا مسائل آب بود، چرا که اتفاق مثبتی هم در این بخش شکل گرفت. همه شما می‌دانید چند سال قبل که بحث انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی شروع شد برخی‌ها اعتقاد نداشتند و می‌گفتند مگر می‌شود این کار را انجام داد؟ خوشبختانه امروز خبر خوب را خدمت مردم عزیزمان مطرح می‌کنیم که اجرای خط اول انتقال آب از خلیج فارس به استان هرمزگان، کرمان و یزد آغاز تحولات بزرگی در عرصه گشایش‌ها برای توسعه فعالیت‌های بخش صنعتی بوده است. این اتفاق بسیار مهم و انتقال ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب در سال در خط اول برنامه ریزی شده است. تولید برق هم به تناسب نیاز در حال برنامه ریزی است که انشالله استان‌های بعدی هم بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: این مرحله به جایگاهی رسیده که مجموعه گل گهر بتواند رکورد‌های تولید را عملیاتی کند. اما آن چیزی که خلا جدی بود موضوع ارزش افزوده و صنایع پایین دستی است. ارزش افزوده ما و انتفاع اصلی ما در حوزه فولاد چرخه‌های پایین دستی است به طوری که صنایع بالادستی ما نسبت به صنایع پایین دستی انتفاع کمتری دارد؛ بنابراین این کار در استان کرمان شروع شده و خوشبختانه  تلاش شده است تا در حوزه آئین نامه‌ها و بخش نامه‌های دولت به شکلی این موضوع پیگیری شود. در حال حاضر، این موضوع در قالب برنامه ریزی مشخص در دستور کار ما در استان کرمان قرار گرفته که البته این بحث فقط در مورد گل گهر نیست.

پور ابراهیمی بیان کرد: اتفاقات خوبی که امروز رقم می‌خورد این است که صنایع و فعالیت‌هایی که چرخه کامل این مجموعه را در بر بگیرد با رویکرد و نگاه دانش بنیان باشد. این موضوع بسیار مهمی است و از این جهت هم در راستای ماموریت‌هایی است که مجلس تعریف کرده و بر اساس قانون جهش تولید دانش بنیان و در حوزه قانون مطرح شده است.

وی افزود: شاید یکی از مهم‌ترین، اصولی‌ترین و پیشتازترین قانونی که می‌توانست در ارتباط با حوزه دانش بنیان‌ها در کشور عملیاتی شود، قانونی است که تعیین شده و آئین نامه هایش در حال نهایی شدن است که امیدوارم کار‌های باقی مانده نداشته باشد. در حال حاضر، در ماه‌های پایانی سال هستیم. در ابتدای سال موضوع همایش گل گهر ابلاغ شد و این اتفاق بزرگ یعنی این که امکان ارتباط بسیار مستحکم بین واحد‌های صنعتی و معدنی و بین نیرو‌های اقتصادی و شرکت‌های فناور امکان پذیر است. گزارشی که به من دادند برای این همایش ۱۵۰ ایده‌ ارائه شده بود و از آن ده ایده برتر انتخاب شد.

پورابراهیمی بیان کرد: در حال حاضر کشور‌هایی مانند کانادا ۵ بار اکتشافات را انجام داده اند و ما در کشور فقط ۵ درصد انجام دادیم. این تفاوت بسیار معنادار است و باید بتوانیم به ذخایری دست پیدا کنیم که با برنامه بلندمدت توان تولید مواد معدنی داشته و صنایع مرتبط با معدن را پشتیبانی کنیم. از این جهت در حوزه اکتشافات شرکت‌های دانش بنیان می توانند بسیار اثر گذار باشند. در حوزه بهره وری به همین شکل و یا در حوزه تامین قطعاتی که از خارج وارد می‌شد و اکنون باید در داخل کشور با نگاه تخصصی و دانشی که وجود دارد، تولید شود.

وی تصریح کرد: این مجموعه اقدامات در حوزه شرکت‌های صنعتی ما نویدبخش حرکت‌های بزرگی است که می‌تواند در آینده مسیر توسعه صنعتی ما را با شرایط بهتری روبه رو کند.

پور ابراهیمی تصریح کرد: ما در مجلس شورای اسلامی و در کمیسیون اقتصادی برای این موارد تحکیم قوانین که در حوزه نماینده‌های ما بوده است را انجام داده ایم. حمایت‌های ما برای تکمیل قوانین در بخش‌های مختلف بوده از جمله: پشتیبانی‌ها در حوزه تامین مالی، در حوزه مسائل مالیاتی و موضوع های مرتبط با سطح توسعه ملی و ارتباطات داخلی و خارجی. این‌ها موضوعاتی در حوزه‌های تصمیم گیری ما بوده به طوری که اعلام آمادگی کرده و با آن همراهی کرده ایم. در حوزه شرکت‌های دانش بنیان هم به همین شکل بوده است.

وی افزود: بخشی از اقدامات می‌تواند همکاری بین شرکت گل گهر با شرکت‌هایی باشد که مراجعه کرده و هر کدام به عنوان ایده پرداز یک ایده‌ای را مطرح کرده اند. گزارشی که دبیرخانه این نشست ارائه داده است حدودا ۱۵۰ ایده ارسال شده و ده ایده برتر انتخاب شده است. بخش دوم که ما به شما پیشنهاد می‌کنیم و کار شما را تکمیل می‌کند در قانون هم دیده شده و خیلی می‌تواند برای شما مفید باشد، در قالب تشکیل وی سی (VC) کاملا تخصصی در شرکت‌های معدنی است که ظاهرا وی سی های تخصصی هم شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که مجموعه گل گهر این ظرفیت را برای حمایت از شرکت‌هایی که در این حوزه می‌خواهند فعالیت کنند داراست. چون جنس فعالیت‌هایی که مرتبط با این حوزه است کاملا مخاطره پذیر است و اساسا شرکت‌های وی سی بر اساس همین ساختار شکل گرفته و قرار است خدمت کنند. اگر این اتفاق رقم بخورد این امر باعث می‌شود تا مجموعه گل گهر از آنها حمایت کرده و خودش هم نه تنها شتاب دهنده باشد بلکه در اجرای فعالیت‌هایی که اساسا به آن باور رسیده و می‌داند آن‌ها هم به افزایش سودآوری شرکت و افزایش ظرفیت تولید منجر می شود پشتیبانی نماید.

پورابراهیمی بیان کرد: از این جهت پیشنهاد ما ایجاد یک وی سی تخصصی با حضور شرکت‌های تولید دانش و ایده و شرکت‌های فناور است. ما برای ایجاد وی سی تخصصی هم در سطح استان و هم در سطح ملی اعلام آمادگی می‌کنیم و در این راستا از ظرفیت مجلس و کمیسیون اقتصادی و استان می توانیم بهره مند شویم.

گزارش از علیرضا جعفری نژاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده