تاریخ: ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۲۵
بازدید: ۶۳
کد خبر: ۲۹۱۹۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون وزیر صمت:

تولید، تنها مسیر ایجاد اشتغال در کشور است

‌می‌متالز - معاون وزیر صمت گفت: تنها مسیر ایجاد اشتغال پایدار و تأمین نیاز و معیشت، تولید است و همین امر امروز مهم‌ترین مساله کشور است. علی رسولیان در آیین بهره‌برداری از ۴۴ پروژه زیرساختی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی اصفهان که در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: تنها مسیر ایجاد اشتغال پایدار و تأمین نیاز و معیشت، تولید است. تولید امروز مهم‌ترین مساله کشور است. البته تولیدی که با محوریت بخش خصوصی انجام شود. فعالان اقتصادی نشان دادند که در سخت‌ترین شرایط نیز می‌توانند به کشور کمک کنند.

به گزارش می‌متالز، وی افزود: امروز شاهد هم‌گرایی بسیار خوبی در استان اصفهان هستیم. اگر بخواهیم مردمی دین‌دار داشته باشیم حتما باید در جهت ریشه‌کن شدن فقر همت کنیم. اینگونه می‌توانیم مردمی عزتمند داشته باشیم.

معاون وزیر صمت تاکید کرد: بدون تولید نمی‌توان افتخاری کسب کرد، اما این تولید نیازمند حمایت است. طبق آمار تولیدات صنعتی و غیرصنعتی در حال رشد است و بیش از ۳۷۰ طرح اقتصادی با ارزش بیش از ۲۳ میلیارد تومان آماده بهره‌برداری است که با همت بخش خصوصی انجام شده است.

رسولیان ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مسائل، زیرساخت‌ها است. ناترازی جدی داریم به ویژه در حوزه برق که مجموعه حکم‌رانی ما بر صنعت برق کشور بوده و باید اصلاح شود. بخشی تأمین و بخشی تغییر در حکم‌رانی برقی است و همین سرپا نگه‌داشتن تولید را امری دشوار می‌کند.

وی با بیان اینکه دو مشکل جدی برقی ما یکی در زیرساخت‌های برق صنعت و یکی در تأمین برق است، افزود: قانون مشخص کرده که دستگاه‌های خدماتی تا جلو درب شهرک‌ها نیاز‌های اولیه را ببرند و هر هزینه‌ای اضافه شود به صنعت فشار می‌آورد. قبول کنیم دستگاه‌های خدماتی هم معذوریت‌هایی دارند که در آخر به صنعت فشار وارد می‌کند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با تاکید بر اینکه وزارت صمت در حوزه تولید برق با جدیت ورود کرده، تصریح کرد: در ۳۱ نیروگاه به طور مستقیم مشارکت می‌کنیم که ۱۴ هزار مگاوات تولید دارد و کمک می‌کند ظرف یک یا دو سال بخشی از کمبود برق صنعتی را جبران کنیم.

رسولیان همچنین اعلام کرد: برای نیروگاه‌های کوچک مقیاس نیروگاه‌های خورشیدی در نظر گرفته شده و امیدواریم تابستان با مشکل کمتری مواجه باشیم.

وی خاطر نشان کرد: یکی از رویکرد‌های جدی وزارت صمت، در حوزه آب است. با اینکه سهم صنعت در آب کشور بسیار ناچیز و کمتر از ۲ درصد و گاز بیش از ۱۰ درصد است، اما بالغ بر ۳۷ درصد اشتغال مستقیم ایجاد کرده است. در حوزه انتقال آب طرح‌های خوبی با محوریت صنعت آغاز شده و به سرعت در حال انجام است.

وی درباره حوزه استفاده از پساب‌های شهری نیز افزود: حدود ۷۰ میلیون متر مکعب خریداری شده و بیش از ۷۰۰ میلیون متر مکعب آماده خرید است که می‌توان استفاده کرد. همچنین بیش از ۵۰ تصفیه خانه در کشور اجرا شده تا کمک ویژه‌ای به صنعت کند. نزدیک به ۵۹ هزار مترمکعب استفاده مجدد خواهیم داشت تا الگویی جدید برای تأمین آب اجرایی شود.

این مسوول صنعتی کشور تاکید کرد: هر چه به صنعت کمک کنیم آثار آن قابل مشاهده است. در صنایع کوچک نیز تامین مالی، صادرات، تغییر تکنولوژی و شناسایی نیاز‌های فن‌آورانه و دیگر مسائل نیازمند توجه ویژه است.

رسولیان در پایان با اشاره به پهنه‌های صنعتی، یادآور شد: در تهران ۳۸ لکه شناسایی و برای استان‌های دیگر نیز شناسایی‌ها شروع شده تا علاوه بر کنترل پهنه‌های صنعتی، به مسائل زیست محیطی کمک کنیم.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده