تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۱۵
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۲۹۲۱۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

قیمت دلار امروز ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ / فنر قیمت اسکناس آمریکایی آزاد می‌شود؟

‌می‌متالز - قیمت دلار امروز هم تحرکات افزایشی نشان داده است؛ به نظر می‌رسد این اسکناس آمریکایی در مقابل سیاست‌های تثبیتی دولت واکنش نزولی نشان نمی‌دهد.

به گزارش می‌متالز، قیمت دلار امروز ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ وارد پله ششم کانال ۴۰ هزار تومان شده و از نیمه این محدوده نیز گذشته است. کارشناسان معتقدند سیاست‌های تثبیتی و خبردرمانی دیگر بر وری قیمت این اسکناس آمریکایی موثر نیست و دولت باید راهکاری عملی در پیش بگیرد.

این در حالی است که محمدرضا فرزین، رئیس بانک مرکزی ابتدای این هفته در برنامه‌ای تلویزیونی مجددا از کنترل قیمت دلار در بازار سخن گفته بود، اما از آن زمان تا کنون قیمت این ارز دو پله دیگر رشد کرده است.

قیمت دلار امروز ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ / فنر قیمت اسکناس آمریکایی آزاد می‌شود؟

قیمت دلار در نرخ‌های مختلف

قیمت دلار در بازار متشکل ارزی امروز ۴۴ هزار و ۵۷۱ تومان بوده که دو پله با دلار بازار آزاد فاصله دارد و به نظر می‌آید سود دلالی خرید دلار دولتی دوباره به بازار بازگشته است.

در همین حال آخرین نرخ صرافی‌ها هم که با نظارت بانک مرکزی تعیین می‌شود رقم ۴۵ هزار و ۱۷ تومان را نشان می‌دهد که آن هم با قیمت بازار آزاد همچنان فاصله دارد. دلار نیمایی هم بر اساس دستور جدید بانک مرکزی روی عدد ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثبات مانده است.

در همین حال باید اشاره داشت که قیمت یورو نیز بر اساس اعلام سامانه بازار متشکل ارزی اکنون ۴۷ هزار و ۶۴۲ تومان است.

قیمت دلار در بازار‌های همسایه

قیمت دلار در بازار‌های همسایه نیز مسیری صعودی را طی می‌کنند. قیمت دلار هرات اکنون ۴۵ هزار و ۷۸۰ تومان ثبت شده و قیمت آن در معاملات پشت خطی تا ۴۶ هزار و ۲۷۰ تومان افزایش پیدا کرده است.

قیمت دلار در بازار سلیمانیه و در آخرین معامله نقدی ثبت شده نیز در این بازار روی رقم ۴۸ هزار و ۷۵۰ تومان بوده است. قیمت درهم نیز اکنون ۱۳ هزار ۳۰۰ تومان اعلام شده که متناسب با آن قیمت دلار درهم ۴۸ هزار ۸۱۱ تومان برآورد می‌شود. با توجه به قیمت دلار درهم می‌توان گفت قیمت ذاتی دلار اکنون دو کانال بالاتر از کانال فعلی قرار دارد.

قیمت دلار باز هم افزایش می‌یابد؟

قیمت دلار در معاملات پشت خطی بازار‌های همسایه سیگنالی افزایشی برای قیمت دلار در داخل کشور است. به طور کلی قیمت دلار در بلندمدت تابعی از نقدینگی و تورم است که این دو نیز اکنون در وضعیتی بحرانی به سر می‌برند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۹ شرکت فعال در تولید، فروش و ارسال پتروشیمی و نفت ایران را تحریم کرده است.

تحریم‌های دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا ۶ تولیدکننده پتروشیمی مستقر در ایران یا شرکت‌های تابعه آن‌ها و سه شرکت در مالزی و سنگاپور را با عنوان تسهیل فروش فرآورده‌های نفتی هدف قرار داده است.

فردای اقتصاد نیز بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا عنوان کرده است این شرکت‌ها به نمایندگی از شرکت پتروشیمی Triliance در تسهیل فروش و ارسال مواد نفتی و فرآورده‌های نفتی ایران از سوی شرکت ملی نفت ایران مشارکت دارند.

همین موضوع بهانه‌ای شد تا دلار پس از پرسه ۱۴ روزه در کانال ۴۴ هزار تومان، خود را به محدوده‌ای جدید برساند و با آغاز معاملات هفته، مسیر صعودی خود را ادامه دهد.

به نظر می‌رسد اخبار تکراری مربوط به آزادسازی دارایی‌ها و احیای برجام اثر گذشته خود را از دست داده، اما در مقابل صاحبان سرمایه وزن بیشتری به خبر‌های منفی می‌دهند و آن را در برآورد‌های آتی خود وارد می‌کنند.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده