تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۳۱
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۲۹۲۱۹۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
در سومین نمایشگاه تخصصی بومی‏‏‌سازی قطعات، تجهیزات و مواد مصرفی فولاد خوزستان

رونمایی از ۱۵۶۰ قطعه استراتژیک فولاد

‌می‌متالز - سومین نمایشگاه تخصصی بومی سازی قطعات، تجهیزات و مواد مصرفی صنعت فولاد از ۲۵بهمن‌ماه ۱۴۰۱ به مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی خوزستان و با حضور تولیدکنندگان، تامین کنندگان، شرکت‌های دانش بنیان و مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی برگزار می‌شود. در این نمایشگاه از ۱۵۶۰قطعه استراتژیک که طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ ساخته شده اند، رونمایی شد. همچنین از دستگاه اندازه گیری آهن کل و آهن فلز در آهن اسفنجی که نخستین بار در جهان توسط فولاد خوزستان ساخته شده است، رونمایی شد.

عملکرد بومی سازی در فولاد خوزستان

به گزارش می‌متالز، امین ابراهیمی در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه درباره بومی سازی این شرکت عنوان کرد: طی سال‌های گذشته در فولاد خوزستان ۲۵‌هزار قطعه با ارزش ۶۰۰میلیون یورو بومی سازی شده است. وی در ادامه عنوان کرد: پیش از انقلاب ظرفیت تولید فولاد در کشور یک‌میلیون و ۸۰۰‌هزار تن بود؛ اما ظرفیت تولید فولاد ایران به ۴۰میلیون تن رسیده و رتبه دهم تولید در جهان را به خود اختصاص داده است. وی افزود: فولاد خوزستان با ظرفیت ۳میلیون و ۸۰۰‌هزار تن فولاد، دومین تولیدکننده فولاد در کشور و نخستین صادرکننده فولاد است. در افق ۱۴۰۴ قرار است که ظرفیت فولاد خوزستان به ۶میلیون و تا افق ۱۴۱۰ نیز به ۶/ ۱۳میلیون تن برسد. مدیرعامل فولاد خوزستان در ادامه با اشاره ظرفیت‌های این فولادسازی عنوان کرد: نیروی انسانی، دسترسی به آب‌های بین‌المللی و دسترسی به اسکله‌های تخصصی برای صادرات جزو مزیت‌های فولاد خوزستان به شمار می‌رود.

ابراهیمی در ادامه تاکید کرد: فولاد خوزستان در راستای تکمیل زنجیره فولاد، از معدن تا محصول نهایی برخوردار است. وی در ادامه با برشمردن اقدامات فولاد خوزستان در زمینه بومی سازی در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ عنوان کرد: در زمینه بومی سازی، ۱۵۶۰قطعه استراتژیک در فولاد خوزستان بومی سازی شده است. این قطعات نتیجه ۴۱۴۹سفارش بومی سازی قطعات به شرکت‌های دانش بنیان است. مدیرعامل فولاد خوزستان ادامه داد: در فولاد خوزستان ۷۳‌درصد زمینه بومی سازی توسط سازندگان داخلی، ۴۰‌درصد افزایش جذب شرکت‌های دانش بنیان و ۳۷میلیون یورو صرفه جویی ارزی در ساخت قطعات و تجهیزات انجام شده است.

ابراهیمی ادامه داد: برای نخستین بار در جهان دستگاه اندازه گیری آهن کل و آهن فلزی در آهن اسفنجی در شرکت فولاد خوزستان ساخته شده است. همچنین قرارداد فروسیلیکومنگنز را با همکاری شرکت پانیاپرتو کهربا با ارزش ۷۲۰۰میلیارد ریال منعقد کرده ایم. بحث دیگر ساخت روغن ضدآتش بوده که تا پیش از این به کشور وارد می‌شد. یکی از پروژه‌های مهم فولاد خوزستان، پروژه پایش وضعیت دما و غبار در سایت فولادسازی با همکاری دانشگاه شهید چمران اهواز بوده است.

فولاد خوزستان، پیشگام در بومی سازی

در ادامه این افتتاحیه سیدرسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به اهمیت بومی سازی در صنعت فولاد به ویژه در فولاد خوزستان پرداخت و عنوان کرد: در کشور ما چند قطب فولاد از جمله خوزستان، هرمزگان، اصفهان، کرمان، یزد و حتی آذربایجان شرقی وجود دارد، اما به لحاظ آمایش سرزمینی دو قطب فولاد خوزستان و فولاد هرمزگان به دلیل نزدیکی به آب‌های آزاد و انرژی بیش از قطب‌های تولید فولاد شایستگی تولید فولاد را دارند. هر اندازه که بتوانیم تولید فولاد را در این دو قطب گسترش بدهیم، همچنان جا برای گسترش دارد. در سایر استان‌ها به دلیل چالش‌های تامین آب و انرژی، با مشکلات بسیاری روبه رو هستند.

خلیفه سلطانی در ادامه تاکید کرد: باید به فولاد خوزستان نگاه ملی داشت. البته تمام شرکت‌های فولادی در استان خوزستان در هماهنگی بالایی با یکدیگر در تعامل هستند و به نوعی فولاد در استان خوزستان یک منبع یکپارچه به شمار می‌رود. وی در ادامه یادآور شد: اتفاق خوبی که در این استان روی داده، هماهنگی شرکت‌های فولادی است که این موضوع ناشی از سرمایه‌های مدیریتی است که در حقیقت این موضوع یک سرمایه اجتماعی محسوب می‌شود که باید این سرمایه مدیریتی در فولاد خوزستان را پاس داشت.

وی در ادامه با اشاره به عملکرد بومی سازی در کشور عنوان کرد: روند بومی سازی در کشور از حدود ۱۰ تا ۱۵ سال پیش آغاز شد، اما بار بیشتر این موضوع بر دوش فولادسازی در کشور بوده است. البته در زمینه بومی سازی در میان فولادسازان، فولادسازانی همچون فولاد خوزستان و فولاد مبارکه پیشقدم بوده اند؛ این شرکت‌ها هم در زمینه فرهنگ سازی بومی سازی و هم در پیشبرد اهداف بومی سازی گام‌های اساسی برداشته اند. دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه تصریح کرد: تا حدود ۵ سال پیش برای هر تن فولاد حدود ۱۳۰ دلار هزینه می‌شد، اما هم اکنون این هزینه به نصف و حتی کمتر از آن رسیده است؛ این بومی سازی تنها در تجهیزات صورت نگرفته، بلکه فناوری را نیز شامل می‌شود.

پرچم فولادی‌ها در توسعه صنعتی بالاست

نادر سلیمانی، عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در مراسم رونمایی از ۱۵۶۰قطعه بومی‌سازی‌شده در گروه فولاد خوزستان گفت: در دهه‌های اول انقلاب، بخشنامه‌های مزاحم در توسعه صنعت وجود نداشت. چالش‌های فعلی در صنعت فولاد و عدم‌تامین برق و گاز هم ناشی از عدم درایت بخشی از بدنه دولت است. فشار تحریم‌ها به طور خاص و عام بر صنعت فولاد اعمال شده و اتفاقا همین فولادی‌ها بوده اند که با نهضت بومی سازی، نه‌تن‌ها اثر تحریم‌ها را خنثی کرده اند، بلکه ارز موردنیاز کشور را هم تامین کرده اند و فولاد خوزستان یکی از سرآمدان این عرصه بوده است. وی افزود: توسعه بومی سازی در شرکت‌های بزرگی مثل فولاد خوزستان یک اقدام راهبردی در طول دوره تحریم‌هایی است که این صنعت مادر را به نمایندگی از کل مملکت نشانه گرفته است.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده