تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۱۱
بازدید: ۲۲۵
کد خبر: ۲۹۲۲۸۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
«می متالز» گزارش می‌دهد:

معماری دانش در اختیار مهم است/ مسوولیت اجتماعی تان را علمی کنید/ اگر برای تربیت نیروی انسانی روش‌ها تغییر نکند، با بحران نیروی انسانی مواجه خواهیم شد

‌می‌متالز - عضو تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: چرا مسوولیت اجتماعی علمی ای نداشته باشیم که معضلی را از ما رفع کند.

به گزارش می‌متالز، علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم اختتامیه رویداد ملی ایده‌های فناورانه گل گهر اظهار کرد: ما دانش بنیان‌ها را ابتدا از کوچک شروع کردیم و طبیعی هم بود برای این که باید به تدریج مجموعه‌ای گرد هم می‌آمدند تا به هم بپیوندند و بتوانند حرکتی را آغاز کنند. در دیدار سال گذشته تولیدکنندگان، مقام معظم رهبری فرمودند که دانش بنیان‌ها باید به شرکت‌های بزرگ برگردند و ریشه‌ها را اصلاح کنند.

وی ادامه داد: امروز آن چیزی که در این جا رخ می‌دهد در حقیقت یکی از این طلیعه‌ها است و ویژگی این جلسه را اگر بخواهیم بگوییم این است که شرکت‌هایی که ارزش افزوده بالایی را دارند به این مهم توجه می‌کنند و خوشبختانه ده شرکت توانستند، طرح‌های مختلفی که اگر از لحاظ صرفه اقتصادی هم در نظر بگیریم شاید این سرمایه گذاری‌ها با هیچ کدام از سرمایه گذاری‌های خود مجموعه گل گهر قابل مقایسه نیست، شرکت کنند.

آقامحمدی اضافه کرد: دانش ترکیبی است از آن چه که کسانی می‌دانند، اما مهم معماری آن است، آن معماری ممکن است هر ملتی خودش جداگانه داشته باشد و این طور نیست که ما باید تقلید کنیم و دقیقا کاری را انجام بدهیم که دیگری انجام داده است و این معماری ذهن‌ها است که می‌تواند کار‌های بزرگ و عظیمی را بعد از یادگیری‌های دانش‌های مختلف و ترکیب آن‌ها با یکدیگر حاصل کند.

وی تصریح کرد: ما برای زلزله ترکیه مجموعه‌ای از بچه‌هایی که در آب‌های ژرف کار می‌کنند دستگاه آورده اند که با حرکت روی زمین بدون این که نیاز به ورود در زمین باشد می‌تواند تشخیص بدهد که موجودی در زیر خاک زنده است یا مرده و گروه خون و دی ان‌ای آن را تشخیص بدهد. این را برای آب ژرف شروع کرده بود، اما الان مصرف آن در یک بحث اساسی انسانی به کار گرفته شده است و طبیعتا همین کار برای بحث‌های مختلفی مانند اکتشافات گسترش پیدا کند و کار‌های عظیم و گسترده‌ای را انجام بدهد.

به گفته آقامحمدی، بسیاری از ضایعاتی که در کشور در حال حاضر وجود دارد با یک تبدیل می‌تواند جهات گسترده‌ای را ایجاد کند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت بیان کرد: الان عده‌ای آدم اداری می‌نشینند و عده‌ای آدم دانشی را ارزیابی می‌کنند و این مورد غلط است. فردی که از چیزی و موضوعی اطلاعی ندارد چگونه می‌خواهد او را بفهمد و ارزیابی کند؟ یا چرا از نتیجه کار اعتماد نکنید؟ اگر فردی هیچ کاری انجام نداده است کار کوچک به آن فرد بدهیم، اما اگر کار خوبی انجام داده است کار‌های بزرگ‌تر به او بسپاریم. نمی‌توان سایز علمی‌ها را با نرخ رشد محدود در نظر بگیریم. به هر حال فردی که کار علمی انجام داده و صد را انجام داده است مشکلی ندارد که کار ۴۰۰ را به او واگذار کنیم و ریسک پذیری در این حوزه‌ها ریسک‌های مورد قبولی است و چون محصولی را باید بدهد دیگر خالی بندی و با کاغذ جور کردن امکان پذیر نیست. چرا که باید جنس را انتهای کار نشان بدهد نمی‌تواند برای ما اطلاعات را طبقه بندی کند و بگوید این کار را درست انجام داده ام، برای ما اطلاعات اصل کار نیست و برای ما محصول خروجی مورد نظر است.

وی ادامه داد: در حال حاضر کار‌هایی که در مورد آب صورت می‌گیرد همه آب دریا را می‌خواهند بیاورند، اما کرمان بهترین مکان برای آب ژرف است، چرا بر روی آب ژرف مقداری بیشتر کار نکنیم و حتما نتیجه خواهیم گرفت و شکی درآن نیست و همین طور آب ژرف خیلی غیر از آب عمیق است، آن را که ما موقعیت برتر منطقه‌ای اش را دارا هستیم، تمام منطقه عربستان در دستگاه ما در آن حوزه می‌افتد.

وی تصریح کرد: بنابراین برای انجام این کار فراخوان‌های بزرگ تری انجام بدهید. فراخوان‌هایی که می‌تواند عظیم‌تر این کار را انجام بدهد. مسوولیت‌های اجتماعی بی خود که چند هزار به یک جا و چند هزار را به جای دیگری می‌دهید این‌ها را رها کنید، این مسوولیت اجتماعی تان را علمی کنید.

آقا محمدی افزود: چرا مسوولیت اجتماعی علمی ای نداشته باشیم که معضلی را از ما رفع کند. هزار میلیارد و دو هزار میلیارد را چرا در جای دیگر هزینه می‌کنید؟ این مبلغ را در این جا هزینه کنید که کاری با این مبلغ انجام بدهیم. می‌خواهم به صورت ساده بگویم، گل گهر سایت خود را تعریف کند که در حال حاضر گل گهر در باشگاه تولید ماموریتش این است که ده شرکت برتر (تاپ تن) را جمع کرده است، این ۱۱ شرکت که دور یکدیگر جمع شده اند این مسوولیت اجتماعی را بر روی هم بگذارند و یک سال مسوولیت علمی و اجتماعی انجام بدهند مشاهده می‌کنید که چه تحولی ایجاد می‌شود، بر روی بحث‌های زمین شناسی، اکتشاف و مواد باطله‌ای که دور می‌اندازید و مواد کمیابی که مورد بحث است و خیلی از چیز‌هایی که می‌شود بر روی آن کار کرد. بایستی بر روی بحث‌های زیست محیطی و آب‌های ژرف و ... کار کرد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت بیان کرد: نکته دوم این است که رشته‌ها از یکدیگر جدا نیستند، تخصصی هستند، اما به هم پیوسته است، مشکل ما این است که تخصصی را با جدا بودن به یک صورت می‌بینیم.

وی ادامه داد: فولاد نمی‌تواند فقط فولاد باشد، فولاد با تمام رشته‌ها تقاطع دارد، این تقاطع و ارتباط است که تعیین کننده است، بنابراین زنجیره‌ها بسیار مهم هستند و اگر ما به این مساله زنجیره‌ای نگاه کنیم تفاوت دارد با چیزی که امروز می‌بینیم و اگر این نگاه زنجیره‌ای وارد کار شود مشاهده خواهید کرد چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.

آقا محمدی بیان کرد: به عنوان مثال؛ ما برای تولیدکنندگانی که در سال ۹۸ راجع به دیالیز که گزارش داشتند رفته بودیم، "هوم دیالیز" به این معنا است که صندلی را در خانه برای شخص دیالیزی قرار دهیم که شخص به بیمارستان مراجعه نکند و شغل خود را از دست بدهد، این می‌تواند صندلی را در خانه قرار دهد و شب‌ها غذای خود را بخورد و فیلم اش را تماشا کند و دیالیز هم انجام می‌شود و به بیمارستان هم از طریق سیستم‌های ارتباطی وصل است که اگر مساله‌ای هم پیش بیاید خدماتش را انجام می‌دهد که همه این‌ها هم طراحی شده است. کسی نمی‌گوید چرا مردم کرمان چون دیالیز می‌شوند باید بیکار بشوند؟ کمک کنیم که این کار انجام بپذیرد، اصفهان تعداد زیادی افراد دیالیزی دارد چرا فولاد مبارکه نمی‌آید؟ چرا خراسان، یزد و اهواز نمی‌آید؟ این‌ها همه دور یکدیگر جمع بشوند دیالیز کنید، بر چه اساسی و به چه دلیل این کار انجام نگرفت در صورتی که تمام مراحل کار انجام گرفته بود.

وی گفت: بلافاصله این امر می‌تواند جهانی و اقتصادی شود و اولین دستاورد باشد که در اختیار همه قرار بگیرد. ما به آن جا رفتیم و مشکل اساسی آنها در مورد مواد جداکننده است. در حال حاضر دیالیزی‌ها خودشان جداگانه رفتند و این کار را به نتیجه رساندند. این موضوع امسال جزو مواردی که در نمایشگاه بود، این افراد خدمت مقام معظم رهبری آمدند، این دستگاه را اقتصادی کردند، این دستگاه نوع مصرف اش برای آب شیرین کن و نفت هم به همین صورت قابل استفاده است، اما این‌ها ارتباط پیدا نکرده اند، در صورتی که اگر بخواهیم به صورت زنجیره‌ای نگاه کنیم همه‌ی این‌ها باید دورهم جمع شوند و تقاضا را شکل بدهند و اگر تقاضا را با یکدیگر شکل می‌دادند آیا خیلی سریع‌تر به آن دست پیدا نمی‌کردیم؟

آقامحمدی در ادامه افزود: لذا آن چیزی که مورد انتظار و توقع از حرکات علمی از این به بعد، آن است که هم زنجیره‌ای باشد و در واحد‌های عظیم و بزرگ و پر بازده باشد و هم این که مسوولیت اجتماعی را به همراه داشته باشد. اگر در حال حاضر همه بسیج شدند که نیروی انسانی ما را ببرند، دلیل دارد، زیرا که این کار با ارزش است.

به گفته وی، در حال حاضر همه راجع به بیکاری و بحران اشتغال صحبت می‌کنند، اما من راجع به بحران نیروی انسانی صحبت می‌کنم، من واضح می‌گویم اگر برای تربیت نیروی انسانی و پرداختن به نیروی انسانی روش‌ها را تغییر ندهید ما با بحران نیروی انسانی مواجه هستیم، توسعه بدون داشتن نیروی انسانی امکان پذیر نیست، چرا ما تولید را به صورت جداگانه درنمی آوریم و چرا آدم‌هایی که در هر بخشی کار می‌کنند خودشان را صاحب اختیار نمی‌کنیم و درآمدشان را متناسب با کارشان نمی‌کنیم؟ چه کسی گفته این افراد باید ساعت بزنند و بر اساس راس ساعت شان پول دریافت کنند؟ آیا سهم نیرو‌های انسانی در تولید را نمی‌توان اندازه گرفت و به او اختصاص داد و اجازه دهید که از ابتکارات شان استفاده کنند؟ آیا دانش بنیان کردن در نیروی انسانی کم‌تر از دانش بنیان کردن در فلزات است؟ الان که هوش مصنوعی آمده و در کنار انسان قرار می‌گیرد و بعدا که به موازات انسان قرار بگیرد و در چند سال بعد فوق انسان هم می‌تواند قرار بگیرد و طراحی سیستم کند، چه کسی است که باید این هوش مصنوعی را هدایت کند؟ غیر از همان کارمندی که می‌خواهد در آن بخش کار کند؟ آیا آن کارمند آموزش و دوره لازم را می بیند؟ آیا آن کارمند ارتقا پیدا می کند؟

آقامحمدی در خاتمه خاطرنشان کرد: موارد فوق برای طرح مساله بود و امیدواریم مجموعه گل گهر که در این حوزه پیش افتاده است در حوزه های نیروی انسانی، زنجیره ای بودن، حرکت دانش بنیانی و مسوولیت های اجتماعی بتواند با یازده شرکت دیگر میدان دار باشد.

گزارش از علیرضا جعفری نژاد

عناوین برگزیده