تاریخ: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۲۶
بازدید: ۲۶۹
کد خبر: ۲۹۲۷۵۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

برنامه دولت برای مالیات ارزش افزوده

‌می‌متالز - هرچند میزان درآمد دولت از محل مالیات ارزش افزوده در لایحه بودجه سال۱۴۰۲، ۱۵۹هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، اما به نظر می‌رسد مسوولان روی این بخش برای تحقق درآمد‌های مالیاتی در سال آینده حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند و امید به افزایش آن دارند.

به گزارش می‌متالز، مالیات ارزش افزوده یکی از منابع درآمد مالیاتی دولت است که در زیرمجموعه مالیات بر کالا‌ها و خدمات قرار دارد. بر این اساس و طبق لایحه بودجه سال۱۴۰۲، دولت پیش‌بینی کرده است از این محل ۱۵۹هزار و ۵۳۳میلیارد ریال درآمد کسب کند.

این درحالی است که میزان درآمد دولت از این ردیف در سال۱۴۰۰، ۸۲هزار و ۸۶۵میلیارد تومان و در ۱۰ماه سال جاری نیز ۱۰هزار و ۲۳۹میلیارد تومان بوده است. در آن سوی ماجرا، اما دولت پیش‌بینی کرده است که درامد‌های مالیاتی‌اش در سال آینده حدود ۶۰درصد افزایش یابد؛ رقمی که نگرانی‌هایی را بین اقشار مختلف ایجاد کرد و در مقابل پاسخ دولتمردان این بوده که قرار است این افزایش از شناسایی مودیان جدید، جلوگیری از فرار مالیاتی و... صورت بگیرد. در این میان به نظر می‌رسد مالیات ارزش افزوده جایگاه ویژه‌ای دارد. چراکه داوود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی بار‌ها بر این موضوع تاکید کرده که قرار است حدود ۴۰درصد درآمد مالیاتی از محل مالیات ارزش افزوده وصول شود که کاملا تابع قیمت است.

آن‌طور که منظور توضیح داده است: بخشی از افزایش وصول مالیات به‌طور طبیعی اتفاق می‌افتد و ناشی از افزایش قیمت‌هاست. یکی از درآمد‌های مهم مالیاتی، بحث ارزش افزوده است. مالیات ارزش افزوده یعنی ۹درصد روی قیمت کالاها؛ وقتی قیمت کالا افزایش یابد خود به خود درآمد‌های مالیاتی در محل ارزش افزوده نیز افزایش می‌یابد. پس بخشی از افزایش درآمد‌های مالیاتی ناشی از افزایش قیمت‌هاست. بر اساس این گزارش، مالیات ارزش افزوده، مالیات غیرمستقیمی است که بر تفاوت بین ارزش کالا‌ها و خدمات عرضه‌شده با ارزش کالا‌ها و خدمات خریداری یا تحصیل‌شده در یک دوره معین وضع می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده