تاریخ: ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۴۵
بازدید: ۲۸۵
کد خبر: ۲۹۲۷۸۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

هدفگذاری شغل تعاونی‌ها در سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

‌می‌متالز - معاون تعاون وزیرکار با اشاره به اینکه هدف‌گذاری ما برای سال ۱۴۰۱ حدود ۴۵ هزار شغل بوده است گفت: با افتتاح طرح‌ها در دهه فجر بخش زیادی از هدفگذاری ما محقق شد.

به گزارش می‌متالز، در شورای عالی اشتغال و بر اساس دستور رئیس جمهوری مصوب شد که ۲۵ درصد از تسهیلات تبصره ۱۸ و ۱۶ در بخش تعاون هزینه شود که این مصوبه به استان‌ها ابلاغ شده و مدیران کل باید این سهم را مطالبه کنند و در اختیار تعاونگران قرار بدهند. به عبارت دیگر از مجموع ۱۰۲ هزار میلیارد تومان تبصره ۱۶، سهم بخش تعاونی ۲۵ هزار میلیارد تومان است.

این مصوبات برای هشتاد و سومین نشست شورای عالی اشتغال است که با اهتمام وزیرتعاون و حمایت رئیس جمهور تصویب شده است. این تسهیلات برای ایجاد اشتغال است.

آنطور که مهدی مسکنی، معاون تعاون وزیرکار می‌گوید: بر اساس آمار‌ها تشکیل ۲۵۰۰ تعاونی معادل ۲.۵ درصد ثبت و تشکیل تعاونی‌ها و ۳.۵ درصد افزایش شاغلان عضو تعاونی را در دولت سیزدهم داشتیم. همچنین ۱۸۱ درصد افزایش پرداخت تسهیلات به تعاونی‌ها در این دولت بوده است و بانک توسعه تعاون با استفاده از روش‌های نوین تامین سرمایه و بودجه وارد عمل شد و یک خط اعتباری دو هزار میلیارد تومانی در ابتدا تعریف و یک خط اعتباری سه هزار میلیارد تومانی نیز تخصیص یافت.

معاون تعاون وزیر کار در پایان درباره میزان اشتغالزایی بخش تعاون در سال‌جاری گفت: هدف‌گذاری ما ۴۵ هزار شغل برای سال ۱۴۰۱ بوده است که تاکنون ۸۳ درصد آن محقق شده است.

مسکنی با اشاره به افتتاح ۸۸۸ طرح تعاونی با اشتغالزایی ۱۶ هزار و ۴۰۰ فرصت شغلی در دهه فجر امسال از تحقق ۸۳ درصدی هدف گذاری اشتغال بخش تعاون در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

وی در ادامه با ارائه گزارشی از بخش تعاون از افزایش ۱۵ درصدی صدور ضمانت نامه‌های صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون خبر داد و گفت: در نه ماه امسال بیش از یک میلیارد دلار صادرات بخش تعاون را داشتیم که ۱۶ درصد افزایش نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

مسکنی تعداد تعاونی‌های فعال در کشور را ۱۰۱ هزار تعاونی خواند و گفت:این تعاونی‌ها در عرصه‌های مختلف فعالیت دارند. به طور مثال ۷۰ درصد بار و مسافر کشور در تعاونی‌های حمل و نقل جابجا می‌شود و در بخش مسکن حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ تعاونی مسکن فعال داریم که یک‌میلیون و ۲۳۰ هزار واحد مسکونی را از اول انقلاب تا کنون ساخته و تحویل مردم داده اند.

نقش تعاون در تولید کالا

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: در فرایند مسکن مهر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شده که از این تعداد یک میلیون ۹۰ هزار واحد در قالب تعاونی سازی، گروهی سازی و انبوه سازی بوده است. از یک‌میلیون و ۹۰ هزار واحد ۸۴۰ هزار واحد را تعاونی‌ها ساخته اند که ۸۰۲ هزار واحد به مردم تحویل شده وهم اکنون ۳۸ هزار واحد در دست ساخت است.

وی درباره نقش تعاون در تولید کالا گفت: در حوزه تولید گوشت سفید ۴۰ درصد تولید گوشت سفید در بخش تعاون انجام می‌گیرد و ۹۸ درصد حمل و نقل دریایی و ۱۱ درصد پروفیل آهن و آلومینیوم در کشور نیز در بخش تعاون انجام می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده