تاریخ: ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۲۸
بازدید: ۱۲۰
کد خبر: ۲۹۲۸۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازدهی ماهانه کدام بازار‌ها دو رقمی شد؟ «انتظارات تورمی» پررنگ در معاملات

پناهگاه سرمایه‌ها در بهمن

‌می‌متالز - بررسی‌ها نشان می‌دهد در «بهمن‌ماه» بازدهی ماهانه اکثر بازار‌ها دو رقمی بود، حال آنکه رشد ماهانه شاخص بازار سهام کاهشی گزارش شد.

به گزارش می‌متالز، سکه‌تمام با بازدهی ماهانه ۲۲درصد صدرنشین ماه یازدهم سال بود. نیم‌سکه با ۱۳درصد، دلار با ۱۲درصد و ربع‌سکه با ۱۰درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. با اینکه دمای اکثر بازار‌ها در میانه زمستان داغ بوده، اما بورس تهران همراستا با یخبندان پایتخت بازدهی منفی ۹درصد را ثبت کرد. برخی از کارشناسان معتقدند که در بلندمدت بازدهی بازار‌ها همسان خواهد بود و شاید بازار سهام در نوبت بعدی افزایش قرار گیرد. اما گروهی معتقدند به‌دلیل ریسک‌های غیراقتصادی، احتمال تداوم روند صعودی ارز و سکه در ماه پایانی سال وجود خواهد داشت. در شرایط داغ بازارها، روز گذشته بانک مرکزی اعلام کرد که در روز‌های آینده از سیاست‌های جدید ارزی رونمایی خواهد کرد. مسوولان این نهاد سیاستگذاری اعلام کردند که قیمت‌ها حباب دارند و نرخ‌سازی‌ها در فضای مجازی با فرآیند تجارت خارجی متناسب نیست.

بررسی بازدهی بازار‌ها در ۱۱ ماه نخست سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که ربع سکه با بازدهی ۱۵۰ درصد در بازه ۱۱ ماهه، صدرنشین بوده است. بر این اساس، ربع سکه در پایان سال ۱۴۰۰، با قیمت ۴ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان معامله می‌شده است و در پایان بهمن سال ۱۴۰۱، قیمت آن، به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. همچنین بازدهی ماهانه سکه ۲۲ درصد بوده و در ۱۱ ماه اخیر ۱۳۶ درصد رشد داشته است.

بررسی وضعیت بازار دلار نشان می‌دهد هر دلار که در پایان اسفند ۱۴۰۰ با قیمت ۲۶ هزار و ۲۵۰ تومان معامله می‌شد در ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ به ۴۸ هزار و ۳۳۰ تومان رسید و به این ترتیب در ۱۱ ماه اخیر، ۸۴ درصد رشد را تجربه کرده است. در میان بازار‌های مختلف، بازار سهام کمترین بازدهی و رشد را نسبت به سایرین تجربه کرده؛ چراکه بازدهی بورس در یک ماه اخیر منفی ۲/ ۹ درصد رشد داشته است. در ۱۱ ماه نخست امسال نیز بورس نتوانست بیشتر از ۲/ ۱۲ درصد بازدهی داشته باشد. رشد قابل توجه بازار‌ها حاکی از آن است که انتظارات تورمی در هفته‌های اخیر به بالاترین مقدار خود رسیده و این تورم انتظاری خود را در قالب افزایش قیمت دارایی‌ها نمایان کرده است. همچنین تحولات سیاسی کشور و کمرنگ شدن انتظارات مثبت نسبت به افزایش تجارت خارجی و بهبود تراز تجاری کشور در سرعت بخشیدن به رشد قیمت دارایی‌ها بسیار موثر بوده است.

فلز زرد؛ صدرنشین بازار‌ها

در روز‌های پایانی دومین ماه زمستان امسال، ربع سکه، به‌عنوان صدرنشین رشد قیمت در مقایسه با سایر بازار‌ها معرفی شد. بررسی روند تغییر قیمت ۱۱ ماهه این دارایی نشان می‌دهد که هر قطعه ربع سکه طلا از ابتدای معاملات سال جاری تاکنون با حدود ۱۵۰ درصد رشد، بیشترین شاخص بازدهی ۱۱ ماهه را نسبت به نرخ سکه طلا، دلار، گرم طلا ۱۸ عیار و شاخص کل بازار سهام را از آن خود کرده و دارندگان این قطع از فلز زرد بیشترین سود ممکن را از معاملات ۱۱ ماه اخیر برده‌اند. آمار‌ها نشان می‌دهد که هر قطعه ربع سکه در پایان سال ۱۴۰۰ با قیمت ۴ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان معامله می‌شد.

درحالی‌که قیمت این قطع از فلز زرد در معاملات پایان بهمن‌ماه به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. پس از ربع سکه، سکه طلا طرح جدید نیز با رشد ۱۱ ماهه حدود ۱۳۶ درصدی، در رتبه دوم بازدهی‌‎ها قرار گرفت. قیمت سکه طرح جدید از ۱۲ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان در پایان اسفندماه سال گذشته به بیش‌از ۲۸ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان در پایان بهمن امسال رسیده است. نیم‌سکه نیز در ۱۱ ماه اخیر، ۱۱۱ درصد رشد قیمت را تجربه کرده است. به این ترتیب قطعات مختلف سکه طلا، رتبه‌های اول تا سوم افزایش قیمت در ۱۱ ماه ابتدای سال جاری را به خود اختصاص دادند. بازار دلار نیز رشد قیمتی قابل‌توجهی در ۱۱ ماه اخیر داشته است. براین اساس قیمت دلار در ۱۱ ماه اخیر ۸۴ درصد رشد داشته و قیمت آن از ۲۶ هزار و ۲۵۰ تومان در پایان اسفند ۱۴۰۰ به بیش از ۴۸ هزار و ۳۰۰ تومان در پایان بهمن امسال رسید.

عقب ماندن بازار سهام از سایر بازار‌ها

آمار‌های شاخص کل بازار سهام نشان می‌دهد که در آخرین روز معاملاتی بورس در بهمن‌ماه سال جاری، شاخص کل بورس به بیش‌از یک‌میلیون و ۵۵۳ هزار واحد رسید و در مقایسه با پایان دی‌ماه با رشد منفی ۲/ ۹ درصدی روبه‌رو شده است. البته بررسی بازدهی ۱۱ ماهه بورس نشان می‌دهد که شاخص کل در بازار سهام، رشد حدود ۲/ ۱۲ درصدی داشته است. مقایسه بورس با سایر بازار‌ها نشان می‌دهد که علاقه به سرمایه‌گذاری در این بازار نسبت به سایر بازار‌ها بسیار کمتر است و به‌نوعی چشم‌انداز مثبتی در این بازار برای سرمایه‌گذاران وجود ندارد. از یک منظر، بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازدهی یک‌ماهه بازار سکه طرح جدید، حدود ۲ برابر بازدهی ۱۱ ماهه بورس بوده است. این به آن معنی است که مردم میل چندانی به سرمایه‌گذاری در این بازار ندارند و در سایر بازار‌های دارایی بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کنند.

رشد ماهانه ۲۲ درصدی سکه

بررسی بازدهی ماهانه بازار‌ها نشان می‌دهد که در بهمن‌ماه امسال، سکه طلا طرح جدید ۲۲ درصد افزایش قیمت داشته است. آمار‌ها حاکی از آن است که قیمت سکه از ۲۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان در پایان دی‌ماه‌۱۴۰۱ به ۲۸ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان در پایان بهمن‌ماه رسیده است. به این ترتیب، سکه طرح جدید درمقایسه با سایر بازارها، بیشترین بازدهی را ثبت کرده است. در رتبه بعدی، نیم سکه قرار دارد که قیمت آن با رشد ۱۳ درصدی، از ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در پایان دی‌ماه به ۱۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان در انتهای ماه دوم زمستان سال جاری رسید. در رتبه سوم بازدهی ماهانه بازار‌ها نیز، دلار قرار گرفته است. قیمت دلار از حدود ۴۳ هزار تومان در دی‌ماه به بیش‌از ۴۸ هزار و ۳۰۰ تومان در پایان بهمن رسید و در یک‌ماه اخیر ۱۲ درصد رشد را تجربه کرد.

انتظارات تورمی؛ عامل مهم شتاب قیمت‌ها

کارشناسان و فعالان بازار تهران، مهم‌ترین عامل افزایش نرخ‌ها در ۱۱ ماه نخست سال جاری را افزایش قابل‌توجه سطح انتظارات تورمی عنوان می‌کنند. البته به عامل مهم رشد انتظارات تورمی، باید تحولات سیاسی ماه‌های اخیر و همچنین از میان رفتن سیگنال‌های مثبت در زمینه مذاکرات احیای برجام و به‌دنبال آن کمرنگ شدن انتظارات مثبت نسبت به افزایش تجارت خارجی و بهبود تراز تجاری کشور را نیز افزود. مجموع این عوامل و همچنین افزایش نرخ شاخص‌های اقتصادی مانند تورم سبب شد که تمایل افراد نسبت به خرید دارایی‌های امن مانند سکه طلا افزایش یافته و در راستای این افزایش تقاضا، رشد نرخ‌ها نیز سرعت بیشتری بگیرد.

بانک مرکزی: قیمت‌ها دارای حباب است

مدیرکل تجارت خارجی بانک مرکزی از برنامه‌های این بانک برای بهبود شرایط بازار ارز خبر داد و گفت: در سال جاری بیش از ۸۰میلیارد دلار برای واردات کالا به کشور تخصیص داده شده که از این میزان بیش از ۶۰میلیارد دلار تامین شده که نشانگر بهبود ۳۰درصدی در تامین ارز نسبت به سال گذشته است. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، شیوا راوشی افزود: بر این اساس بیش از ۱۸میلیارد دلار برای واردات کالا‌های اعلامی وزارت جهاد کشاورزی اعم از گندم، جو، نهاده‌ها و... تخصیص داده شده که از این میزان ۱۴میلیارد دلار تامین شده و مابقی نیز در حال تدارک است.

او ادامه داد: همچنین ۲/ ۳میلیارد دلار برای کالا‌های اعلامی وزارت بهداشت اعم از دارو، تجهیزات پزشکی، شیر خشک و... تامین ارز صورت گرفته است. مدیرکل تجارت خارجی بانک مرکزی تصریح کرد: این موارد با ارز ۲۸۵۰۰تومانی تامین شده است و این روند همچنان ادامه خواهد داشت. راوشی تاکید کرد: نرخ‌سازی‌ها در فضای مجازی مبنای واقعی متناسب با فرآیند تجارت خارجی کشور ندارد و قیمت‌ها دارای حباب است؛ لذا توصیه ما به مردم این است که از رفتار‌های هیجانی مانند آنچه در گذشته در بازار بورس شاهد بودیم، در بازار ارز پرهیز کنند تا متضرر نشوند. او افزود: همان‌گونه که طی سال‌های گذشته و به‌رغم تحریم‌ها نیاز وارداتی کشور تامین شده در سال جاری هم این روند بر اساس آمار و ارقام افزایش ۳۰درصدی داشته است؛ لذا تامین ارز واردات کشور به خوبی و بر اساس مولفه‌های تجاری و نیاز‌های واقعی انجام شده و با قدرت ادامه دارد. راوشی از برنامه‌های بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز خبر داد و اعلام کرد: بانک مرکزی متناسب با شرایط ارزی کشور و برای بهبود شرایط برنامه‌ها و سیاست‌های جدیدی در دست اقدام دارد که به زودی اعلام خواهد شد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده