تاریخ: ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۵۱
بازدید: ۱۰۴
کد خبر: ۲۹۳۰۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان طلا و جواهر اعلام کرد:

انتقادات جدید از افزایش عرضه سکه و موافقت وزیر اقتصاد با کاهش فروش

‌می‌متالز - رئیس اتحادیه تولیدکنندگان طلا و جواهر با انتقادات جدید از افزایش عرضه سکه از موافقت وزیر اقتصاد با کاهش فروش خبر داد.

به گزارش می‌متالز، حجت شفایی ضمن گلایه از ضرب و عرضه بسیار زیاد سکه طی سال‌های اخیر که سبب سوق تمایل مردم از خرید مصنوعات طلا به سمت خرید سرمایه‌گذاری سکه شده در برنامه تلویزیونی، اعلام کرد: ایران جزو هفت و ١٠ کشور تولیدکننده و مصرف‌کننده طلا در دنیا است، اما افزایش ضرب سکه توسط بانک مرکزی و قرار دادن انواع سکه در اختیار مردم، سبب شده ذائقه و فرهنگ مصرف‌کننده تغییر کند.

در گذشته سکه‌ها به هیچ وجه دارای حباب نبودند، اما اکنون از دستمزد مصنوعات طلا که در چرخه صنعت است و به حد قابل توجهی اشتغال‌زایی دارد، بیشتر است. متاسفانه در هیچ کجای دنیا تا این حد که بانک مرکزی ایران ضرب سکه انجام می‌دهد، ضرب سکه ندارد و در اختیار عموم مردم قرار نمی‌دهد.

طبق آخرین آمار از ابتدای انقلاب تاکنون ٨٠ میلیون سکه واگذار شده که به عبارتی به ازای هر نفر یک سکه بهار آزادی است. سکه یادبود باید در تعداد کم باشد و ارزش آن حفظ شود، اما این روز‌ها خرید و فروش آن تبدیل به معامله رایج شده و فرهنگ مردم به سمت واسطه‌گری رفته است.

بانک مرکزی از سال ٩۶ به بهانه تنظیم بازار سکه، ۶٢ تن سکه را واگذار کرد. همین موضوع سبب شد انواع قطعات سکه بیشتر از پنج میلیون تومان دارای حباب باشند. این درحالی است که مصنوعات طلا که تولیدی و صنعتی بوده و نیروی اشتغال بسیار هم به کار می‌گیرد، تنها اجرت ساخت پرداخت شود که نهایتا یک میلیون تومان است.

آخرین ضرب سکه مختص سال ٨۶ است و اگر بانک مرکزی فردا تصمیم بگیرد ضرب سکه ١۴٠٢ انجام دهد، حباب ٨٠ میلیون سکه به یکباره ریزش خواهد کرد و مردم متضرر خواهند شد. قربانی اصلی حباب سکه و نوسان قیمت طلا، تولیدکنندگان صنعت طلا و جواهر و مردم هستند. ١٠ هزار واحد تولیدی در پنج استان فعالیت می‌کنند که بسیار هم اشتغال‌زایی دارد، اما ضرب سکه و واگذاری آن به مردم، سبب شده که صنعت طلا تضعیف شود.

تنها در تهران ٧٠٠ جواز کسب سکه فروشی اتحادیه طلا و جواهر تهران ارائه شده و همچنین ۵٩٨ صرافی را هم بانک مرکزی مجوز داده است؛ بنابراین بالغ بر هزار و ٣٠٠ واحد تنها سکه فروشی در تهران است که در ایران بسیار عدد قابل توجهی می‌شود.

با تمام این جوانب از مسوولان به ویژه بانک مرکزی و وزیر اقتصاد درخواست شد تا از ضرب و عرضه سکه کاسته شود و وزیر نیز موافقت کرد.

منبع: بورس پرس

عناوین برگزیده