تاریخ: ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۱:۱۵
بازدید: ۱۰۸
کد خبر: ۲۹۳۰۹۶
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

واکنش بازار مسکن دیگر مثل گذشته نبوده و سریع است

‌می‌متالز - کارشناس بازار مسکن گفت: کنش و واکنش‌ها در بازار مسکن برخلاف رویه‌های گذشته سرعت گرفته و بازار سریع‌تر با بازار‌های موازی تنظیم می‌کند.

به گزارش می‌متالز، بیت‌الله ستاریان درباره بازار مسکن گفت: خاصیت مسکن این است که نه می‌شود آن را وارد کرد و نه به سرعت آن را ساخت. تقاضای مطلق طی دهه‌ها در بازار مسکن انباشته شده و تقریبا همه‌ی افراد جامعه و سرمایه‌گذاران هم با توجه به تجربه‌ی تاریخی این موضوع را می‌دانند.

وی افزود: خرده سرمایه‌ها را بازار‌های ارز و طلا جذب می‌کند، ولی ارقام بزرگ از کجا سردرمی‌آورد؟ از هرکسی بپرسید اولین جوابی که می‌دهد این است که پولت را به خرید ملک اختصاص دهد. درگذشته وقتی ارز نوسان می‌کرد سرمایه‌ها به سمت ارز و طلا می‌رفت. وقتی که ظرفیت بازار‌ها پر می‌شد سرمایه‌گذاران به سمت مسکن می‌رفتند. امروز دیگر شرایط مانند قبل نیست و بازار‌ها به طور همزمان دچار تغییر می‌شوند.

ستاریان ادامه داد: راهکار‌هایی برای کنترل بازار مسکن گرفته شده که در گام اول ساری و جاری کردن اقتصاد آزاد. برای بکار گیری ابزار‌های مالی و ایجاد رونق در بخش‌های تولید باید تولید ثروت داشت. برخی افراد اصرار دارند که برخی مشکلات اقتصادی را به ضعف مدیران نسبت بدهند، اما مساله‌های موجود زاییده‌ی اقتصاد دولتی و خصولتی است. برای تغییر شرایط باید رویکرد‌های کلان اقتصادی را تغییر داد.

براساس این گزارش، دی ۱۴۰۱ متوسط قیمت هر متر خانه در تهران بر اساس میانگین حسابی و وزنی به ترتیب ۵۲.۷ و ۵۴.۹ میلیون تومان تومان اعلام شد. مرکز آمار اعلام کرد تورم ماهیانه مسکن در تهران ۹.۸ درصد و تورم نقطه به نقطه ۶۶ درصد بود. همچنین ۱۲.۱۳۹ هزار آپارتمان مسکونی در تهران طی دی سال جاری خرید و فروش شد که از افزایش ۳.۱ درصد در مقایسه با ماه قبل حکایت دارد. با توجه به تجربه بازار در سال‌های اخیر این تعداد خرید و فروش، رونق نسبی بازار را نشان می‌دهد.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده