تاریخ: ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۲۲
بازدید: ۸۱
کد خبر: ۲۹۳۰۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دلایل رئیس بانک مرکزی از دلار بی سابقه ۵۰ هزار تومانی/ جایگزین بازار فردایی

‌می‌متالز - رییس کل بانک مرکزی، دلار رشد بی سابقه دلار به ۵۰ هزار تومان را اعلام کرد و گفت: سلف ارزی جایگزین بازار فردایی خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا فرزین در جریان رونمایی از مرکز مبادله ارز و طلا اعلام کرد: حدود ۵٠ روز گذشته و در مدت زمان حضور در بانک مرکزی، ۶.۵ میلیارد دلار ارز به واردات کالا اختصاص داده شد که نسبت به سال گذشته ۴٠ درصد افزایش یافت.

این ۴٠ درصد افزایش عرضه ارز وارداتی ١٧ درصد رشد نرخ داشت، اما افزایش قیمت‌ها در بازار کالا بیشتر از این نرخ بوده و آثار کنترلی در بازار کالا دیده نشد. نرخ ارز به دلیل انتظارات تورمی افزایش پیدا کرده و تمام موضوعات مرتبط به کنترل این انتظارات در حیطه اختیارات بانک مرکزی قرار ندارد.

از سوی دیگر سایت‌هایی با اهداف خاص با انتشار ارقام و اعداد بالاتری باعث ایجاد التهاب در بازار ارز شدند، اما مرکز مبادله ارز جایگزین بازار و از این پس نرخ ارز در مرکز مبادله ارز و طلا کشف می‌شود. تصمیم گرفته شد برخی از منابع ارزی در تالار حواله ارز مبادله شود و ارز بخش‌های فولادی، پتروشیمی‌ها، مواد غذایی و سایر صنایع در این تالار عرضه و مبادله خواهد شد.

هیچ محدودیتی در ذخایر ارزی برای تامین نیاز‌های ارزی وجود نداشته و تراز تجاری مثبت بوده و ذخایر ارزی شرایط مطلوبی دارد. کالا‌هایی که ارز آن‌ها در مرکز مبادله ارزی تامین می‌شود، مشخص شده و براساس عرضه و تقاضا نرخ استخراج و براساس آن کشف قیمت انجام می‌شود. مذاکراتی با شرکت‌ها انجام شده و همه اعلام همکاری کردند.

پیش از این افراد با کارت ملی می‌توانستند ۵ هزار دلار دریافت کنند، اما از امروز با راه‌اندازی این سامانه، تقاضا را باید در این سامانه ثبت کنند و تمام نیاز‌های خدماتی شناسایی شدند. بیش از ۶٠ نوع تقاضا شناسایی شده که قرار بر این است این میزان تقاضا در این مرکز تامین شود و به سمت بازار آزاد نرود. همچنین تمهیداتی برای شب عید که معمولا میزان تقاضا برای ارز زیاد است، انجام شد.

قرار است با کارکرد این مرکز، عرضه سلف ارزی صورت گرفته و جایگزین بازار فردایی در بازار آزاد شود. قیمت‌های فردایی در بازار آزاد غیرقانونی بوده و مورد تایید بانک مرکزی نیست. با راه اندازی بازار سلف ارزی، نرخ آتی ارز اعلام می‌شود. بانک مرکزی از ساعت ٣ بعد از ظهر به بعد نرخ ارز مورد انتظار فردا را به صرافی‌ها اعلام می‌کند، اما نرخ فردایی بازار آزاد که با اعداد قابل توجهی قیمت‌ها را اعلام و بازار ملتهب می‌کند، پذیرفته نمی‌شود.

این قیمت‌های غیر واقعی فردایی بازار آزاد باعث رشد تقاضا برای ارز شده و قیمت‌ها را بالا برده در حالی که نرخ باید مبتنی بر منابع و مصارف ارزی باشد و در این مرکز نرخ اسکناس هم متناسب با همین شرایط تعیین می‌شود تا تسلطی بر منابع ارزی داشت.

از مردم نیز تقاضا می‌شود برای مدیریت انتظارات تورمی کمک کنند. در حال حاضر تصویر منفی از اقتصاد ارائه می‌شود که منجر به هراس مردم شده و ایران را تحت تاثیر قرار داد. اگر بازار ارز آرام شود، می‌توان سایر شاخص‌های اقتصادی را هم آرام کرد. امروزه به دلیل شرایط بازار ارز، هیچ یک از شاخص‌های اقتصادی ثبات ندارند و این شرایط بازار ارز بر روی تمام پیش بینی‌های اقتصادی تاثیر گذاشت.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده