تاریخ: ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۲۶
بازدید: ۷۸
کد خبر: ۲۹۳۰۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

علت محرمانه بودن توافقات ایران و چین

می متالز - به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت، محتوای توافقات بین ایران و چین با تاکید بین دو کشور باید محرمانه باقی بماند.

به گزارش می‌متالز، رئیس سازمان توسعه تجارت می‌گوید برای آنکه تحریم‌ها نتوانند مانعی در مسیر تعاملات تجاری ایران و چین به وجود بیاورند، باید در انتشار جزئیات مذاکرات دقت کرد.

علی رضا پیمان پاک اظهار کرد: تاکید دو طرف ایرانی و چینی بر این بوده که محرمانگی کامل این توافقات حفظ شود و با توجه به مخاطراتی که ناشی از تحریم‌ها ممکن است برای شرکت‌های چینی به وجود بیاید از بیان جزئیات این توافقات یک مقدار باید خودداری کرد و هوشمندانه‌تر عمل کرد که این توافقات دچار چالش نشود و صنعتگران و فعالان اقتصادی بتوانند از آن نفع ببرند و در حد شعار سیاسی نباشد و این یک اصل است که ما در همه زمینه‌ها این را رعایت می‌کنیم.

وی با اشاره به توافقات خوبی که در مذاکرات اخیر با چینی‌ها نهایی شده، توضیح داد: با توجه به پتانسیل‌های بالای چین در حوزه فناوری که در بسیاری از رشته‌های صنعتی امروز در بخش فناوری و در سطوح دانش و فناوری پیشرو است در دنیا، صنایع ما ضروری بود که یک مشارکت‌هایی را با برند‌ها و شرکت‌ها و مجموعه‌های بزرگ چینی ارتباطاتشان را برقرار کنند با دو هدف یکی این که سطح فناوری را افزایش دهند، راندمان و بهره وری تولید را بتوانند افزایش دهند و نکته مهم‌تر این است که از این ظرفیت بتوانند استفاده کنند.

معاون وزیر صمت ادامه داد: ایران هم ظرفیت صنعتی خوبی دارد هم موقعیت ژئوپلتیکی خوبی دارد و هم دسترسی و نزدیکی به بازار‌های خاورمیانه را دارد و هم نیروی کار متخصص و منابع مناسب اولیه از جمله انرژی منابع معدنی، در این زمینه‌ها هم توافقات خوبی صورت گرفت که در قالب شهرک‌های صنعتی مشترک، واحد‌های تولیدی مشترک ما بتوانیم از ظرفیت شرکت‌های برند چینی استفاده کنیم و با تولید مشترک بتوانیم هم کیفیت کالا‌های خودمان را افزایش دهیم هم بتوانیم با افزایش مقیاس تولید در بازار‌های منطقه، یک نفوذ جدی را به صورت مشترک داشته باشیم.

پیمان پاک درباره امکان مشارکت چینی‌ها در حوزه نفت و گاز ایران نیز گفت: در حوزه انرژی ما فعالیت‌های گسترده‌ای را با چینی‌ها داریم و برنامه‌های مختلفی را دنبال کردیم. در حوزه نفت و گاز هم دوستان وزارت نفت مذاکرات جدی و خوبی داشتند حالا جزئیات آن را باید از آن دوستان جویا شوید. مشابه همین فرآیند را ما با چینی‌ها داشتیم در حوزه معدن بود، معدن هم یک ظرفیتی است که اگر بیش از منابع نفتی ما ارزش نداشته باشد برای کشور، ارزشش کمتر نیست و ما هم در سال‌های گذشته به حوزه معدن استحصال، بهره برداری و ایجاد ارزش افزوده از این ذخایر خدادادی خودمان کمتر توجه کردیم.

وی ادامه داد: چین هم یکی از بزرگترین مصرف کنندگان محصولات معدنی است، با دو هدف ما مذاکرات جدی با چینی‌ها داشتیم، یکی این که در قالب قرارداد‌های مختلف، این‌ها بیایند معادن را اکتشاف کنند، تولید کنند، تبدیل به محصول نیمه خام کنند و بتوانند صادر کنند یا اینکه زنجیره‌های ارزش را در کشور ما ایجاد کنند برای صادرات به کشور‌های منطقه. توافقات خوبی در این زمینه صورت گرفت، در بعضی از محصولات معدنی، چین یکی از بزرگترین مصرف کنندگان انحصاری این محصولات در دنیا خواهد شد، ارزش افزوده برخی از محصولات معدنی تا ۱۰۰ درصد است یعنی شما به ازای یک دلار تولیدی می‌توانید دو دلار درآمد داشته باشید.

رئیس سازمان توسعه تجارت درباره توافقات در حوزه صادرات لبنیات ایران به چین نیز اظهار کرد: در حوزه محصولات کشاورزی ما توافقات بسیار خوبی داشتیم یکی از کار‌هایی که در این سفر انجام شد بیش از ۵۰ فعال اقتصادی و تجاری همراه هیات رئیس جمهوری آن جا آمدند بعد از سه سال که محدودیت داشتند در سفر به چین، مذاکرات حضوری بسیار تاثیر دارد در توسعه روابط جدی، این هیات توانست وارد چین شود با مجموعه‌های متناظر خودش صحبت کرد بیش از نیمی از آن‌ها درحوزه کشاورزی و محصولات مختلف کشاورزی بودند، ما در حوزه آبزیان توافقات و قرارداد‌های خیلی خوبی داشتیم، قرارداد‌های مختلفی را در زمینه محصولات آبزی منعقد کردیم، یک سری تفاهم نامه‌هایی که وزارت جهاد منعقد کرد در خصوص رجیستری برخی از محصولات جدید کشاورزی ما بود هم در حوزه لبنیات و هم در حوزه آبزیان و هم در حوزه سیب و کیوی، این‌ها پذیرش شد.

پیمان پاک خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته بسیاری از محصولات کشاورزی ما به کشور‌هایی مثل ویتنام و تایوان می‌رفت و از آن جا به چین ری اکسپورت می‌شد و این هزینه را افزایش می‌داد، چون ما بحث رجیستری را نداشتیم، بحث توافقات دامپزشکی و توافقات قرنطینه را نداشتیم، خداروشکر طی یکی دو سال اخیر این اتفاق افتاده هم در حوزه مرکبات و هم در حوزه محصولات کشاورزی و مواد لبنی و هم درحوزه آبزیان و این یک اتفاق بسیار خوبی است، چون بازار بسیار بزرگی وجود دارد، در همین سفر مذاکراتی در حوزه مرکبات صورت گرفت، یکی از مصرف کنندگان و واردکنندگان چینی بیش از ۶۰ هزار تن سفارش برای مرکبات ایران گذاشت که باید پروسه فنی، مسائل قیمتی و کار‌های مختلفش انجام شود که این نشان می‌دهد یک افق بسیار خوبی پیش روی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی ما به چین وجود دارد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده