تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۴۷
بازدید: ۱۰۹
کد خبر: ۲۹۲۵۵۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد اقتصادی با افزایش تولید محصولات دارای ارزش افزوده

‌می‌متالز - رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: رشد اقتصادی و تولیدی شدنی است، یکی از نقاط قوت ما نیرو‌های مختصص است و با افزایش تولید محصولات، ارزش افزوده بالایی را بدست خواهیم آورد.

به گزارش می‌متالز، مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی مهمان برنامه صبح بخیر ایران ظرفیت‌های تولید کشور و راهکار‌ها افزایش تولید را تشریح کرد.

مجری (محمدرضا احمدی): بخشی از فراز‌های مهم دیدار دیروز رهبر انقلاب با مردم آذربایجان شرقی، محوریت اقتصاد بود و کشور ما چه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی دارد که با همت همگانی و استفاده از برنامه‌های توسعه ترسیم می‌شود تا رشد مضاعفی داشته باشد و رهبری انقلاب فرمودند که خیلی از صنایع ما این پتانسیل را دارند که افزایش تولید داشته باشند و شدنی است و برای کشور برکات فوق العاده خواهد داشت و بخشی از آن‌ها برمی گردد به موضوعات نظارتی و ترمیمی؛ سوال اینجاست با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، امکاناتی که در کشور وجود دارد با چه سرعت بیشتری تبدیل شود به تولیداتی که برای کشور صرفه داشته باشد؟

مهمان (مصطفی طاهری نماینده مجلس و رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی): موضوع اول رشد اقتصادی و دوم کنترل تورم است.

مجری: نخستین محور مسوولان، رفع مشکلات اقتصادی و تورم است، رهبری دل شان روشن است؛ آیا مسوولین کشور با توجه به این محوریت در فرصت کمتر از زمان پیش بینی شده این کار را انجام خواهند داد؟

مهمان: از سال ۹۷ تا کنون تورم‌های بالای ۳۰ درصد را تجربه کرده ایم به زبان ساده‌تر هرسال قدرت خرید مردم و ارزش پول ملی کمتر شده است و این اتفاقات اگر یک بار بیافتد تلاش می‌کنیم جبران کنیم و آن خلاء را پر کنیم، اما اگر سه چهار سال پشت سر هم جمع شود دیگر جبران کردن آن سخت است.

در حال حاضر رشد اقتصادی در مقایسه با دهه قبل که صفر بوده است نزدیک به سه و نیم و در صنعت بیشتر شده است، اما احساس نمی‌شود، دلیل آن همین هست که چندین بار تجمعی تورم بالای ۳۰ درصد داشته ایم.

مجری: یکی از دغدغه‌های مردم صنایع و بخش‌های بالادستی اقتصاد است که رشدی را تجربه کرده و آمار‌های بین المللی تایید می‌کنند، اما حس نمی‌کنند؟

مهمان: خلاء‌ها زیاد است و پرکردن ظرف خالی سخت‌تر است و راهکار آن این است که درآمد بالا رود و کاری کنیم که هزینه پایین بیاید؛ فرمایش حضرت آقا این است کار اقتصادی یعنی تولید، درآمد بالا رود و هزینه پایین بیاید یعنی کاهش تورم و کاری کنیم که کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت‌ها مهار شود و در شرایط فعلی خلاء‌های قبلی را پرکنیم و این رشد اقتصادی و تولید است.

رشد اقتصادی و تولیدی شدنی است، زیرا که نقاط قوت وفوق العاده‌ای داریم، در بخش فولاد رتبه ۷ تا ۱۰ را در دنیا داریم طوری که بیش از دو یا سه برابر ظرفیت کشور فولاد تولید می‌کنیم، در تولید آلومینیوم رتبه ۲۰، در مس، سرب و کالا‌های پایه‌ای و حوزه‌های مختلف هم همینطور است و برای این که کشور را توسعه دهید بایستی اول مواد معدنی، نفت، پتروشیمی را فعال کرده و زنجیره آن را ادامه دهید تا با تولید محصولات ارزش افزوده بالایی را بدست آوریم.

یکی دیگر از نقاط قوت کشور ما دارابودن نیروی انسانی متخصص است که قطعا جزو برترین‌های دنیا هستیم.

با توجه به سیاست‌های در نظرگرفته شده در بودجه و منابع محدود در صورتیکه ارتباطات بین المللی با کشور‌های مختلف صورت گیرد برای مثال امضای تفاهم نامه‌ها با چین که اگر این اقدامات انجام شود تولید در کشور بیشتر خواهد شد و ارزش افزوده آن در همه حوزه‌های سرریز خواهد شد، این اقدامات تورم را کنترل می‌کند و از سویی اشتغالزایی می‌کند و از آسیب‌های اجتماعی می‌کاهد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

عناوین برگزیده