تاریخ: ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۲۶
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۲۹۳۱۰۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عوامل سیاسی موثر بر غیر منطقی شدن نرخ ارز/ لزوم تشریح وظایف همه دستگاه‌ها در تنظیم بازار

‌می‌متالز - یک اقتصاددان، ۴ عامل را بر نوسان نرخ ارز موثر دانست و تاکید کرد: عوامل سیاسی بر رشد غیرمنطقی نرخ ارز با دامن زدن به انتظارات تورمی، موثرند و برای مدیریت این عوامل باید وظایف و ماموریت‌‎های همه دستگاه‌ها در تنظیم بازار ارز مشخص و تشریح شود.

به گزارش می‌متالز، حمیدرضا فولادگر، اقتصاددان و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ۴ عامل را در نوسانات نرخ ارز در بازار موثر دانست و گفت: دلیل اول مربوط به مباحث خاص خود این بازار است. به این معنی که آیا منابع کنونی ارزی ما تکافوی نیاز‌های ما را می‌کند یا نه؟ اینکه چه میزان ارز حاصل از فروش نفت، فرآورده‌های نفتی و صادرات غیر نفتی به کشور بازمی‌گردد و یا ارز‌های تحریمی که به کشور بازنگشته، باید مورد توجه قرار گیرد و مشخص شود که هر کدام از این عوامل چه مقدار در این نوسانات موثر بوده و هستند.

وی ادامه داد: در عین حال، نباید از خالص دارایی‌های ارزی بانک مرکزی غافل بود.

این استاد دانشگاه در توضیح دومین عامل اثر گذار در نرخ ارز گفت: عامل دوم، مباحث داخلی و شاخص‌های اقتصادی کشور از جمله مباحث پولی و بانکی، حجم نقدینگی، افزایش پایه پولی و تورم است که از مهمترین عوامل اثر گذار بر نرخ ارز است.

فولادگر سپس بیان کرد: سومین عامل، مساله عرضه و تقاضاست، یعنی اینکه ما چقدر نیاز‌های ارزی فعالان اقتصادی یا کسانی که برای مصارف ضروری مانند مسافرت، پزشکی و دانشجویی به ارز نیاز دارند را می‌دانیم و چقدر می‌توانیم این نیاز‌ها را تامین کنیم.

این کارشناس اقتصادی در توضیح چهارمین عامل اثر گذار بر بازار ارز هم اظهار کرد: چهارمین مساله بخش هیجانی و انتظاری این بازار است که تحت تاثیر عوامل سیاسی از جمله تحریم، صدور هر قطعنامه و یا زمزمه‌های پیرامون برجام و مذاکرات و FATF و … سبب غیر منطقی شدن نرخ ارز می‌شود.

وی در پایان گفت: بخش قابل توجهی از وظیفه تنظیم و تعدیل نرخ ارز بر عهده بانک مرکزی است، اما در این میان، سایر دستگاه‌های اجرایی و دیپلماسی اقتصادی کشور نیز بسیار بر این نوسانات موثرند. وزارت اقتصاد نیز به عنوان تنظیم کننده سیاست‌های اقتصادی کشور وظایفی را بر عهده دارد، اما باید با ریشه یابی عوامل مختلف و وظایف هر دستگاهی مشخص شود که هر بخش چه وظایفی در این خصوص بر عهده دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده