تاریخ: ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۱۰
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۲۹۳۱۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
استاندار آذربایجان‌غربی مطرح کرد؛

زمینه حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در استان مهیا است

‌می‌متالز - استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه موانع جذب سرمایه گذار شناسایی و رفع می‌شود، گفت: حمایت از سرمایه‌گذاران از اولویت‌های دولت است و در همین راستا زمینه حضور پرقدرت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران در این استان را فراهم می‌کنیم.

به گزارش می‌متالز، پنجاه و نهمین بازدید میدانی از واحد‌های تولیدی و صنعتی با محوریت شهرستان خوی، با حضور «محمدصادق معتمدیان» استاندار آذربایجان‌غربی، «جواد کرمی» معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌غربی، «عبدالحمید سرتیپی» مدیرکل صمت استان و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی و بانکی عضو کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان، انجام شد.

مجتمع کارخانجات نساجی خوی، نخستین واحد تولیدی-صنعتی بود که مورد بازدید اعضای کارگروه قرار گرفت. این واحد صنعتی در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار جهت تولید انواع پارچه کتان، نخ صد در صد پنبه‌ای رینگ، نخ صددرصد پنبه‌ای اپن اند، نخ پنبه پلی‌استر، نخ ویسکوز، نخ پلی‌استر ایرتکسچره و پارچه جین با اشتغال‌زایی مستقیم برای یک هزار و ۲۰۰ نفر احداث و راه‌اندازی شد.

این کارخانه در حال حاضر با اخذ جواز توسعه، در صدد توسعه واحد و احداث واحد دوزندگی و افزایش ظرفیت تولید و اشتغال است که پس از بازدید و احصای مشکلات موجود این واحد، نسبت به رفع موانع موجود، تصمیماتی در حین بازدید اتخاذ شد.

دومین واحدی که مورد بازدید استاندار و مدیران دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل استان قرار گرفت، کارخانه سیمان آذرآبادگان خوی بود. این واحد در سال ۱۳۸۹ در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار جهت تولید سیمان خاکستری و کلینگر و با ایجاد اشتغال مستقیم برای ۴۵۰ نفر راه‌اندازی شد. این واحد در فاز توسعه خود اقدام به احداث کارخانه تولید سیمان سفید و تولید کاغذ از سنگ آهک با نام کارخانه سیمان الدوز خوی خواهد کرد که با راه‌اندازی و بهره‌برداری از این واحد زمینه اشتغال مستقیم برای ۳۰۰ نفر نیز فراهم خواهد شد.

زمینه حضور سرمایه گذاران بخش خصوص در استان مهیا است

«محمدصادق معتمدیان» استاندار آذربایجان‌غربی در حاشیه بازدید از واحد‌های صنعتی شهرستان خوی با اشاره به نقش سرمایه‌گذاری در تحقق توسعه اقتصادی مد نظر دولت، اظهار کرد: کار‌های خوبی در جذب سرمایه‌گذار در حال انجام بوده و زمینه حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، دولتی و حاکمیتی در آذربایجان‌غربی فراهم شده است.

وی با بیان اینکه خوی یکی از شهرستان‌های مستعد سرمایه‌گذاری است، افزود: این شهرستان با دارا بودن بیش از ۲۰۰ واحد تولیدی و صنعتی فعال و اشتغال بیش از ۶ هزار و ۳۰۰ نفر در این حوزه، دومین شهرستان آذربایجان‌غربی در بخش تعداد واحد‌ها و میزان اشتغال زایی محسوب می‌شود.

استاندار آذربایجان‌غربی همچنین اعلام کرد: با حضور در شهرستان خوی، ضمن بازدید تعدادی از واحد‌های تولیدی و بررسی مشکلات آنان، با برگزاری ستاد رفع موانع تولید در این شهرستان، آخرین وضعیت واحد‌های صنعتی خوی بررسی شد. خوشبختانه واحد صنعتی نساجی خوی، با اشتغال‌زایی برای یک‌هزار ۵۰۰ نفر، در چهار شیفت کاری و تولید سالانه ۱۵ هزار تن نخ و ۲۰ میلیون متر پارچه یکی از واحد‌های نساجی مطرح در کشور و منطقه است.

معتمدیانبا بیان اینکه بخش دوزندگی نساجی خوی نیز در حال راه اندازی است که با بهره‌برداری از آن برای یک‌هزار و ۵۰۰ نفر نیز فرصت اشتغال‌زایی فراهم می‌شود، در خصوص بازدید از واحد صنعتی سیمان آذرآبادگان خوی، گفت: این کارخانه نیز که در سال ۱۳۸۹ توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شده، سالانه بیش از یک میلیون تن سیمان و محصولات متنوعی دیگری نیز تولید می‌کند که اغلب مصرف داخلی دارد. در بازدید از این واحد صنعتی نیز مشکلات بررسی و راهکار‌های لازم برای افزایش تولید و بهره‌مندی از فاز‌های جدید آن ارائه خواهد شد.

از سوی دیگر «جواد کرمی» معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌غربی نیز در این مراسم، عنوان کرد: امروز از ۵ واحد صنعتی بازدید به‌عمل آمد و مشکلات و موانع موجود در این واحد‌ها مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفت. برای رفع موانع موجود در این واحد‌ها که عمدتاً تأمین سوخت، مالی و بانکی بود، تصمیماتی با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی و مدیران بانک‌های عامل اتخاذ شد که پیگیری‌های لازم تا رسیدن به نتیجه را انجام خواهیم داد.

ایجاد بیش از ۲۴۱ واحد تولیدی و صنعتی در شهرستان خوی

«عبدالحمید سرتیپی» مدیرکل صمت استان آذربایجان‌غربی در حاشیه این مراسم با بیان اینکه ۲۰۰ واحد صنعتی تولیدی در شهرستان خوی مستقر بوده که ۱۶۱ واحد فعال و ۳۹ واحد راکد هستند، گفت: در راستای حمایت از واحد‌های تولیدی صنعتی استان ۵ واحد راکد از واحد‌های صنعتی شهرستان خوی احیاء و به چرخه تولید بازگردانی شده‌اند و با بازگشت به چرخه تولید این واحد‌ها زمینه اشتغال مستقیم برای ۱۲۰ نفر مهیا شده است.

وی با اشاره به اینکه ایجاد بیش از ۲۴۱ واحد تولیدی و صنعتی در شهرستان خوی در حال انجام است که برخی از آنان به پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی رسیده‌اند که راه‌اندازی آن‌ها نقش بسزایی در توسعه منطقه خواهد داشت، تصریح کرد: با بهره‌برداری از ۵۰ واحد صنعتی تولیدی بزرگ و متوسط در استان، شاخص‌های صنعتی استان افزایش چشمگیری خواهد داشت.

بررسی مشکلات ۲ واحد صنعتی تولیدی ارومیه

مدیرکل صمت استان آذربایجان‌غربی همچنین در جریان بازدید از ۲ واحد تولیدی صنعتی در ارومیه و بررسی مشکلات موجود در این واحدها، اظهارکرد: واحد تولیدی یاقوت قرمز ارومیه، یکی از این واحد‌ها بود که سال ۱۳۷۶ در زمینی به مساحت ۲۵ هزار متر مربع در جاده شهید کلانتری ارومیه جهت تولید انواع قطعات بتنی و دانه‌بندی شن و ماسه با ایجاد اشتغال مستقیم برای ۸۰ نفر راه‌اندازی شد که اکنون با مشکلات و موانعی روبرو است. در این بازدید با دستور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مقرر شد نسبت به رفع مشکلات موجود این واحد اقدامات لازم صورت پذیرد.

وی ادامه داد: واحد صنعتی تجهیز غرب چوفای ارومیه دومین واحد تولیدی صنعتی بود که مورد بازدید اعضای کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان قرار گرفت، این واحد صنعتی از سال ۱۳۹۵ در زمینی به مساحت ۲ هزارمتر مربع جهت تولید انواع صندلی فلزی و چوبی با اشتغال‌زایی مستقیم برای ۱۲ نفر احداث و راه‌اندازی شد که در حال حاضر با مشکلات متعدد مالی، بانکی و اداری روبرو است و برای ادامه فعالیت خود با حداکثر توان نیاز به تسهیلات بانک بوده که در این بازدید تسهلات مورد نیاز این واحد تصمیماتی در حین بازدید اتخاذ شد.

رسیدگی به ۹۵ درصد از شکایات واصله در سامانه پاسخگویی

سرتیپی در ادامه با بیان اینکه طی یکسال گذشته ۹۵ درصد از شکایات واصله به ستاد خبری صمت استان مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفته و ۵ درصد نیز در دست بررسی و رسیدگی است، افزود: از فجر ۱۴۰۰ تا فجر امسال ۳ هزار و ۸۷۸ فقره شکایات مردمی به سامانه پاسخگویی اداره کل صمت استان آذربایجان‌غربی واصل شده که پس از بررسی و رسیدگی در ۳۶۰ مورد از شکایات واصله تخلفات صنفی محرز شده و منجر به تشکیل پرونده شده است و ۲ هزار و ۸۹۷ مورد نیز عدم احراز تخلف بوده است.

وی تصریح کرد: در بازه زمانی یاد شده ۱۵۵ هزار و ۴۵ مورد بازرسی از واحد‌های صنفی و غیر صنفی استان به‌عمل آمده که بازرسی‌های انجام شده منتج به تشکیل ۱۳ هزار و ۷۱۴ فقره پرونده تخلف صنفی به ارزش ۷ هزار و ۹۲۱ میلیارد ریال شد که جهت رسیدگی بیشتر و صدور حکم نهایی به تعزیرات حکومتی استان ارجاع شده است.

مدیرکل صمت استان آذربایجان‌غربی با بیان اینکه طی یکسال گذشته علاوه بر بازرسی‌های روزمره طرح‌های ویژه نظارتی عید نوروز، ماه مبارک‌رمضان، بازگشایی مدارس و اربعین حسینی نیز در استان به اجرا در آمد، گفت: همشهریان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلفات صنفی از سوی واحد‌های صنفی، تولیدی، توزیعی، خدماتی و ... از جمله گران‌فروشی، کم‌فروشی، عدم فروش کالا، قاچاق، احتکار و ... را از طریق سامانه ۱۲۴ به‌صورت تماس تلفنی و یا مکتوب با واحد بازرسی اداره کل صمت استان آذربایجان‌غربی در میان بگذارند تا در اسرع وقت مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده