تاریخ: ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۵۶
بازدید: ۸۳
کد خبر: ۲۹۳۳۳۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

راهبری کلان حوزه تولید فولاد هرمزگان درحال پیگیری است

‌می‌متالز - معاون عمرانی استاندار هرمزگان گفت: کلان راهبری در حوزه تولید فولاد در این استان پیگیری می‌شود و هدف گذاری اصلی در حوزه فولاد سازی این استان و مورد تاکید آمایش سرزمین و توسعه پایدار، تبدیل این استان و در مرحله اول بندرعباس به قطب تولید فولاد کشور است.

به گزارش می‌متالز، رضا مدرس روز چهارشنبه در حاشیه کلنگ زنی و افتتاح طرح‌های کارخانه صبا فولاد خلیج فارس افزود: برای این منظور ۲ بخش مشخص تأمین مالی و سرمایه گذار‌هایی که باید وارد این عرصه شوند و بخش تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز فولاد سازی مد نظر است.

وی ادامه داد: در زمینه سرمایه‌گذاری با توجه به کار‌های انجام شده فرآیند‌های اولیه رسیدن به تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در هرمزگان انجام و شناسایی سرمایه گذاران صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: معاونت اقتصادی استانداری هرمزگان با هدایت استاندار ساختار چارت‌های رسیدن به این میزان تولید فولاد را انجام داده است و برای فرآیند‌های زیرساختی چند موضوع به صورت همزمان پیگیری می‌شد که بخش اصلی شناسایی معادن موجود در هرمزگان بود که انجام شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان گفت: برای هرکدام از این معادن فرآیند‌های اکتشافی درحال انجام است تا به مرحله استخراج برسیم با روش‌هایی که منجر به ایجاد ارزش افزوده در این استان شود.

مدرس بیان کرد: بخش دیگر مربوط به برق، آب و گاز است که در خصوص آب، از گذشته سهمیه‌ای از آب شیرین کن خلیج فارس برای مصرف صنایع استان ذخیره شده است و ۲ هفته قبل در نشستی که استاندار هرمزگان داشت و حدود هفت ساعت طول کشید ساختار تأمین آب صنایع مستقر به خصوص فولادی‌ها مشخص شد.

وی اشاره کرد: این مبتنی بر ۲ راهبرد تصفیه پساب فاضلاب بندرعباس و همچنین آب شیرین کن یک میلیون متر مکعبی است و تقریباً سهم هرمزگان از ۳۰ درصد به ۳۵ درصد افزایش یافت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان خاطر نشان کرد: این آب شیرین کن تقریباً ۲۳۰ هزار متر مکعب تولید آب شیرین دارد و ۲۰۰ هزار متر مکعب دیگر هم درحال تولید است و هرمزگان تقریباً سهم خود را در حوزه صنعت برداشت می‌کند، همچنین یک سهم جداگانه‌ای در حوزه شرب برای شهرستان خمیر و روستا‌های شمال بندرعباس داشتیم.

مدرس گفت: در حوزه برق فرآیند کوتاه مدت داشتیم و باید از مردم هرمزگان بابت صرفه جویی در مصرف برق در تابستان سال جاری تشکر کنم، چونکه با این اقدام اشتغال فرزندان خود را در صنایع استان تضمین کردند.

وی افزود: حاصل آن افزایش سرمایه‌ای بود که موجب ایجاد یک طرح اشتغالزایی در هرمزگان شد و هر چه مردم با این گونه اقدام‌های خود در زمینه صرفه‌جویی مشارکت کنند منابعی حاصل می‌شود که در تولید و اشتغال هرمزگان اثر می‌گذارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر کشور امسال در حوزه گاز دچار تنش شده بود که برای رفع این مسأله مخازنی شناسایی شده است و شرکت‌طرحی با مشارکت فولادی‌ها برای فعال سازی این مخازن درحال طراحی است که هدف گذاری آن هم نجات پالایشگاه سرخون است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان یادآور شد: پالایشگاه گاز سرخون ظرفیت پالایش ۱۴ میلیون متر مکعب را دارد که اکنون حدود چهار تا پنج میلیون مترمکعب را پالایش می‌کند.

مدرس اشاره کرد: مخازنی که با این سرمایه گذاری می‌توانند تولید داشته باشند می‌تواند ظرفیت این پالایشگاه را به ظرفیت اسمی برساند و اشتغال خوبی را به واسطه تولید ایجاد کند، یعنی چنانچه اکنون چارت سازمانی نیرو‌های این پالایشگاه یک هزار نفر باشد به واسطه افزایش تولید مشاغل دیگری ایجاد می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه اراضی هم برای پهنه فولادی محلی مشخص شده و موضوع‌های اولیه کارگزاری و کارگروه‌ها انجام شده است و در مرحله پژوهش‌های زیست محیطی است، چونکه استقرار این‌ها باید به گونه‌ای باشد که آسایش مردم را در کنار این فرآیند‌های اقتصادی داشت.

معاون عمرانی استاندار هرمزگان گفت: امید می‌رود در کوتاه مدت شاهد آغاز عملیات اجرایی تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در این استان شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص فولادسازی در سواحل مکران هم بیان کرد: این موضوع هم چند بخش دارد یکی از آن‌ها اسکراب و موضوع‌های مربوط به ضایعات است، اما هدفگذاری کنونی تولید فولاد بر مبنای تولید مبتنی بر معادن است.

معاون عمرانی استاندار هرمزگان بیان کرد: باید ملاحظات زیست محیطی در سواحل مکران رعایت شود و این طرح اکنون در مرحله ارزیابی زیست محیطی قرار دارد و پژوهش‌های آن هم نزدیک به ۴۵ درصد انجام شده است.

مدرس گفت: بخشی از مولفه‌های مهم را با موفقیت پشت سرگذاشته است و بخش دیگری باقی‌مانده که باید انجام شود تا به نتیجه برسد، اما مهمترین کاری که در مکران درحال انجام است استقرار پتروپالایش هاست.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) هرمزگان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده