تاریخ: ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۰۵
بازدید: ۴۱۸
کد خبر: ۲۹۳۶۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

از صنعت تـا بازیافت شیشه در استان قزوین

می متالز - نخستین شرکت تخصصی و دانش‌بنیان بازیافت شیشه کشور هفته گذشته در آیینی با حضور عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، استاندار، نمایندگان مجلس و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت در تاکستان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
از صنعت تـا بازیافت شیشه در استان قزوین

به گزارش می متالز، در سفر یک‌روزه کلانتری به قزوین، نخستین شرکت تخصصی و دانش‌بنیان بازیافت شیشه کشور در آیینی با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، استاندار، نمایندگان مجلس و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت در تاکستان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
واحد آرا شیشه زرین تاکستان با ۳۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ساخته شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، با فعالیت این شرکت برای ۳۰ نفر به شکل مستقیم اشتغالزایی شده است، این شرکت دانش‌بنیان ظرفیت بازیافت ۲۰ تن شیشه در هر ساعت را دارد.
علی پرزحمت، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین در حاشیه این بازدید گفت: این شرکت به‌ شکل اختصاصی در زمینه بازیافت شیشه فعالیت دارد و می‌تواند با فناوری منحصربه‌فرد در خاورمیانه ضایعات انواع شیشه را بازیافت کند، فعالیت این شرکت در راستای اهداف زیست‌محیطی بوده و با بازیافت شیشه به کاهش آلایندگی‌ها کمک می‌کند.


قطب صنعت شیشه

غنی بودن استان قزوین به لحاظ برخورداری از معادن سیلیس که مواد اولیه شیشه را در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد، این استان را به قطب صنعت شیشه کشور تبدیل کرده است.
سالانه بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع شیشه در کشور تولید می‌شود که استان قزوین به‌تنهایی بیش از ۶۳ درصد تولید را به خود اختصاص داده است.


 ساماندهی صادرات

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین اظهار کرد: در این استان ۲۶واحد تولیدکننده شیشه و مشتقات آن ازجمله شیشه قزوین، فلوت فارسجین، آبگینه و لیا و واحدهای جانبی همچون شیشه دارویی رازی با ظرفیت تولید سالانه بیش از یک میلیون و ۳۰۰هزار تن در حال فعالیت است.
به گفته پرزحمت، تاکنون در صنعت شیشه استان قزوین به‌ویژه در زمینه نوسازی تجهیزات بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است. همچنین رونق صنعت شیشه در استان قزوین به اشتغال بیش از ۳ هزار نفر به‌طور مستقیم و ۳۰ هزار نفر به‌طور غیرمستقیم کمک کرده است.
معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین هم گفت: معادن سیلیس ۶۵ درصد مواد اولیه شیشه را تامین می‌کند، بنابراین وجود این معادن و نزدیک بودن به بازار مصرف در کنار تنوع محصول، صنعت شیشه را به صنعتی پیشتار در این استان تبدیل کرده است.
به گفته کامران لشگری، ظرفیت ذخیره معادن سیلیس استان قزوین بیش از ۲۳میلیون تن است که مواد اولیه بسیاری از صنایع شیشه استان‌های دیگر را هم تامین می‌کند.
وی اضافه کرد: سالانه بیش از ۲۰۰ هزار تن انواع شیشه در این استان تولید می‌شود که ۳۳درصد آن راهی بازارهای خارجی می‌شود.


تولید ۴ درصد شیشه جهان در ایران

ایران بعد از کشورهای چین و امریکا سومین کشور تولیدکننده شیشه ۱۹ میلیمتری در جهان بوده و استان قزوین در این زمینه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. کمبود نقدینگی هرچند مشکلاتی را برای صنعت شیشه به وجود آورده است اما این صنعت با وجود این موانع درحال رشد و توسعه است.
همچنین جعفر سرقینی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت چندی پیش درباره صنعت شیشه عنوان کرد: درحال‌حاضر ۴درصد شیشه جهان در ایران تولید می‌شود که آمار چشمگیری برای صنعت کشور است. سرقینی افزود: محصولات شیشه ایران از باکیفیت‌ترین محصولات جهان به‌شمار می‌آید.
وی در تشریح دستاوردهای فنی صنعت شیشه کشور تصریح کرد: درحال‌حاضر انواع شیشه‌ مانند دو جداره، ضدگلوله، سکوریت، شیشه خودرو و شیشه‌هایی با فناوری نانو با بالاترین استانداردهای جهانی در کشور تولید می‌شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ابراز امیدواری کرد که تا سال ۱۴۰۴ میزان تولید صنعت شیشه کشور به ۲.۵ میلیون تن در سال برسد و دست‌کم یک میلیون تن آن صادر شود.


رنج کوره‌های شیشه از فرسودگی

همچنین به گفته معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین محصول شیشه این استان به کشورهای مختلفی صادر می‌شود که عمده آن را کشورهای همسایه ایران تشکیل می‌دهند ازجمله ترکیه، ازبکستان، عراق، جمهوری آذربایجان، گرجستان، هند، امارات، ارمنستان و افغانستان.
میرزا عباسی یکی از مهم‌ترین مشکلات تولیدکنندگان صنعت شیشه را روزآمد نبودن فناوری عنوان کرد و گفت: کاربرد و استفاده از صنعتی مانند صنعت شیشه بسیار گسترده است، از این‌رو با توجه به مزیت نسبی کشور در تولید شیشه می‌طلبد که به سمت فناوری روز در تولید گام برداریم.
به گفته وی متاسفانه بیشتر کوره‌های شیشه واحدهای تولیدی در قزوین از فرسودگی رنج می‌برند و هزینه بالا در تغییر خطوط تولید باعث شده واحدها در نوسازی خط تولید ناتوان باشند.
وی افزود: اگرچه تجهیزات فرسوده بازدهی تولید را کاهش و درنهایت هزینه تمام‌شده را افزایش می‌دهد اما هزینه تغییر و نوسازی خطوط نیز به قدری بالا است که امکان تولید را به همه واحدها نمی‌دهد علاوه‌بر اینکه هزینه‌های نگهداری و تعمیر کوره‌ها نیز بسیار بالاست.
به گفته میرزا عباسی بالا بودن مصرف حامل‌های انرژی که باعث به صرفه نبودن این صنعت شده نیز سبب ایجاد بدهی‌های سنگین واحدهای تولید شیشه به شرکت‌های گاز و برق شده است. همه این مشکلات در شرایطی است که شاهد رکود در صنعت ساختمان‌سازی نیز هستیم.
اگرچه شیشه‌های تولیدی در بخش‌های مختلفی از صنعت کاربرد دارد اما میزان زیادی از تولیدات آن در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این‌رو شیشه، صنعتی جدا از صنعت ساختمان‌سازی به‌شمار نمی‌آید و رکود در هریک از آنها بر دیگری تاثیر سوء می‌گذارد.
معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین میزان سرمایه‌گذاری فعلی در صنعت شیشه این استان را ۷ هزار و ۸۴۴ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: ظرفیت نهایی تولید شیشه در استان بیش از ۱ میلیون و۳۱۳ تن است.
میرزا عباسی تصریح کرد: باید با حمایت بخش خصوصی از این ظرفیت بیش‌از پیش استفاده کرد. شیشه‌های ساختمانی در صنعت شیشه‌سازی «جام» نام دارد که به ۲ شکل قدیمی و مدرن تولید می‌شود. روش جدید تولید شیشه، فلوت یا شناور نام دارد. در روش قدیمی بازدهی تولید بسیار پایین است و محصولات تولید شده از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند. به علت اقتصادی نبودن این روش، بیشتر واحدهایی که به روش قدیمی تولید می‌کنند، درحال تعطیلی یا تغییر کاربری به روش مدرن هستند.
 در مقابل، در روش شیشه فلوت، تولید محصول با تیراژ بالا و نرخ مناسب و به‌دنبال آن هزینه تمام‌شده پایین انجام می‌شود.
از آنجایی‌که صنعت شیشه صادرات‌محور و راهبرد توسعه صادرات ازجمله برنامه‌های مهم برای رشد اقتصادی هر کشوری است، از این‌رو مسئولان باید با روزآمد کردن و حمایت از این صنعت برای کاهش تکیه بر درآمدهای نفتی، هرچه بیشتر به این قابلیت‌ها توجه کنند.

عناوین برگزیده