تاریخ: ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۳۶
بازدید: ۲۱۱
کد خبر: ۲۹۳۶۹۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

پاسخ وزارت صمت به ابهامات در واردات خودرو/ شرایط دریافت خودروی خارجی اعلام شد

‌می‌متالز - سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به ابهامات موجود در فضای مجازی در خصوص واردات خودرو پاسخ داد و شرایط دریافت خودروی خارجی را کاملا تشریح کرد.

به گزارش می‌متالز، «امید قالیباف» سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص ابهامات موجود در فضای مجازی در خصوص واردات: گفت: در حال حاضر در شرایط و مقطعی هستیم که کار ثبت‌نام از متقاضیان خودرو‌های وارداتی در حال انجام است.

وی با اشاره به مطرح شدن برخی ابهامات درباره خودرو‌های وارداتی در فضای مجازی ادامه داد: هدف‌مان این نیست که با دریافت ۵۰۰ میلیون تومان از متقاضیان خرید خودرو‌های وارداتی بدون هیچ اطلاع‌رسانی از نوع خودرو و زمان تحویل خریداران را سردرگم کنیم و هیچ اطلاعاتی را در اختیارشان قرار ندهیم.

سخنگوی وزارت صمت اضافه کرد: به ما حق بدهید که بخشی از ابهامات به دلیل اقتضائات مربوط به تحریم قابل اطلاع‌رسانی نیست، اما زمانی‌که شما در بازه زمانی مشخص خودرو را در سامانه ثبت نام و خریداری می‌کنید، متوجه همه چیز خواهید شد.

وی اضافه کرد: این بدین معنا که انتخاب‌هایی را که عرضه کنندگان در سامانه قرار می‌دهند، همه اطلاعات شامل مدل خودرو و کشور مربوطه به‌صورت شفاف برای انتخاب شما وجود دارد و پس از مشاهده این مراحل ادامه فرآیند تکمیل وجه و دریافت خودرو را طی خواهید کرد.

قالیباف با اشاره به زمان تحویل خودرو‌های وارداتی پس از تکمیل ثبت نام و واریز وجه تاکید کرد: زمان تحویل سه ماهه اعلام شده و علت آن هم این است که خودرو‌ها برای ما تولید نشده‌اند که توسط شرکت‌های سازنده برای ما کنار گذاشته باشند بلکه پس از سفارش خودرو باید تولید و حمل شود که مقداری زمان‌بر است.

وی در ادامه تاکید کرد:، اما خیالتان راحت باشد در زمان مقرر سه ماه و احیاناً زودتر یا دیرتر که در قرارداد ذکر می‌شود خودرو به دست شما خواهد رسید.

سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه عرضه چانگان مدل CS۳۵ PLUS و CS۵۵ در نخستین نوبت فروش خودرو‌های وارداتی قطعی شد که بلافاصله پس از قرعه‌کشی برای فروش عرضه می‌شود، گفت: اسامی سایر خودرو‌های وارداتی که همه مجوز‌ها را دریافت کرده‌اند، بلافاصله به اطلاع مردم خواهند رسید.

تشریح شرایط دریافت خودروی خارجی

وی در پاسخ به این پرسش که برای ثبت نام خودرو‌های وارداتی مانند بحث خودرو‌های تولید داخل باز هم آن شرط و شروط نداشتن پلاک فعال و مواردی از این دست است یا خیر؟، اظهار کرد: نداشتن پلاک فعال، داشتن گواهینامه، نخریدن خودرو ظرف ۴۸ ماه گذشته از بورس کالا و شرکت‌های خودروساز و همچنین بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون درحساب وکالتی، از جمله شرایط متقاضیان دریافت خودرو خارجی است.

قالیباف اضافه کرد: این شرایط برای آن درنظر گرفته شده است که خریداران واقعی خودرو که هم تمکن مالی دارند و هم خودرو ندارند، ثبت‌نام کرده وخودروی موردنظرشان را تهیه کنند.

وی در خصوص فرآیند این طرح اظهار کرد: تا یک هفته ثبت‌نام انجام می‌شود و بعد از آن چند روز لازم است تا شرایطی که باید متقاضی داشته باشند و به آن اشاره شد، توسط با سامانه‌های ذیربط پایش شود.

رتبه افراد با قرعه‌کشی تعیین می‌شود نه زمان ثبت‌نام

سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه برای تقدم در ثبت‌نام یعنی زودتر ثبت‌نام کردن هیچ امتیازی قائل نشده‌ایم، اضافه کرد: اینگونه نیست که هرکسی زودتر ثبت نام کند، زودتر هم نوبتش شود. در نتیجه اینجا باید یک قرعه‌کشی کنیم تا حق تقدم‌ها و اینکه رتبه هر شخص چقدر است، مشخص شود که همه این مراحل ظرف ده روز آینده انجام می‌شود نه این که زیاد طول بکشد.

وی ادامه داد: در مرحله بعدی، عرضه‌ها وارد سامانه می‌شود و افرادی که حق تقدم بالا دارند، برای انتخاب کردن خودرو، ارجحیت دارند؛ به‌همین شکل عرضه‌های بعدی و افراد و متقاضیان بعدی می‌آیند و خودروی خود را انتخاب می‌کنند.

قالیباف در خصوص اینکه پس آیا زمان ثبت‌نام، تاثیری در حق تقدم ندارد و قرعه‌کشی صورت می‌گیرد؟، تاکید کرد: بله، اینکه چه کسی اول و دوم و الی آخر باشد، توسط قرعه‌کشی تعیین می‌شود نه زمان ثبت‌نام.

وی در مورد این ابهام که گفته می‌شود قیمت تمام شده خودرو‌ها هنوز مشخص نیست، اینگونه پاسخ داد: قیمت که مشخص است؛ یعنی در مرحله اول به احتمال خیلی زیاد خودروی چانگان سی‌اس ۳۵ توسط شرکت سایپا عرضه می‌شود که پیش‌بینی‌مان این است که با مبلغ یک میلیارد تومان، به دست متقاضی برسد؛ بنابراین نصف این مبلغ که ۵۰۰ میلیون تومان است را شرط حضور در این فرآیند قرار دادیم، در نتیجه قیمت‌ها مشخص است. البته حالا قیمت خودرو‌های دیگر با توجه به اینکه زیر ده هزار یورو باشند، یا بالای ده هزار یا زیر بیست هزار یورو باشند، طبیعتا فرق می‌کند.

سخنگوی وزارت صمت در پاسخ به این پرسش که هدف دولت، تامین خودرو در بازار با قیمت بالای یک میلیارد تومان بوده یا برطرف کردن نیاز بخش‌های متوسط جامعه که خودرو‌های باکیفیت‌تر نسبت به خودرو‌های داخلی فعلی سوار شوند؟، تصریح کرد: ما گفتیم خودروی اقتصادی می‌آوریم. در دنیا خودروی اقتصادی تعریف دارد زیر ده هزار یورو را مثلا خودروی ۸-۹ هزار یورو می‌شود خودروی اقتصادی. حالا اینکه این یورو یا دلار در ایران ضرب در یک عددی می‌شود و یک ارقامی به وجود می‌آورد که خوب بله از دسترس طبقه متوسط خارج می‌شود یک بحث دیگر است؛ یعنی این اشتباه نشود که ما رفتیم خودروی گران آوردیم.

وی اضافه کرد: اصلا اینطور نیست ما خودروی بسیار ارزان و البته با کیفیت بسیار خوب آوردیم و می‌آوریم، مشکل سر چیز دیگری است یعنی مشکل سر آن نرخ تبدیلی است که همه می‌دانند بالا رفته و آن دیگر دست وزارت صنعت نیست.

قالیباف همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا موعد تحویل خودرو هم طی دوره سه تا شش ماه صورت می‌گیرد؟، گفت: عمده‌اش سه ماهه است.

پیش فروش خودرو‌های داخلی از ۱۰ اسفندماه

از سوی دیگر، «عبدالله توکلی لاهیجانی» مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت از فروش یکپارچه انواع خودرو‌های داخلی از روز چهارشنبه خبر داد و گفت: در این طرح فروش، ایران‌خودرو، سایپا و خودروسازان بخش خصوصی محصولات خود را عرضه می‌کنند.

وی اضافه کرد: در این طرح، قرعه کشی انجام نمی‌شود و همه ثبت نام کنندگان، خودرو دریافت خواهند کرد.

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت همچنین گفت: زمان تحویل خودرو بین سه ماه تا یکسال برای متقاضیان متفاوت خواهد بود؛ همچنین در صورت تمایل نداشتن مشتریان به دریافت خودرو با زمان انتظار بیشتر، می‌توانند انصراف خود را اعلام و پول خود را از حساب وکالتی خارج کنند.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده