تاریخ: ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۱۱
بازدید: ۲۱۶
کد خبر: ۲۹۳۷۱۷
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

گزارش جدید از وضعیت بافت فرسوده تهران

‌می‌متالز - گزارش جامع از عملکرد و اقدامات انجام شده در حوزه بازآفرینی و نوسازی بافت‌های فرسوده که اخیرا در جلسه‌ای با حضور مدیران شهری رده بالا برگزار شده، حاوی آمار‌هایی از وضعیت کنونی بافت فرسوده تهران است.

به گزارش می‌متالز، بر اساس این گزارش بعد از انقلاب حدود ۸میلیون مسکن در کشور ساخته شده، اما چون با برنامه بازآفرینی شهری همسو نبوده، بخشی از آن‌ها در خارج از محدوده شهر‌ها شکل گرفته و اتفاق موثری را در حوزه بازآفرینی شهری رقم نزده بود.

این گزارش نشان می‌دهد در شهر تهران در مجموع حدود ۲۷۸‌هزار پلاک فرسوده وجود داشته که تا به امروز ۱۲۲‌هزار پلاک از این تعداد نوسازی شده است. این در حالی است که از ۱۵۶‌هزار پلاک ناپایدار باقی مانده، ۴۰‌هزار پلاک فاقد سند مالکیت هستند، ۱۳هزار و ۵۰۰ پلاک در نوار یکصد متری همجوار حریم خطوط راه‌آهن، ۱۲هزار و ۵۰۰ پلاک در محدوده بافت تاریخی و ۳‌هزار و ۸۰۰ پلاک در حریم خطوط برق قرار گرفته اند. مدیران شهری می‌گویند برای این دسته از پلاک‌ها که معادل ۴۵‌درصد از کل پلاک‌های فرسوده است، مدیریت شهری عملا نمی‌تواند اقدامی در راستای نوسازی انجام دهد و این موضوع مستلزم تعیین‌تکلیف شرایط خاص ساختمان‌های مذکور است.

در این جلسه آماری از وضعیت سکونتگاه‌های غیررسمی نیز ارائه شده است. بر اساس این آمار حدود ۱۵‌هزار و ۷۰۰ هکتار به گونه بافت‌های دچار مخاطره در محدوده بازآفرینی اضافه شده که از این مقدار ۷‌هزار و ۵۰۰ هکتار به بافت‌های ناکارآمد، ۴۷۰ هکتار به سکونتگاه‌های غیررسمی، ۳‌هزار و ۲۰۰ هکتار به بافت‌های تاریخی و ۳‌هزار و ۱۰۰ هکتار به عرصه‌های ناکارآمد شهری افزوده شده است.

بر اساس این گزارش در سال‌جاری برای حدود ۱۰‌هزار واحد مسکونی پروانه ساختمانی در بافت‌های فرسوده صادر شده است، اما با توجه به مشوق‌های نوسازی که از ابتدای پاییز امسال در سیستم شهرداری تهران عملیاتی شد، برای حدود ۱۰‌هزار واحد دیگر نیز پرونده تشکیل شد و در مراحل نهایی صدور پروانه قرار گرفته اند که اگر این پرونده‌ها به مرحله صدور پروانه برسند، آمار نوسازی واحد‌های مسکونی در بافت‌های فرسوده در سال‌جاری به ۲۰‌هزار واحد خواهد رسید؛ رقمی که دو برابر آمار متناظر آن در سال ۱۴۰۰ است.

بر اساس این گزارش شهرداری تهران تا به امروز حدود ۱۶هزار و ۸۴ میلیارد تومان تخفیف صدور پروانه در بافت‌های فرسوده اعمال کرده است که از این مبلغ ۴۸۴ میلیارد تومان کارسازی شده و مطالبات باقی مانده شهرداری از دولت بابت تخفیفات صدور پروانه ۱۲۰۰ میلیارد تومان است.

مدیران شهری گزارشی از وضعیت پروژه‌هایی که به تشکیلات قرارگاه مسکن شهرداری راه پیدا کرده اند نیز ارائه کرده اند که نشان می‌دهد پروژه‌های مشخصی برای ساخت ۱۰۰‌هزار واحد در قالب ماموریت قرارگاه جهادی مسکن در سال‌جاری تعریف شده است و از این تعداد ۷۰‌هزار واحد مراحل تصویب در کمیسیون ماده پنج را پشت سر گذاشته و حتی بخشی از آن‌ها مرحله صدور پروانه را نیز پشت سر گذاشته‌اند.

همچنین پرونده ۳۰هزار واحد دیگر از پروژه‌های تعریف شده در قرارگاه مسکن نیز در حال حاضر در کمیسیون ماده پنج مطرح و کار‌های نهایی آن در حال انجام است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده