به گزارش میمتالز، گروه خودروسازی سایپا با حضور تیم مدیریتی جدید از ابتدا افزایش تولید محصولات را در دستور کار خود قرار داد و با برنامه ریزی منسجم و دقیق توانست در مدت یک سال، تولید محصولات را کاملا هدفمند افزایش دهد به نحوی که در ۴ بهمن ماه سال جاری تولید محصولات از کل تولید سال گذشته عبور کرد و رکورد سال گذشته شکسته شد. همچنین تولید گروه در نیمه بهمن ماه از کل تولید سه سال گذشته عبور کرد. علاوه بر این در ۲ اسفند ماه سال جاری تولید این گروه خودروساز به ۴۴۰ هزار و ۲۳۵ دستگاه رسید که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته در سال ۱۴۰۰ با تولید ۳۸۰ هزار و ۲۳۵ دستگاه خودرو رشد ۱۶ درصدی داشته است و این افزایش تولید در حالی رقم خورد که سه محصول پرتیراژ این گروه، چون تیبا، تیبا ۲ و ساینا بدون برنامه ریزی قبلی از سبد محصولات خارج شد.
همچنین عوامل تاثیرگذاری، چون عدم تخصیص منابع توسط شورای پول و اعتبار برخلاف سالیان گذشته به خودروسازان، افزایش قیمت نهادههای تولید همچون فولاد، مواد شیمیایی، رنگ و مواد پلیمری، افزایش تعرفه گمرک در شرایطی که ارز از قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به ارز نیمایی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت، افزایش نرخ ارز برای اقلام مستقیم و غیر مسقیم تولید و قطعی برق و گاز در تیر، مرداد و دی ماه سال جاری صورت گرفت و باعث اختلال در روند تولید شد که خوشبختانه با تمام این موانع و مشکلات سایپا روند افزایش تولید خود را دنبال کرد که نشان از برنامه ریزی دقیق و هدفمند در خطوط تولید گروه سایپا است.
بر این اساس با وجود خروج سه محصول پر تیراژ ساینا، تیبا و تیبا ۲، تولید محصولات جاری با رشد قابل توجهی همراه شده که در خانواده کوییک رشد ۱۰۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به دست آمد همچنین در خودرو شاهین رشد ۶۲ درصدی، خانواده ساینا رشد ۳۵ درصدی، سایپا ۱۵۱ رشد ۸۴ درصدی، زامیاد رشد ۲۲ درصدی و سایپا دیزل رشد ۱۲۱ درصدی کسب شد.
از دیگر برنامههای مورد نظر گروه سایپا در سال جاری تولید خودرو کامل بود. در گذشته خودروها به صورت ناقص تولید و در پارکینگها نگهداری میشد که این نوع تولید علاوه بر کاهش کیفیت، هزینههای هنگفتی را به سایپا تحمیل میکرد و از همین رو تولید خودرو به صورت کامل در دستور کار قرار گرفت و افزایش ۹۱ درصدی نرخ عبور مستقیم درگروه سایپا از ۹ درصد در دی ماه ۱۴۰۰ به ۱۰۰ درصد در مرداد ماه ۱۴۰۱ رسید به نحوی که از ابتدای مردادماه سال جاری تمامی محصولات تولید شده به صورت کامل بوده و این روند با افزایش ۲۵۰ درصدی تولید خودرو به صورت کامل نسبت به مدت مشابه سال گذشته در این ایام به دست آمده است.
علاوه بر این تکمیل خودروهای ناقص و غیر قابل عرضه موجود در پارکینگها نیز همزمان با تولید کامل محصولات انجام شد و در بهمن ماه سال گذشته ۸۷ هزار خودروی ناقص موجود در پارکینگها، در تیرماه سال جاری به صفر رسیده و تمام آنها روانه بازار شده است.
گروه سایپا، در حوزه کیفی محصولات نیز نگاه ویژهای جهت افزایش کیفیت همه محصولات در دستور کار قرار داد و به همین منظور ۴۲ پروژه بهبود و ارتقای کیفیت در سطح زنجیره تامین تعریف شد به نحوی که در حوزه زیر ساخت ۳ پروژه، در حوزه قطعات و مجموعهها ۲۹ پروژه، در حوزه فروش و خدمات پس از فروش ۵ پروژه و در حوزه فرآیند خودروساز هم ۵ پروژه تعریف و در دستور کار قرار گرفت که ۹۹ درصد این برنامهها محقق شده است.
در این حوزه خروج خودروهای قدیمی تیبا، تیبا ۲ و ساینا از سبد محصولات گروه سایپا بدون برنامهریزی قبلی انجام شد و به منظور افزایش کیفیت محصولاتی که در پارکینگها در گذشته به صورت نیمه کامل تولید شده بود، PDI مجدد خودروهای تکمیل کاری شده صورت پذیرفت. همچنین با پروژههای متعدد انجام شده بر روی خودرو شاهین، افزایش رضایت چشمگیری در تمامی حوزههای کیفیت، فروش و خدمات پس از فروش این محصول حاصل شد. بهبود رتبه شبکه نمایندگیهای فروش و خدمات پس از فروش در راستای افزایش رضایت مشتریان و بهبود ۵۹ درصدی شاخص نرخ برگشت از تعمیرات در ۲ ماه یا ۳ هزار کیلومتر از دیگر برنامههای حوزه کیفی محصولات بود به نحوی که در این زمان نسبت به مدت مشابه کاهش ۱۴ درصدی تعداد شکایات مشتریان حاصل شده است. همچنین رتبه شبکه نمایندگیهای فروش و خدمات پس از فروش گروه سایپا در راستای افزایش رضایت مشتریان بهبود قابل توجهی یافته است.
یکی دیگر از اقدامات مفیدی که در گروه سایپا انجام و باعث افزایش بهره وری و راندمان کاری در این گروه شد، اصلاح ساختار مدیریتی و مهندسی مالی بود چرا که با این روند سایپا توانست علاوه بر کاهش هزینههای مازاد، درآمد ایجاد شده را در مسیر تولید هدایت و بهره برداری مناسبی در جهت برنامههای تولیدمحور خود داشته باشد برهمین اساس اصلاح ساختار مالی و سهامداری سایپا و شرکتهای زیر مجموعه در دستورکار قرار گرفت.
همچنین واگذاری دارایی و اموال غیر مولد و مازاد شرکتهای گروه در دستورکار قرار دارد و کنترل هزینههای غیر ضروری و انضباط مالی نیز در تمامی سطوح از اهم کارهایی است که مورد نظر بوده و درحال انجام است.
علاوه بر این مدیریت هزینه خریدهای خارجی، کاهش هزینه پارکینگهای خودروهای ناقص و غیر قابل عرضه، کاهش هزینههای حمل هوایی، مدیریت خرید ورق و مواد پلیمری، مدیریت ضایعات و عدم توقف خط تولید مالیبل و استفاده از ظرفیتهای خالی و بهبود شاخصهای OEE و OHE از دیگر برنامههای گروه سایپا بوده که توانسته کاهش هزینه ۲ هزار میلیارد تومانی را به همراه داشته باشد.
سایپا در حوزه تولید محصولات جدید و پیشرفته، تولید محصول شاهین اتوماتیک و آریا با موتور جدید، را دنبال میکند. خودروهای ساینا CNG، اطلس و سهند نیز در حال گذراندن مراحل نهایی جهت کسب مجوز استانداردهای مربوطه است و به زودی به بازار عرضه خواهد شد. همچنین برنامه ریزی جهت تولید خودروی اقتصادی و جایگزین خودرو پراید در دستور کار قرار دارد. به منظور کمک به حمل ونقل عمومی نیز تولید ون جدید در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ و تولید وانتهای جدید زاگرس، کارون و پادرا لانگ نیز به زودی انجام خواهد شد.
در حوزه خودروهای تجاری سنگین نیز گروه خودروسازی سایپا دو محصول جدید فوتون و دانگ فنگ و همچنین تولید مینی بوس و اتوبوس را جهت عرضه به بازار در دستور کار قرار داده است.
علاوه بر این راهبری خودرو اقتصادی M۴۴ که برگرفته از خودرو سیتروئن C۳ است در دست اقدام قرار دارد که در سال ۱۴۰۲ عرضه خواهد شد. وانت جدید ۲۵۱ و خودرو P۹۰ در سال ۱۴۰۳ و خودرو SP۰ نیز در سال ۱۴۰۴ به بازار عرضه خواهند شد.
سایپا در حوزه واردات خودرو نیز پیشرو سایر خودروسازان کشور است و با دریافت مجوزهای لازم از وزارت صمت اقدام به ثبت سفارش برای خودروهای چانگان CS۳۵+، CS۵۵+ و Uni T و خودرو T۳۰۰ از محصولات زوتی کرده است و محموله اول این محصولات به زودی وارد کشور و به بازار عرضه خواهد شد.
سایپا در حوزه توسعه قوای محرکه هم برنامه بسیار مدونی را در دستور کار خود قرار داده و تولید موتورهای M۱۵ GSI، ME۱۶، M۱۵GS-CNG و M۲۴+ را برای پایان سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته که تاکنون بیشتر مراحل تولید این چهار موتور، چون تستها و آزمونهای نهایی انجام شده و مراحل پایانی را میگذراند.
در حوزه صادارت نیز سایپا در حوزه صادرات محصولات خود به کشورهای هدف هم براساس برنامه ریزی منسجمی که انجام داده توانسته در سال جاری رشد خوبی را داشته باشد به نحوی که تعداد خودروهای صادراتی این گروه به لحاظ تعدادی ۱۶ درصد رشد نسبت به مدت مشابه رشد داشته و به لحاظ ارزش دلاری ۹۳ درصد افزایش داشته که بیش از ۱۳ میلیون دلار درآمد برای سایپا به دست آمده است. این مهم به دلیل اصلاح قیمت محصولات صادراتی گروه سایپا نسبت به گذشته محقق شده است.
با توجه به عملکرد گروه سایپا در یکسال حضور تیم مدیریتی جدید و همچنین اقدامات صورت گرفته، چشم انداز گروه خودروسازی سایپا در سال ۱۴۰۲ و بعد از آن بسیار روشن است و میتوان امیدوار بود که با توسعه زیرساختها و حرکت به سمت فعالیتهای دانش بنیان و درآمدزا، این مجموعه در سالهای آتی روزهای بسیار خوب و رقابتی با سایر خودروسازان را تجربه کند.
منبع: خبرگزاری تسنیم