تاریخ: ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۰۴
بازدید: ۹۸
کد خبر: ۲۹۴۲۵۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیر کنترل کیفی پروژه شرکت فنی و مهندسی فولاد پایا:

موازی‌کاری ثمرات بومی‌سازی را خنثی می‌کند

‌می‌متالز - مدیر کنترل کیفی پروژه شرکت فنی و مهندسی فولاد پایا گفت: علی‌رغم رشد و ارتقای روزافرون دانش متخصصان داخلی و بومی‌سازی بسیاری از قطعات و تجهیزات مورد استفاده در صنایع فولاد، شاهد این هستیم که به دلیل عدم اعتماد به تولیدکنندگان داخلی برخی از قطعات و تجهیزات از شرکت‌های خارجی تامین می‌شوند.

به گزارش می‌متالز، مدیر کنترل کیفی پروژه شرکت فنی و مهندسی فولاد پایا گفت: علی‌رغم رشد و ارتقای روزافرون دانش متخصصان داخلی و بومی‌سازی بسیاری از قطعات و تجهیزات مورد استفاده در صنایع فولاد، شاهد این هستیم که به دلیل عدم اعتماد به تولیدکنندگان داخلی برخی از قطعات و تجهیزات از شرکت‌های خارجی تامین می‌شوند.

محمد منصوری بیان کرد: شرکت فنی و مهندسی فولاد پایا در سال ۱۳۷۳ با هدف تولید و بومی‌سازی قطعات و لوازم یدکی مورد استفاده در صنعت فولاد و تامین نیاز شرکت‌های بزرگ فولادی به این محصولات تاسیس شد. در حال حاضر این شرکت با ۲۵ سال سابقه و فعالیت در این حوزه، بخش قابل توجهی از قطعات یدکی مورد نیاز فولادسازان کشور را تامین می‌کند. این شرکت اکثر قطعاتی که در گذشته از کشور ایتالیا وارد کشور می‌شد را بومی‌سازی کرده و اکنون آن‌ها را در اختیار فولادسازان کشور قرار داده است. به عنوان مثال، کوره‌های قوس الکتریکی از بخش‌های مختلفی تشکیل شده‌اند؛ تجهیزاتی همچون پنل سیستم‌های آبگرد خنک‌کننده اطراف کوره‌ها در گذشته توسط شرکت‌های دانیلی یا تنوا تامین می‌شدند، اما این مجموعه در راستای هدف بومی‌سازی و تامین نیاز داخلی و همچنین قطع وابستگی به خارج از کشور، توانسته است با مهندسی معکوس و استفاده از دانش و نیروی متخصص داخلی، این قطعات را در داخل کشور تولید کند.

بومی‌سازی رمز پیشرفت و عدم وابستگی کشور

وی در رابطه با مزایای استفاده از ساخت داخل و کاهش وابستگی به خارج از کشور، ابراز کرد: خوشبختانه کیفیت محصولات بومی‌سازی شده در داخل کشور در مقایسه با نمونه مشابه خارجی، بالاتر و قیمت آن‌ها مقرون به صرفه‌تر است. از دیگر مزایای استفاده از قطعات و تجهیزات تولید داخل، می‌توان به در دسترس بودن تولیدکنندگان اشاره کرد در صورتی که خرید محصولات خارجی با فرآیندهای طولانی همچون ثبت سفارش و خرید محصول، حمل‌و‌نقل و ترخیص کالا همراه است. این مجموعه به صورت مستمر فرایند تولید فولاد‌سازان در کشور را بررسی می‌کند و هر زمانی که مشکلی در روند تولید به وجود آید و نیاز به قطعه‌ای حس شود، شرکت فنی و مهدسی فولاد پایا حاضر به خدمت‌رسانی به شرکت‌هاست.

مدیر کنترل کیفی پروژه شرکت فنی و مهندسی فولاد پایا در خصوص همکاری این مجموعه با شرکت فولاد خوزستان، مطرح کرد: این مجموعه همکاری‌های بسیاری با شرکت فولاد خوزستان از سال‌های گذشته تاکنون داشته است. تمام قطعات به‌کار رفته در سیستم‌های آبگرد خنک‌کننده اطراف کوره‌ها، کوره‌های ذوب و سیستم‌های غبارگیر این شرکت توسط مجموعه فنی و مهندسی فولاد پایا تامین می‌شود.

منصوری در همین راستا ادامه داد: همچنین طبق قراردادی که میان این مجموعه و شرکت فولاد خوزستان منعقد شده است، طراحی، ساخت و نصب خط تولید اسلب عریض که بزرگ‌ترین پروژه در میان طرح‌های توسعه شرکت فولاد خوزستان است بر عهده مجموعه فنی و مهندسی شرکت فولاد پایا است. به دلیل همکاری‌های مشترکی که از سال‌های گذشته با شرکت فولاد خوزستان داشته‌ایم، مجموعه فنی و مهندسی فولاد پایا توانسته است با ارائه قطعات و تجهیزات با کیفیت بالا، در وندور لیست شرکت فولاد خوزستان قرار گیرد و اعتماد این شرکت را جلب کند.

وی درباره‌ی دیگر اقدامات شرکت فنی و مهندسی فولاد پایا در راستای بومی‌سازی قطعات و تجهیزات، عنوان کرد: در حال حاضر رکوپراتور‌های کوره‌های احیا و قطعات به‌کار رفته در آن‌ها همچمون تیوپ باندل‌ها که در گذشته از کشور آلمان تهیه می‌شد با تلاش‌های این مجموعه و با دانش متخصصان داخلی، با کیفیت بالاتری در ایران طراحی و تولید می‌شوند و دیگر نیاز به واردات آن‌ها وجود ندارد؛ این مجوعه از اولین تولیدکنندگان این تجهیزات و قطعات در کشور محسوب می‌شود.

مدیر کنترل کیفی پروژه شرکت فنی و مهندسی فولاد پایا با اشاره به هدف‌گذاری‌های سال آینده این مجموعه، اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی سالانه‌ای که این مجموعه انجام می‌دهد، ارتقای میزان تولید محصولات به ۱۲ هزار تن و بومی‌سازی قطعات و تجهیزاتی مورد استفاده در صنایع فولادی، که تاکنون از شرکت‌های خارجی تامین می‌شوند، در دستور کار قرار گرفته است. در سال جاری تولید ۹ هزار تن محصول در مجموعه هدف‌گذاری شده بود با وجود مسائل اقتصادی پیش‌آمده و تحریم‌ها تاکنون توانسته‌ایم ۸ هزار تن از این هدف را محقق کنیم. در سال آینده با تلاش و کوشش بیشتر، قطعا به تولید ۱۲ هزار تن محصول دست خواهیم یافت.

اعتماد تنها خواسته تولیدکنندگان

منصوری به بیان خواسته‌های این مجموعه از نهاد‌های بالا‌دستی پرداخت و افزود: این شرکت به عنوان یکی از فعالان بخش خصوصی، انتظاراتی را از نهاد‌های بالادستی دارد، این نها‌ها ضمن حمایت از تولیدکنندگان، با اعتماد به دانش فنی متخصصان داخلی برای بومی‌سازی قطعات و تجهیزات، از تولیدات آن‌ها استفاده کنند؛ زیرا علی‌رغم وجود ساخت داخل این قطعات، به دلیل عدم اعتماد به تولیدکنندگان داخلی، شاهد هستیم همچنان در برخی موارد واردات صورت می‌گیرد. موارد دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، تسهیل واردات برخی قطعات و مواد اولیه مورد نیاز از خارج از کشور و حمایت‌های مالی از سوی بانک‌ها برای افزایش سرمایه در گردش مجموعه‌های تولیدی است. شرکت‌های فعال در بخش خصوصی از این پتانسیل و توانمندی برخوردار هستند تا بتوانند تمام نیاز‌های موجود در صنعت فولاد را مرتفع سازند.

وی در خصوص واردات مواد اولیه و قطعات مورد نیاز مجموعه، توضیح داد: برخی از متریال‌هایی که برای تولید قطعات به آن نیازمند هستیم در داخل کشور تولید نمی‌شوند و یا کمیاب هستند به همین دلیل به ناچار باید اقدام به واردات آن‌ها به صورت خام کنیم. از مشکلاتی که در مسیر تهیه این اقلام وجود دارد، می‌توان به فرایند زمان‌بر ثبت سفارش و اثبات دشوار عدم تولید آن‌ها در داخل کشور اشاره کرد؛ با توجه به محدودیت زمانی هر پروژه و اینکه هر پروژه باید در زمان مقرر به کارفرما تحویل داده شود، این فرآیندهای طولانی و زمان‌بر سبب افزایش هزینه تحمیل شده به مجموعه و کاهش سرمایه‌گذاری‌های جدید می‌شود.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده