به گزارش میمتالز، محمد ناظمی هرندی با بیان اینکه فولاد مبارکه در اکوسیستم نوآوری استان و کشور گام بلندی برداشته است، اظهار کرد: توسعه کسبوکار و تحول دیجیتال موضوعی جدی و ترکیبی از حوزههای دانش و توسعه در سطح جهانی است و در زندگی روزمره بشر اثرگذار است. وی با اشاره به نگاه و رویکرد شرکت فولاد مبارکه به تحول دیجیتال افزود: این کنفرانس فرصت مغتنمی برای باز شدن پنجرهای جهت شناسایی فرصتها، ایجاد تعامل با متخصصان حوزه تحول دیجیتال و کسب تجربیات صنایع مختلف در حوزه توسعه کسبوکار دیجیتال است.
وی با اشاره به سیر تحولی صنعت طی چند قرن اخیر خاطرنشان کرد: مشخصا انقلاب صنعتی اول، دوم و سوم عامل اصلی تحول و جهش در تمام زمینهها، از مباحث مکانیزه شدن و حضور صنعت برق تا ظهور کامپیوتر و اتوماسیون است و آنچه امروز بهعنوان تحول دیجیتال شناخته میشود ناشی از حضور اینترنت و ویژگیهای همراه آن است. وی با اشاره به مفاهیم صنعت چهارم گفت: با مطرح شدن مفهوم صنعت چهارم بهصورت عمومی، عمدتا نگاهها به سمت بعد فنی این موضوع حرکت کرده و تمرکز بر حوزه صنعت است؛ اما واقعیت این است که انقلاب صنعتی چهارم تمامی شئون زندگی انسان را با سرعت زیادی دچار تغییر کرده است. معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه با اشاره به صنعت چهارم و پیامد آن تحت عنوان مفهوم «جامعه پنجم» بیان کرد: جامعه پنجم مفهومی است که در حوزه صنعت چهارم در دنیا مطرح شده و عامل اصلی آن تحول دیجیتال است. این مفهوم دارای منافع اقتصادی، اجتماعی و تاثیراتی است که رفاه عمومی مردم را شامل میشود. وی با بیان اینکه «انسانمحوری»، «پایداری» و «تابآوری»، مولفهها، عناصر کلیدی و پیامد صنعت چهارم است، گفت: صنعت چهارم در ژاپن با مفهوم جامعه پنجم شناخته میشود و این موضوعی است که ما آن را در شرکت فولاد مبارکه بهعنوان یک حرکت پایدار در همه شئون دنبال میکنیم؛ چراکه ناشی از توسعه کسبوکار در پیرامون ما خواهد بود.
ناظمی هرندی با اشاره به دو مفهوم کلیدی «تحول دیجیتال» و «اقتصاد دیجیتال» تصریح کرد: تحول دیجیتال یک مفهوم فنی، فناورانه و تکنولوژیک نیست، بلکه یک مفهوم در حوزههای استراتژی، رهبری و شیوه تفکر به شمار میآید و از اهمیت زیادی برخوردار است. وی عنوان داشت: در تحول دیجیتال به دنبال توسعه نقش اتوماسیون در سازمانها نیستیم، بلکه به دنبال یک تحول بنیادین در مجموعهای از فعالیتها، فرآیندها، شایستگیها و حتی مدلهای کسبوکار هستیم و همچنین میکوشیم به توسعه نوآوری و خلق ارزش بیشتر برای ذینفعان دست یابیم.
ناظمی هرندی با اشاره به نگاه شرکت فولاد مبارکه به تحول دیجیتال تاکید کرد: در حقیقت تحول دیجیتال بهعنوان یک ابزار پدید آمده تا در کسبوکارها سهولت ایجاد شود و همه ذینفعان آن کسبوکارها از آن منتفع شوند و این امر منجر به حل مسائل سازمانها شود. وی با بیان اینکه فولاد مبارکه تحول دیجیتال را صرفا در حوزه فرآیندهای فناوری اطلاعات و ارتباطات یا اتوماسیون سازمانی دنبال نمیکند، بلکه به همه لایههای این مفهوم توجه دارد، گفت: لایههایی همچون زیرساختها، رهبری سازمان، رهبری قابلیتها، فرآیندها، ساختارها، مدلهای درآمدی و فرهنگ حاکم بر سازمان برای کارکرد افراد ازجمله لایههای مختلف مفهوم تحول دیجیتال است. معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه مشتری بهعنوان ذینفع اصلی بنگاههای اقتصادی باید در همه ابعاد ازجمله دریافت محصول باکیفیت و ارزان منتفع شود، خاطرنشان کرد: وقتی به شمول مفهوم تحول دیجیتال، فراتر از فرآیندهای فناوری اطلاعات و ارتباطات بنگریم، ابزارهای متنوعی نیز شکل خواهند گرفت. وی ادامه داد: مجموعهای از ابزارها و فناوریها به همراه مفهوم تحول دیجیتال شکل میگیرد که سازمانها باید همه این ابزارها را به خدمت بگیرند؛ چراکه این ابزارها در حقیقت فرصتهایی برای تحقق تحول دیجیتال هستند که اکوسیستم دانشی و نوآوری به آنها کمک شایانی خواهند کرد. ناظمی هرندی با اشاره به موضوع فناوریهای نوظهور گفت: تحول دیجیتال بهعنوان یک هدف، به این مفهوم نیست که در قالب یک پارامتر در نشان تجاری از آن استفاده کنیم، بلکه ناچاریم به دنبال تحول دیجیتال برویم. تحول دیجیتال میتواند تهدیدکننده ۳ محرک اصلی بنگاههای صنعتی و اقتصادی، تغییرات و تحولات مبتنی بر دیجیتال، موضوعات زیستمحیطی و اقتصاد چرخشی و تحولات تکنولوژی باشد. وی با اشاره به تحولات تکنولوژی و تغییرات دائمی آنها اضافه کرد: شرکتهای پیشرو دائما درحالتوسعه تکنولوژیهای خود هستند تا محصولات ارزانتر، باکیفیتتر و مطابق انتظار مشتری تولید کنند تا منجر به رضایت آنان شوند. حرکت در مسیر تحول دیجیتال منجر به بهرهوری، چابکی و سفارشی عمل کردن در مقابل کلیه ذینفعان ازجمله مشتریان خواهد شد.
معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه با اشاره به مفهوم اقتصاد دیجیتال ابراز داشت: مفهوم اقتصاد دیجیتال و کسبوکارهای جدیدی که امروزه شکل گرفته از اهمیت زیادی برخوردار است و در این میان فولاد مبارکه بهعنوان صنعتی مبتنی بر یک سختافزار مشخص، نسبت به بسیاری از کسبوکارهای دیگر، نیازمند سرمایهگذار بیشتری است که قطعا اشتغالزایی بیشتری را در کشور در پی دارد. وی با بیان اینکه کسبوکارها در دنیای امروز دچار تغییرات فراوانی شدهاند، گفت: فولاد مبارکه به موضوع کسبوکار دیجیتال توجه ویژه دارد و به دنبال فرصتهای کسبوکار بهویژه کسبوکارهای مبتنی بر تحولات دیجیتال و اقتصاد دیجیتال است. ناظمی هرندی با تاکید بر اهمیت نقش دادهها و نگاه دانشی و تخصصی در کسبوکارهای دیجیتال افزود: تعاملاتی که انسانها با یکدیگر و همچنین با تکنولوژی دیجیتال دارند به مکان فیزیکی و زمان مشخصی وابسته نیست؛ همانطور که در فولاد مبارکه بهدلیل پراکندگی فضاهای فیزیکی مراکز خدماتی، برای فروش محصولات به یک نگاه متغیر نیازمندیم. وی در ادامه خاطرنشان کرد: در یک کسبوکار کوچک، اما مبتنی بر دیجیتال، میتوان تمامی تعاملات ازجمله تعامل انسان با تکنولوژی را از طریق پلتفرمهای بسیار ساده و البته دقیق پشتیبانی و مدیریت کرد. بسیاری از چالشهای موجود در راهبری مجموعههای بزرگ صنعتی را میتوان با استفاده از تحول دیجیتال اصلاح کرد.
معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه اقتصاد دیجیتال همچون صنعت دارای یک سیر تحولی است، گفت: در فولاد مبارکه برای پیادهسازی تحول دیجیتال و حرکت به سمت کسبوکارهای دیجیتال نیازمند مهارتهای ویژهای هستیم. وی در ادامه با بیان اینکه فولاد مبارکه جزو پیشتازان تحول دیجیتال است، اظهار کرد: تغییرات و دگرگونیهای صنایع تولیدی جهان در حوزه تحول دیجیتال نسبت به دیگر حوزهها کمتر بوده و این امر فرصتی برای صنایعی همچون فولاد مبارکه محسوب میشود تا در این حوزه برنامهریزی کنند. ناظمی هرندی با بیان اینکه سیستم MIS شرکت فولاد مبارکه از سال ۱۳۷۰ راهاندازی شد، اذعان کرد: دانش و تکنولوژی ساخت و تولید فولاد همزمان با راهاندازی و ساخت فولاد مبارکه به کارکنان این شرکت منتقل شد و همین امر یکی از دلایل پیشتازی فولاد مبارکه نسبت به دیگر صنایع کشور در حوزه تکنولوژی بوده است.
منبع: زاینده رود