تاریخ: ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۲۰
بازدید: ۶۹
کد خبر: ۲۹۴۸۸۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مسائل و مشکلات صنعت و معدن یزد بررسی شد

‌می‌متالز - مسائل و مشکلات صنعت و معدن یزد با حضور رئیس خانه صمت استان و اعضای کمیسیون مشاورین خانه صمت بررسی شد.

به گزارش می‌متالز، سید علی اکبر کلانتر رئیس خانه صمت استان صبح شنبه در ابتدای این نشست، در خصوص تاریخچه و دلیل ایجاد کمیسیون مشاورین خانه صمت افزود: هدف از ایجاد این کمیسیون که در بیش از ۱۲ دپارتمان تشکیل شده است کمک به کارآفرینان حوزه صنعت و معدن استان برای انتخاب و استفاده از مشاورین مطمئن و باتجربه برای حل مشکلات مبتلابه بخش تولید استان و همچنین اشاعه فرهنگ بهره گیری از اندیشه متخصصین و مشاوره با اهل فن و تجربه می‌باشد.

در ادامه مشاورین حاضر در جلسه ضمن معرفی خود و حوزه مشاوره دپارتمان مربوطه، آمادگی خود را برای ارائه مشورت به بخش‌های مختلف شرکت اعلام داشتند.

یکی از موضوعاتی که به صورت عمده در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت، مسائل و مشکلات بانکی و انتقال پول چه در حوزه صادرات و چه در حوزه واردات بود.

تعیین حد اعتباری مصوب توسط بانک‌ها برای صنایع و عدم پایبندی به این حد مصوب و همچنین عدم پرداخت‌های به موقع، سبب میشود تا صنایع در برنامه ریزی مالی خود دچار مشکل شوند.

مشکلات مربوط به صادرات از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد بحث قرار گرفت و فعالان اقتصادی در این حوزه بیان کردند که در حال حاضر بیشتر از ۹۰ درصد صادرات تنها به ۳ کشور صورت میگیرد. عدم تنوع سازی بازار هدف سبب شده تا صادرکنندگانی که سال‌ها برای بازاریابی، بازارسازی، توسعه و پایداری بازار زحمت کشیده و هزینه کرده اند، براحتی سهم بازار را از دست داده و متضرر شوند. در این میان دولت باید حمایت کرده و به فکر تنوع سازی بازار هدف باشد.

همچنین در ادامه نشست عنوان شد که برای واردات و صادرات یک صنعت باید ایستگاه امن وجود داشته باشد تا تولید کننده بجای آنکه دغدغه بازار، مشتری و موضوعات حاشیه‌ای داشته باشد، بتواند تنها روی تولید تمرکز کرده و محصولات باکیفیت تری تولید کند. مشکل تحریم‌های ظالمانه و اینکه برای حل این مسائل باید در نگاه اقتصاد کلان کشور تغییر ایجاد شود از دیگر موضوعات مهم مطرح شده بود.

مساله دیگری که بخش صنعت و تولید را با مشکل روبرو کرده و در این نشست مورد بحث قرار گرفت، کمبود انرژی بویژه برق و گاز مورد نیاز صنایع است. قطعی گاز صنایع در زمستان و قطعی برق در تابستان، صنعتی مانند کاشی و سرامیک که بزرگترین منبع درآمد و اشتغال زایی در استان است را با مشکلات جدی روبرو کرده است.

در این خصوص پیشنهاد شد تا واحد‌های کاشی به صورت مشترک در زمینه تامین برق و انرژی صنعت کاشی استان سرمایه گذاری کرده و قرار شد تا این پیشنهاد به صورت کاملتر ارائه شده و توسط خانه صمت پیگیری شود.

از دیگر دغدغه‌های بخش صنعت که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت، مساله تامین نیروی انسانی و کوچ نیرو‌های متخصص بین شرکت هاست که این مساله میتواند ضربه بزرگی به یک واحد تولیدی که سال‌ها برای آموزش یک نیروی متخصص هزینه کرده است، وارد کند و متاسفانه قانونی در این رابطه وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده