تاریخ: ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۴۳
بازدید: ۷۲
کد خبر: ۲۹۵۲۸۷
رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان کرمان خبر داد

دانشگاه علمی کاربردی در جنوب کرمان راه‌اندازی می‌شود/ نیاز شدید استان به خدمات فنی

‌می‌متالز - رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان کرمان گفت: در حال حاضر هیچ واحدی در جنوب استان نداریم و پیگیر راه اندازی واحد علمی کاربردی در کهنوج به ویژه در رشته‌های مربوط به معدن و کشاورزی هستیم.

به گزارش می‌متالز، دکترمسعود ایرانمنش اظهار کرد: دانشگاه علمی کاربردی با توجه به رسالتی که دارد (آموزش با هدف اشتغالزایی)، توانسته جایگاه خوبی در جامعه پیدا کند و اکنون تعداد زیادی از جوانان به سمت این دانشگاه گرایش پیدا کرده اند، زیرا دانشگاه علمی کاربردی سیستم آموزش انعطاف پذیری خوبی در رشته‌های کاردانی و کارشناسی و دوره‌های کوتاه مدت دارد و توانسته جوانان را برای جذب در بازار کار آماده کند.

وی افزود: علی رغم ریزش دانشجو در سایر دانشگاه‌ها در دو سال اخیر، دانشگاه علمی کاربردی با افزایش استقبال معادل ۱۷ تا ۲۰ درصد در سال جاری در کشور مواجه شده است.

ایرانمنش بیان کرد: در حال حاضر بالغ بر ۲۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی کشور و در استان کرمان حدود ۷۰۰۰ دانشجو مشغول به تحصیل هستند و تاکنون در استان بیش از ۵۰ هزار فارغ التحصیل داشته ایم.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان کرمان گفت: ۱۳ مرکز فعال در استان داریم و تاکنون بیش از ۱۴۵۰ رشته در دانشگاه علمی کاربردی به جامعه ارائه شده و امسال ۱۲۵ رشته جدید طراحی شده که موردنیاز جامعه است و این موجب جذب بیشتر جوانان به سمت دانشگاه شده است.

وی اظهار کرد: رشته‌های دانشگاه علمی کاربردی براساس رشته‌های موردنیاز صنایع و نیازسنجی استان ارائه می‌شود و نیاز‌های استان به ظرفیت‌ها برمی گردد که هم ظرفیت معدنی و هم کشاورزی داریم و البته در خدمات فنی و اجتماعی به شدت نیازمند هستیم که دانشگاه در این محورها، رشته‌های متنوعی دارد و به عنوان مثال HSE که در صنایع و معادن موردنیاز است، در سه دانشگاه بیشترین تعداد دانشجو را در این رشته داریم.

ایرانمنش تصریح کرد: در خدمات فنی مرتبط با صنایع مثلا رشته مکانیک خودرو، ز در تعمیر و نگهداری هواپیما و تعمیر ماشین آلات معدنی نیاز به متخصص داریم و به دنبال طراحی این رشته‌ها در استان هستیم.

وی با اشاره به اینکه از جمله مسائل موردنیاز دیگر استان کرمان، صنایع پایین دستی معدنی است، گفت: در مس و فولاد پتانسیل خوبی در استان داریم، اما نیاز به توسعه صنایع پایین دستی در این بخش به منظور اشتغال و تربیت نیروی متخصص نیاز زیادی وجود دارد.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان کرمان اظهار کرد: رشته‌هایی داشته ایم که تا سال‌های قبل تدریس می‌شد و اکنون حذف شده، به عنوان مثال رشته‌های کشاورزی که بخش زیادی از فارغ التحصیلان این بخش بیکار هستند، اما در بخش خدمات مرتبط با این رشته‌ها هنوز نیاز وجود دارد مثل ماشین آلات کشاورزی و به صورت پراکنده برخی رشته‌ها مثل پرورش زنبور عسل تقاضا وجود دارد که پیگیر راه اندازی مرکز جدید علمی کاربردی در جنوب استان هستیم که اکنون هیچ مرکزی در این منطقه نداریم.

وی افزود: مرکز کهنوج قبلا زیر نظر فرمانداری فعال بود و به دلیل مصوبه شورای عالی اداری مبنی بر ممنوعیت مراکز دولتی از فعالیت در بحث آموزش تعطیل شد و در حال حاضر به دلیل نیاز منطقه، پیگیر هستیم رشته‌های مرتبط از جمله در بخش معدن و کشاورزی را در این شهرستان راه اندازی کنیم و معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری و نماینده پنج شهرستان جنوبی در مجلس قول مساعد در این زمینه داده اند.

ایرانمنش در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: دانشگاه علمی کاربردی به راحتی می‌تواند براساس نیاز و تقاضای صنایع، دوره‌های آموزشی مورد نیاز آن‌ها را برگزار کند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان کرمان گفت: یکی از مشکلات استان کرمان، ضعف فرهنگ کار است که دستگاه‌های متولی باید درباره این موضوع کار کنند.

وی ادامه داد: در استان در خدمات فنی (از جمله در صنایع، ساختمان و ...)، نیروی مهاجر از استان‌های دیگر زیاد است. از سوی دیگر جوانان بیکار زیادی داریم که باید ابتدا آموزش ببینند و بعد وارد این مشاغل شوند و آمادگی ارائه آموزش‌ها را در دانشگاه علمی کاربردی داریم که دستگاه‌های فرهنگی باید برای فرهنگ کار تلاش نموده و جوانان را به سمت مهارت آموزی تشویق و ترغیب کنند.

ایرانمنش تصریح کرد: نقص هرم نیروی انسانی را در صنایع استان داریم و خلاء نیروی تکنیسین ماهر در صنایع کرمان مشهود است که در دانشگاه آمادگی داریم برای کامل شدن هرم نیروی انسانی کمک کنیم.

وی در پایان بیان کرد: روز گذشته مراسم تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌ها و مسابقات سال قبل دانشگاه‌های علمی کاربردی استان کرمان در حوزه‌های مختلف علمی، پژوهشی، هنری، ورزشی و ... برگزار و از دانشجویان برگزیده این رشته‌ها تقدیر شد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده