تاریخ: ۲۱ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۴۶
بازدید: ۱۱۹
کد خبر: ۲۸۴۳۹۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

ماجرای دانشکده فنی مرند آذربایجان‌شرقی و شرکت مس به کجا رسید؟

‌می‌متالز - طبق بررسی‌هایی که خبرنگار آناج از این موضوع کرده است، این مکان ابتدا متعلق به دانشکده علمی و کاربردی صنایع و معادن بوده است که سال ۱۳۹۳ در تبریز و مرند مراکزی داشتند که شامل سه سوله و دو ساختمان بوده که یکی از آن ساختمان‌ها که به‌عنوان خوابگاه استفاده می‌نمودند

به گزارش می‌متالز، یک ماه پیش بود که دانشجویان آموزشکده فنی و مهندسی مرند مخالفت خود را با واگذاری محل خوابگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها برای شرکت‌های اکتشافی مس رسانه‌ای کردند.

دانشجویان در اعتراض خود این استدلال را مطرح می‌نمودند که: “شرکت مس از لحاظ مالی در وضعیت خوبی قرار دارد و آیا بهتر نیست به‌فکر فراهم کردن یا احداث یک محل جدید باشند تا آورده‌ای برای مرند باشد؟ ”

آن‌ها همچنین با طرح این گزاره که “مطالبه‌گری ما این است که اولا مسوولین شهرستان نگذارند این امر اتفاق بیافتد دوما این مطالبه‌گری را بهانه قرار نداده و زیر میز پروسه نزده و همه چیز را تعلیق ننمایند، بلکه محل جدید توسط شرکت‌های مس در مرند احداث گردد. ”

طبق بررسی‌هایی که خبرنگار آناج از این موضوع کرده است، این مکان ابتدا متعلق به دانشکده علمی و کاربردی صنایع و معادن بوده است که سال ۱۳۹۳ در تبریز و مرند مراکزی داشتند که شامل سه سوله و دو ساختمان بوده که یکی از آن ساختمان‌ها که به‌عنوان خوابگاه استفاده می‌نمودند در دو طبقه احداث شده بود که طبقه دوم آن هم نیمه‌کاره بود

دانشگاه علمی‌کاربردی نیز در آن مقطع با کمبود دانشجو نیز روبرو می‌شود و ساختمان‌ها و امکانات این این مرکز علمی کاربردی اعم از یک طبقه خوابگاه و سوله‌ها به دانشگاه تبریز واگذار شد.

فاصله این مرکز که بعد از واگذاری به عنوان آزمایشگاه و خوابگاه برادران مورد استفاده قرار گرفت ابتدا ورودی مرند از طرف جلفا قرار داشت و از محل اصلی دانشکده که در خروجی مرند به طرف تبریز بود مشکلات زیادی را برای دانشجویان به‌منظور رفت‌وبرگشت، اما مدیریت دانشکده برای حل این موضوع، برادران را به خوابگاه دانشگاه پیام‌نور مرند و خانم‌ها را به خوابگاه دانشگاه‌آزاد مرند انتقال داد که رفت و آمد دانشجویان به مرکز شهر به مراتب راحتتر است و تا دانشجو‌ها از این بابت مشکلی نداشته باشند.

به گفته مدیران دانشگاه این انتقال موقت بوده و در اراضی سایت دانشکده فنی مهندسی مرند، خوابگاه، سالن‌ورزشی و… احداث می‌شود.

البته دانشجو‌ها تا زمانی‌که آزمایشگاه جدید احداث نشده است، از همان آزمایشگاه قدیمی استفاده خواهند کرد، آزمایش‌های تخصصی در این آزمایشگاه در کنار استفاده دانشجویان باعث وجهه علمی-صنعتی دانشگاه تبریز شده است.

از طرفی نیز شرکت مس نیاز به یک آزمایشگاه تخصصی داشت که پشتوانه علمی دانشگاه تبریز نیز برای وجهه علمی این آزمایشگاه جامع معدنی بسیار موثر خواهد بود. ضمن آن‌که وجود معدن احتمالی مس در منطقه آزاد ارس و شهرستان مرند و همچنین معادن ریز و درشت در منطقه اهمیت این آزمایشگاه را در شمالغرب دو چندان می‌کند.

تاسیس شرکت سهامی قانونی با مشاوره‌های حقوقی دستگاه‌های نظارتی حسابرسی برای مدیریت این آزمایشگاه شائبه‌هایی که در افکار عمومی مطرح شده بود را رفع می‌کند، از طرفی مدیر کل دیوان محاسبات آذربایجان شرقی در راستای وظایف نظارتی علاوه بر بررسی موضوع و گزارش گیری از دانشگاه تبریز از ابتدا، طی بازدیدی از محل ایجاد آزمایشگاه جامع معدنی شمال غرب دیدن کرد.

صفر نصراله‌زاده ریاست دانشگاه تبریز نیز در دیدار دانشجویان دانشکده‌ی فنی مهندسی مرند در خصوص برخی شبهات و مسائلی که در ارتباط با تفاهم‌نامه‌ی دانشگاه تبریز و شرکت ملی مس منعقد شده‌است، گفت: همه‌ی تلاش ما ارتقاء مجموعه است و ما به‌هیچ عنوان اهل حزب و جناح بازی و انجام کار نمایشی نیستیم. دانشگاه امکانات زیادی دارد که باید از این امکانات به‌صورت بهینه استفاده کنیم در غیر این‌صورت موجب از بین رفتن منابع و امکانات خواهد شد.

وی ادامه داد: ما ابتدا باید منافع و عوامل رشد و تعالی کشور را در نظر بگیریم و طبیعتاً برای همه‌ی بسیجیان و دانشجویان هدف اصلی اعتلای کشور است و درعین‌حال همگی باید مواظب باشیم تا تخلفی صورت نگیرد.

منبع: شبکه اطلاع رسانی راه دانا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده