تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۰۳
بازدید: ۳۲۱
کد خبر: ۲۹۵۴۰۳
سرویس خبر : زمین شناسی

نقش آفرینی «ومعادن» در توسعه اکتشافات

‌می‌متالز - نگاه بلندمدت در مجموعه سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات باعث شده تا این مجموعه با حضور در طرح‌های اکتشافی به سراغ تکمیل زنجیره برود. این نگاه کارشناسی علاوه بر توسعه بخش معدن و جبران عقب ماندگی در حوزه اکتشافات باعث می‌شود حمایت سهامداران از «ومعادن» بیشتر شود.

به گزارش می‌متالز، توسعه اکتشافات حلقه مفقوده بخش معدن است که در سال‌های اخیر باعث شده تا نگرانی‌ها درباره تامین مواد اولیه صنایع پایین دستی از جمله صنعت فولاد افزایش پیدا کند.

در حالی اکتشافات با عقب ماندگی مواجه شده که صنعت فولاد برنامه تولید ۵۵ میلیون تن فولاد را برای چشم انداز ۱۴۰۴ خود پیش بینی کرده است.

اما تغییر در سیاست‌های شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات باعث شد تا این مجموعه با نگاه جدید و با قدرت بیشتری وارد بخش معدن شده و تمرکز خود را تنها بر واحد‌های فولادی قرار ندهد.

در سیاست گذاری جدید این مجموعه، «ومعادن» به سراغ حوزه‌هایی می‌رود که می‌تواند سوددهی بیشتر داشته باشد، به همین دلیل حضور در کل زنجیره فولاد در کنار ورود به حوزه‌های دیگر کلید خورد. برنامه ریزی‌های «ومعادن» و طرح‌های در دستور کار آن نشان می‌دهد از اکتشاف تا محصول نهایی در دستور کار قرار گرفته است.

توسعه اکتشافات یکی از موضوعاتی است که «ومعادن» به همراه زیرمجموعه‌های خود به آن ورود کرده است.

حضور بخش خصوصی توانمند در این حوزه می‌تواند به جبران عقب ماندگی‌ها کمک کند و «ومعادن» تا به امروز در این زمینه عملکردی موفق از خود به جای گذاشته است.

شرکت یاقوت توسعه معادن و فلزات به عنوان بازوی اجرایی «ومعادن» در حوزه اکتشاف شناخته می‌شود که در دی ماه سال ۱۴۰۰ در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید. این شرکت در حال حاضر ۳ پروژه اکتشافی در دست اجرا دارد و یکی از پروژه‌های مهم و حائز اهمیت شرکت یاقوت توسعه معادن و فلزات، حفاری معدن مس جانجا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین ذخایر مس ایران، است.

در واقع «ومعادن» علاوه بر توسعه ذخایر سنگ آهن به سراغ ذخایر مس رفته است تا بتواند سهم خود از بازار سال‌های آینده در حوزه مس را افزایش دهد. بدون شک تغییر کاربری در صنعت مس و افزایش تولید خودرو‌های برقی، بازار بسیار خوبی را پیش روی این فلز قرار می‌دهد که با هدف گذاری‌های صورت گرفته در این مجموعه، «ومعادن» می‌تواند سهم خوبی از این بازار را از آن خود کند.

شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، سرمایه گذاری را از حلقه‌های اولیه معدنکاری یعنی اکتشاف آغاز کرده است و با حضور در این حوزه به بخش دولتی ثابت کرده است که بخش خصوصی دارای اهلیت با برنامه ریزی دقیق و کارشناسی می‌تواند به توسعه هر چه بیشتر در این حوزه کمک کرده و به نوعی بازوی اجرایی دولت باشد.

از سویی دیگر این نگاه و آینده نگری از سوی «ومعادن» باعث می‌شود تا سهامداران خود را برای سوددهی خوبی آماده کنند. زیرا این برنامه ریزی در «ومعادن» بر اساس رصد بازار‌های جهانی انجام شده است و در نتیجه با توجه به بلندمدت بودن سرمایه گذاری در بخش معدن، سال‌های پیش رو می‌تواند سال‌های خوبی برای سهامداران «ومعادن» باشد.

عناوین برگزیده