تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۱۶
بازدید: ۵۰
کد خبر: ۲۹۵۸۸۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش قیمت سنگ آهن چین برای دومین هفته متوالی

‌می‌متالز - با توجه به افزایش تقاضا در بخش ساختمانی چین و انجام اقدامات بیشتر برای حمایت از اقتصاد در این کشور، قیمت سنگ آهن چین همچنان در حال افزایش می‌باشد.

به گزارش می‌متالز، داده‌های منتشر شده توسط Nasdaq در روز جمعه (۱۰ مارس) نشان می‌دهد معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه می‌که بیشترین معامله در بورس کالای دالیان را داشت، در هفته ۳ تا ۱۰ مارس ۲۰۲۳ به ۹۳۲.۵ یوان در هر تن رسید که معادل ۱۳۳.۹۲ دلار در هر تن می‌باشد. این در حالی است که قیمت سنگ آهن در بورس کالای دالیان در هفته منتهی به روز جمعه (۱۰ مارس) نسبت به هفته قبل با افزایش ۰.۹ درصدی همراه بوده است؛ بنابراین باید توجه داشت که قیمت سنگ آهن چین برای دومین هفته متوالی در سطح حداکثر ۸ ماهه باقی مانده است.

فعالان بازار گزارش دادند معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه آوریل در بورس سنگاپور در هفته منتهی به روز جمعه (۱۰ مارس) در محدوده ۱۳۰.۷ دلار در هر تن شنیده شد. این در حالی است که قیمت سنگ آهن در بورس سنگاپور نسبت به قیمت شنیده شده در ۳ مارس حدود ۳.۳ درصد افزایش یافته است.

شکل زیر قیمت سنگ آهن در بورس کالای دالیان و بورس سنگاپور چین را در زمان ۳ تا ۱۰ مارس ۲۰۲۳ نشان می‌دهد.

به نقل از چندین منبع خبری، قیمت سنگ آهن در چین در هفته منتهی به روز جمعه (۱۰ مارس) بی ثبات بود، زیرا بازار از اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از افزایش سریع قیمت کالا‌ها نگران بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی (NDRC) اعلام کرده است که بازرگانان به گمانه زنی در مورد ارزش سنگ آهن ادامه دادند و به مقامات پیشنهاد کرده اند که نظارت بر بازار را افزایش دهند.

علاوه بر اینمعامله گران در روز جمعه (۱۰ مارس) گزارش دادند شهر تانگشان در شمال چین دور دیگری از کنترل‌های اضطراری کیفیت هوا را اجرا کرده است. در نتیجه باعث شده دولت چین در پایان فوریه ۲۰۲۳ اقداماتی را انجام دهد که می‌توان به تعلیق چند روزه شرکت‌های صنعتی بزرگ از جمله فولادسازان اشاره کرد.

به نقل از برخی تاجران، خوش بینی در بازار‌های کالا به دلیل این واقعیت تضعیف شد که دولت چین انتظارات خود را برای رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۲۳ در سطح ۵ درصد اعلام کرد. باید توجه داشت که تعیین هدف رشد تولید ناخالص داخلی به اندازه پایین‌تر از حد انتظار نشان می‌دهد که عوامل محرک در سال ۲۰۲۳ ممکن است به اندازه پیش بینی شده بزرگ نباشند.

معامله گران در روز جمعه (۱۰ مارس) گزارش دادند با وجود عوامل منفی، قیمت سنگ آهن همچنان با انتظارات افزایش تقاضای فولاد در چین همراه با ورود این کشور به فصل اوج ساخت و ساز حمایت می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد جو خوش بینانه بازار قیمت‌های میلگرد ساختمانی را در کشور چین افزایش داده است، بنابراین قیمت‌های مواد اولیه فولاد نیز تحت تاثیر این عامل قرار گرفته است.

در این میان بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به چشم انداز دوره ساخت و ساز شلوغ در چین، معاملات آتی سنگ آهن افزایش یافت. باید توجه داشت که معامله گران همچنان هشدار‌های تنظیم کننده‌های چینی را در مورد سفته بازی بیش از حد در سنگ آهن نادیده می‌گیرند. تحلیلگران ANZ اعلام کردند که جو بازار قبل از انتشار داده‌های تولید صنعتی در دو ماه گذشته بهبود یافته است، در نتیجه انتظار می‌رود رند صعودی در بازار سنگ آهن همچنان ادامه یابد.

فعالان بازار در روز جمعه (۱۰ مارس) گزارش دادند نگرانی در مورد مداخله نظارتی احتمالاً از افزایش بیشتر قیمت سنگ آهن در کوتاه مدت جلوگیری می‌کند، اگرچه چشم انداز تقاضای فولاد در چین، معامله گران را تشویق به ریسک بالاتر خواهد کرد.

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داد، بازار سنگ آهن چین در سال ۲۰۲۳ با افزایش عرضه کلی سنگ آهن و کاهش تقاضا از سوی تولید کنندگان فولاد، با مازاد عرضه مواجه خواهد شد. باید توجه داشت که پیش بینی می‌شود عرضه داخلی فلزات آهنی چین، از جمله تولید در معادن محلی و واردات در سال ۲۰۲۳ به ۱.۴۱ میلیارد تن برسد. این در حالی است که طبق برآورد‌ها میزان عرضه داخلی فلزات آهنی چین در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ حدود ۲۳ میلیون تن رشد خواهد کرد.

در عین حال برخی معامله گران اعلام کردند کل تقاضا برای سنگ آهن چین در سال ۲۰۲۳ در سطح ۱.۳۹ میلیارد تن پیش بینی شده است که ۳.۶ میلیون تن کمتر از رقم اعلام شده در سال ۲۰۲۲ می‌باشد.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده