تاریخ: ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۵۲
بازدید: ۷۲
کد خبر: ۲۹۶۱۷۸
معاون وزیر صمت اعلام کرد:

متعهد شدن واردکنندگان تلفن همراه به ایجاد سامانه شفافیت فروشگاهی و ارتقای خدمات پس از فروش

می متالز - معاون وزیر صمت اعلام کرد که واردکنندگان تلفن همراه، متعهد به ایجاد سامانه شفافیت فروشگاهی و ارتقای خدمات پس از فروش می‌شوند.

به گزارش می‌متالز، «علیرضا شاه‌میرزایی» معاون تجارت و خدمات وزارت صمت در خصوص تخلف برخی دستگاه‌ها در عدم اتصال به سامانه جامع انبارها، اظهار کرد: هنوز برای قضاوت نهایی زود است و برای این موضوع باید با حضور دستگاه نظارتی مربوطه رسیدگی کامل صورت گیرد. قطعا برخی از دستگاه‌ها در ثبت اطلاعات انبار‌های خود و یا انبار‌های خصوصی طرف قرارداد، در این سامانه کوتاهی کردند.

وی با بیان اینکه ورود و ثبت اطلاعات انبار‌ها در سامانه جامع انبار‌ها نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته، افزود: وزارت صمت به عنوان متولی این سامانه، زیرساخت لازم را ایجاد کرده است. اینکه دقیقا مشخص شود چه دستگاه‌هایی تخلف کرده‌اند، بعد از جمع‌بندی با حضور دستگاه‌های نظارتی گزارش خواهد شد.

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت ادامه داد: به‌طور کلی مقصر جلوه دادن یک دستگاه دیگر، قبل از رسیدگی دستگاه‌های نظارتی مسوول، کار پسندیده‌ای نیست و شیوه وزارت صمت این نیست.

تکنولوژی IMEI؛ قابل اتکاترین تکنولوژی‌های موجود در جهان

وی در پاسخ به پرسش دیگر در رابطه با نظارت بر بازار تلفن همراه و احتمال تقلب در IMEI و سامانه همتا، تاکید کرد: در دنیای تکنولوژی وجود هرچیزی ممکن است، اما تکنولوژی IMEI، قابل اتکاترین تکنولوژی‌های موجود برای شناسایی، رهگیری گوشی و دستگاه‌های سیم‌کارتخور است و سامانه‌های رجیستری و همتا در کشورمان نیز بر اساس همین تکنولوژی بنا شده‌اند.

شاه‌میرزایی در این خصوص خاطرنشان کرد: ما هنوز از قابلیت‌های سامانه همتا به‌صورت کامل بهره نبرده‌ایم و در صورت استفاده درست از این ظرفیت، حقوق مصرف‌کننده به لحاظ قیمت و اطمینان از اصالت گوشی و حتی خدمات پس از فروش و گارانتی بسیار بهتر رعایت خواهد شد.

الزام بر ثبت تمامی اسناد تجاری گوشی‌های موبایل توسط واردکنندگان

وی با اشاره به مصوبه کارگروه خدمات پس از فروش وزارت صمت در مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۲، یادآور شد: تمامی واردکنندگان تلفن‌های همراه از ابتدای سال ۱۴۰۲ متعهد می‌شوند که ثبت اسناد تجاری گوشی‌های موبایل و وسایل ارتباطی سیم‌کارت خور را در تمام زنجیره توزیع تا مصرف کننده نهایی طبق مقررات انجام دهند و بر عوامل خود نظارت کنند که در نهایت رتبه‌بندی آنها، بر این اساس انجام خواهد شد.

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت اضافه کرد: البته این مقررات از قبل وجود داشته و جدید نیست، ولی واردکنندگان باید متعهد شوند که بر نظام توزیع کالا‌های واراداتی خود نظارت کامل داشته باشند و از رسیدن تلفن همراه به‌دست مصرف‌کننده نهایی با قیمت تمام‌شده و سود مصوب مطمئن شوند پس باید سامانه‌های لازم را در نظام توزیع خود ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه واردکنندگان می‌بایست از آگاهی کامل مشتریان نهایی خود در مورد خدمات پس از فروش و حقوق‌شان مطمئن شوند، تصریح کرد: مردم در هنگام خرید تلفن همراه باید دقیقا بدانند ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش و گارانتی آن گوشی چه کسی است؟، واردکننده و مسوول گارانتی چه کسی است؟، شناسنامه گارانتی چیست؟، و در مجموع تمامی حقوق مصرف‌کننده باید به مشتری نهایی اطلاع‌رسانی شود. همچنین مشتری باید بداند در صورت عدم دریافت خدمات پس از فروش مناسب، می‌بایست به کجا مراجعه کند.

نظارت بیشتر بر سود نامتعارف و غیرقانونی نظام توزیع

شاه‌میرزایی با بیان اینکه تمامی این خدمات در قالب طرح سامانه شفافیت فروشگاهی انجام می‌پذیرد، افزود: نظارت مصرف‌کننده بر قیمت منصفانه و بر خدمات پس از فروش گوشی، در قالب این سامانه انجام می‌شود و این کار با انجام تغییراتی در سامانه همتا انجام خواهد شد.

وی در این خصوص به موضوع مهمی اشاره کرد: بعضاً مشاهده می‌شود که واردکننده ماه‌ها قبل ارز ارزان دریافت کرده، ولی گوشی که وارد کرده است، را با قیمت ارز امروز حساب کرده و می‌فروشد، ولی در سامانه جدید، مصرف‌کننده متوجه قیمت ارز وارداتی تلفن همراه، قیمت مصرف‌کننده نهایی و همچنین شناسنامه گارانتی گوشی همراه خواهد شد.

متعهد شدن واردکنندگان تلفن همراه به ایجاد سامانه شفافیت فروشگاهی و ارتقای خدمات پس از فروش

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت با اشاره به طولانی بودن مهلت از تامین ارز تا رسیدن تلفن همراه به دست مصرف‌کننده نهایی، از کاهش این زمان توسط دفتر تخصصی وزارت صمت خبر داد و تاکید کرد: طبق مصوبه کارگروه خدمات پس از فروش وزارت صمت در روز ۲۲ اسفندماه، حداکثر دو ماه دیگر فرصت داده خواهد شد تا سامانه‌های لازم توسط واردکنندگان ایجاد شود. اما از ابتدای ۱۴۰۲ تعهدات لازم‌الاجرایی از آنان اخذ خواهد شد و در صورت عدم ارائه این تعهدات، اجازه واردات به ایشان داده نخواهد شد.

وی با بیان اینکه واردکنندگان تلفن همراه، براساس رتبه‌بندی می‌توانند گوشی وارد کنند و مبنای این رتبه‌بندی، دیگر میزان واردات قبلی نخواهد بود، افزود: با تصمیم مشترک دفتر خدمات عمومی به‌عنوان متولی فروشگاه‌ها و همچنین دفتر تخصصی حوزه لوازم خانگی و تلفن همراه وزارت صمت، مقرر شده که امتیاز اصلی در رتبه‌بندی واردگنندگان، شفافیت نظام توزیع و فروش آن‌ها تا مصرف‌کننده نهایی، همچنین شفافیت خدمات پس از فروش و امکان شکایت مشتری باشد و واردکننده‌ای که امتیاز بالاتری در این موارد داشته باشد، رتبه بالاتری برای واردات خواهد داشت.

اهمیت سیستم عامل تلفن همراه در تولید داخل و خدمات پس از فروش

شاه‌میرزایی درباره مطالب بیان شده درمورد کم‌کاری این وزارت‌خانه در تولید تلفن همراه اعلام کرد: مهمترین عامل در بومی‌سازی دانش و تولید تلفن همراه، سیستم عامل است که طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی این وظیفه بیش از ده سال است بر عهده وزارت ارتباطات گذاشته شده است. سیستم عامل یکی از مهمترین خدمات پایه و زیرساختی است و وظیفه وزارت ارتباطات تنها زیرساخت‌های مخابراتی نیست بلکه خدمات پایه و زیرساخت نرم‌افزاری نیز طبق مصوبه شورای فضای مجازی بر عهده این وزارت‌خانه است و بار‌ها بودجه‌های میلیاردی برای ساخت سیستم عامل یا سفارشی سازی آن در این وزارت‌خانه صرف شده که نتیجه این پروژه‌ها باید به جهت بهره‌برداری برای تولیدکنندگان تلفن همراه ارائه شود.

وی افزود: نیاز به خلق سیستم عامل جدید نیست بلکه سفارشی‌سازی نسخه‌های موجود باید انجام شود تا باعث ارائه خدمات لازم به مصرف‌کننده شود.

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت با اشاره به اینکه هر تولیدکننده یا واردکننده، متعهد به ارائه خدمات و حفظ کیفیت محصول خود است گفت: سیستم عامل نیز بخشی از محصول است و اگر سیستم عاملی مجوز استفاده از یک برنامه کاربردی را به کاربر ندهد و یا نسبت به حفظ اطلاعات شخصی کاربر توجه نکند و شنود انجام دهد و یا اقدام به حذف یک برنامه بدون اجازه کاربر از روی تلفن همراه کند، این‌ها همه تخلف است و واردکننده مسوول مذاکره با تولیدکننده است و می‌تواند با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان، نسبت به سفارشی سازی سیستم عامل اقدام کند.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم بیش از این منتظر وزارت ارتباطات باشیم و از واردکنندگان خواهیم خواست که خود اقدام به سفارشی‌سازی سیستم عامل تلفن‌های همراه با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان کنند تا حقوق مصرف‌کننده رعایت شود. اگر واقعا علاقه‌مند به تولید تلفن همراه بومی هستیم باید از تولید سیستم عامل شروع کنیم.

شاه‌میرزایی در پایان گفت: بسیاری از مشکلات کسب و کار‌های مجازی و شرکت‎‌های تجارت الکترونیک کشور، مربوط به زیرساخت‌های شبکه و خدمات پایه است که این مشکلات علاوه بر کسب و کار‌ها متوجه مردم نیز می‌شود. همانطور که مردم حق دریافت خدمات بهتر دارند، کسب و کار‌ها هم به دنبال ارائه خدمات بهتر هستند فلذا اگر در زمینه شبکه و خدمات پایه مشکل داشته باشیم، شرکت‌های حوزه تجارت الکترونیک قادر به ارائه بهتر خدمات به مردم نخواهند بود. سیستم عامل گوشی نیز یکی از مهمترین خدمات پایه است. برای مثال در حوزه ناتیفیکیشن یکی از مشکلاتی که کسب و کار‌های تجارت الکترونیکی دارند، عدم دسترسی به این امکانات در لایه سیستم عامل است. به همین خاطر باید وارد کنندگان تلفن همراه را به سفارشی‌سازی سیستم عامل متقاعد کنیم.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده