تاریخ: ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۴۳
بازدید: ۶۲
کد خبر: ۲۹۴۲۳۵
رئیس اتحادیه صنف خدمات تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی مشهد پاسخ داد

دلیل نوسانات قیمت در بازار موبایل چیست؟

‌می‌متالز - رئیس اتحادیه خدمات تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی مشهد گفت: تغییرات کارشناسی نشده سامانه جامع تجارت در رابطه با تخصیص ارز مشکلاتی را برای واردکننده‌ها ایجاد کرده و ممکن است در یک بازه زمانی کمبود کالا ایجاد شود. نزدیک ایام نوروز هستیم و تقاضا برای خرید گوشی‌های زیر ۶۰۰ دلار زیاد است و همین امر باعث نوسان قیمت‌ها در چند روز گذشته شده است.

به گزارش می‌متالز، احسان‌الدین تقی‌زاده کرمانی در خصوص وضعیت بازار تلفن همراه و ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ به صورت پستی و مسافری اظهار کرد: قیمت گوشی‌های پرچمدار ممکن است از این بالاتر هم برود. تا زمانی که به گوشی‌های زیر ۶۰۰ دلار ارز تخصیص داده شده و واردکننده‌ها بتوانند ارز مورد نیاز خود را در سامانه نیما و بانکی خریداری کنند، اتفاقی در بازار گوشی‌های زیر ۶۰۰ دلار رخ نخواهد داد.

وی افزود: کلیه مراحل ثبت سفارش و تخصیص ارز در سامانه جامع تجارت انجام می‌شود. کلیه واردکننده‌های تلفن همراه باید کالا‌های خود را در این سامانه ثبت سفارش کنند. تقریبا تمام فروشندگان گوشی‌های تلفن همراه از امارات هستند، اما از ۲۶ دی ماه درهم از سامانه جامع تجارت برداشته شد. یعنی واردکننده باید سفارش خود را به دلار، یورو و یوان ثبت کند.

رئیس اتحادیه صنف خدمات تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی مشهد ادامه داد: تمام کسانی که سفارش خود را با درهم ثبت کردند، سفارشات را ابطال کرده و مجددا ثبت سفارش کرده‌اند که همین موضوع وقفه‌ای در تامین کالا ایجاد کرد.

تقی‌زاده کرمانی تصریح کرد: شرکت‌های واردکننده در رقابت با یکدیگر هستند و باید کالا‌های خود را با درصد سود مشخص به بازار عرضه کنند؛ لذا گرانی و کمبود کالا رخ نخواهد داد. تنها اتفاقات کارشناسی نشده باعث می‌شود که بازار گوشی‌های زیر ۶۰۰ دلار دچار افزایش قیمت شود. صادرکننده‌ها با ارز صادراتی خود گوشی‌های پرچمدار و بالای ۶۰۰ دلار را وارد می‌کنند. یعنی صادرکننده‌ها باید به عنوان بخشی از تعهدات ارزی خود کالا وارد کنند که این ارز به کشور بازگردد و رفع تعهد کنند.

وی اضافه کرد: گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار به واردکنندگان تلفن همراه اختصاص داده نمی‌شود. اگر همه واردکننده‌ها بتوانند از ارز صادراتی استفاده کنند، این مشکل حل خواهد شد. ما باید با یک صادرکننده کالا قرار داد ببندیم که کالای آن را بخریم و به این دلیل که ارز این کالا‌ها با بازار آزاد است، قیمت این اقلام هر لحظه دچار نوسان می‌شود.

رئیس اتحادیه خدمات تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی مشهد گفت: باید ارز صادراتی مدیریت شود. به عنوان مثال قیمت گوشی گلکسی اس ۲۳ اولترا که جزو گوشی‌های پرچمدار است، اکثر مواقع در حال تغییر است. دلیل این موضوع این است که صادرکننده‌ای که این کالا را آورده، در حال تغییر قیمت آن است. واردکننده‌های تلفن همراه این کالا را وارد نکرده‌اند و آن‌ها تنها می‌توانند کالا‌های زیر ۶۰۰ دلار را وارد کنند که حاشیه سود آن‌ها مشخص و شفاف است و حتی یک درصد هم نمی‌توانند تخلف داشته باشند.

تقی‌زاده کرمانی در خصوص وضعیت آیفون ۱۴ و ممنوعیت ورود آن به کشور خاطرنشان کرد: ممنوعیت آیفون ۱۴ در مهر ماه در کشور اعلام شد و تا زمانی که شرکت‌های واردکننده نسبت به ثبت سفارش اقدام نکنند، این موضوع بلاتکلیف است. ما همان زمان اعلام کردیم که مردم متضرر نشوند، زیرا موضوع رجیستری آیفون ۱۴ از بدو ورود نامشخص بود. آیفون ۱۴ ارزبری دارد و گفته می‌شود ارزی که مورد نیاز عموم مردم است را باید به گوشی‌های زیر ۶۰۰ دلار اختصاص داد.

وی ادامه داد: مدیریت گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار در اختیار صنف تلفن همراه نیست و صادرکننده در این حوزه برای ما تصمیم می‌گیرد، زیرا با ارز او این تلفن‌ها وارد شده و به قیمت ارز آزاد به فروش می‌رسد. در نتیجه یک گوشی که در مهر ماه قیمتش ۵۷ میلیون تومان بود، در حال حاضر با قیمت ۱۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

تقی‌زاده کرمانی تصریح کرد: پیشنهاد من این است که تمهیدی اتخاذ شود تا صادرکننده ارز خود را با قیمت مصوب بانک مرکزی در اختیار واردکنندگان تلفن همراه قرار دهد. اگر این مساله انجام شود، ما نیز می‌توانیم روی قیمت‌ها مدیریت کنیم. در حال حاضر ما هیچ دخل و تصرفی در واردات گوشی‌های پرچمدار نداریم.

وی اضافه کرد: از اول اسفند ماه ورود آیفون ۱۴ به کشور طبق ابلاغیه گمرک تا اطلاع ثانوی ممنوع شده و ما هیچ دخل و تصرفی در رابطه با ورود و ممنوعیت آن نداریم. هیچ گوشی آیفون ۱۴ تا این لحظه کد ۶ رقمی ریجستری را دریافت نکرده و آنچه که در بازار به عنوان کد رجیستری مطرح می‌کنند، خلاف قانون است. همچنین هنوز برای گوشی‌های آیفون ۱۴ که قبل اول اسفند به صورت مسافری وارد و در گمرک ثبت شده، تصمیمی اتخاذ نشده است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده