تاریخ: ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۹:۴۴
بازدید: ۴۲
کد خبر: ۲۹۴۶۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نوسانات ارز و تأثیر آن بر بازار موبایل؛ علت افزایش قیمت گوشی طی یک هفته گذشته

‌می‌متالز - طی یک هفته گذشته نرخ برابری دلار به بالای ۵۸ هزار تومان رسیده که در تاریخ اقتصاد ایران بی سابقه است. این نرخ مسلماً روی اکثر نیاز‌های روزانه مردم که همگی آن‌ها به نرخ دلار و اقتصاد خارجی وابسته‌اند موثر است. در این مطلب مقایسه‌ای خواهیم داشت بین قیمت‌ها در دو هفته پیش و امروز و افزایش بی سابقه‌ای که حاصل بی بند و باری بازار و مدیریت حاصل در کشور است.

به گزارش می‌متالز، اگر کسی بگوید که دلار آمریکا، ارزی خارجی است که شاید بیشتر از کشور مبدأ خود، بر قیمت محصولات در ایران اثرگذار است، شاید نتوان به او ایراد خاصی گرفت. این روز‌ها عنان اقتصاد کشور در دست دولت و نهاد‌های حاکمیت نیست و از چپ و راست خبر‌های رسانه‌ای عباراتی مانند بسته پیشنهادی بانک مرکزی برای کنترل ارز، نرخ‌های مختلف بازار ارز، ارز‌های صادرات و واردات، کنترل نرخ در بازار‌های مختلف و ... را گزارش می‌کنند. اما در حقیقت و وقتی وارد لایه‌های بازار که می‌شویم هیچ کدام از این عبارات رنگی از خود روی محصولات نگذاشته و آنچه مهم است تنها یک چیز است؛ نرخ روزانه دلار در بازار آزاد که از طریق شبکه‌های غیررسمی منتشر می‌شود.

افزایش قیمت ناشی از عدم تخصیص ارز واردات

اما فارغ از بررسی و رسیدگی به وضعیت نا به سامان اقتصاد کشور در حوزه کنترل قیمت‌ها و بازار، محصولات الکترونیکی مانند گوشی هوشمند که به صورت کامل وارداتی هستند، بالاترین نرخ تغییرات را طی دو هفته گذشته به خود دیده‌اند.

از سوی دیگر عضو هیات مدیره اتحادیه فناوران تهران در مصاحبه‌ی روز گذشته خود، بخشی از این افزایش نرخ را به وضعیت اختصاص ارز به واردکنندگان نسبت داد. احسان بیات در این بخش می‌گوید:

قیمت گوشی در حال حاضر افزایشی است، چون برای مدتی تخصیص ارز واردات موبایل کُند و در واقع متوقف شده است بنابراین شرکت‌ها نتوانسته‌اند کالا وارد کنند. قیمت‌ها در حال حاضر افزایشی است، چون برای مدتی تخصیص ارز واردات موبایل کُند و در واقع متوقف شده است بنابراین شرکت‌ها نتوانسته‌اند کالا وارد کنند.

اما به نظر این تنها علتی نیست که قیمت گوشی را در بازار افزایش داده است.

تفاوت در نرخ سازمان حمایت و کف بازار

نکته دیگر اختلافی است که به سبب عدم حمایت دولت از واردکنندگان کالا‌های مصرفی الکترونیکی مانند گوشی هوشمند به وجود آمده است. برای مثال قیمت مصوب سازمان حمایت از مصرف‌کننده A۱۳ سامسونگ را ۶ میلیون تومان اعلام کرده، ولی این مدل گوشی در بازار بیش از ۷ میلیون تومان فروخته می‌شود. قیمت سری آیفون ۱۳ پرومکس با ظرفیت ۲۵۶ در بازار ۹۲ تا ۹۳ میلیون است که البته نرخ این مدل نباید بیش از ۸۰ میلیون تومان باشد. همچنین قیمت مصوب گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۱ پرو ۱۲۸ گیگابایتی نیز حدود ۱۱ میلیون تومان است که بیش از ۲۰ درصد بالاتر از نرخ محاسبه شده است.

افزایش هیجانی قیمت گوشی در بازار ناشی از افزایش نرخ دلار

عامل سومی که به صورت مستقیم روی قیمت گوشی در بازار طی هفته گذشته موثر بوده نرخ دلار است. برای مثال قیمت گوشی گلکسی A۵۳ در روز ۲۶ بهمن نزدیک به ۱۲ میلیون تومان بوده، ولی این روز‌ها با افزایش ۳۰ درصدی به حدود ۱۹ میلیون تومان رسیده است.

با توجه به روند افزایشی نرخ ارز و بی توجهی یا ناتوانی دولت در کنترل وضعیت، به نظر همچنان باید منتظر افزایش قیمت‌ها باشیم.

اگر سری به بازار طی یکی دو روز گذشته زده باشید مسلماً با این بازخورد از سوی فروشندگان روبرو شده‌اید که به صورت کلی فروش محصولات در بازار افت بسیار شدیدی داشته است. به طور قطع در بازاری که هر لحظه یک نرخ برای واحد پول غیررسمی کشور ما (که دلار آمریکاست) عنوان می‌شود، کمتر خریداری توانایی محاسبه بودجه و تأمین آن برای خرید کالا را داشته یا فروشنده از ترس کاهش توان مالی خود برای تأمین مجدد کالا برای فروش، ترجیح می‌دهد که به جای فروختن کالا، آن را ذخیره کرده و در انبار نگه دارد. در این شرایط هر دو طرف قربانی می‌شوند.

آیا همچنان هم باید منتظر باشیم که در ساعات اداری و هنگامی که دولت باز است به وظیفه اصلی خود که کنترل و نظارت بازار است بپردازند؟ آیا همه چیز تزریق ارز به بازار برای کنترل آن است؟ آیا حقیقتاً حرکتی علمی و صحیح در کنترل این بازار انجام می‌شود؟

منبع: شهر سخت افراز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده