تاریخ: ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۰۴
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۲۹۶۷۸۹

اقدامات دولت برای تنظیم بازار موبایل

‌می‌متالز - مدیرکل دفتر صنایع لوازم‌خانگی و اداری وزارت صنعت، معدن و تجارت: در سال جدید شاهد این خواهیم بود که در کنار رتبه بندی و سامان دهی بازار موبایل با عرضه مناسب تلفن همراه با قیمت مناسب‌تر دست مصرف کننده برسانیم.

به گزارش می‌متالز، شکراللهی مدیرکل دفتر صنایع لوازم‌خانگی و اداری وزارت صنعت، معدن و تجارت در برنامه روزی نو رادیو اقتصاد برخی اقدامات دولت را برای تنظیم بازار موبایل مطرح کرد.

سوال: چند روز پیش بود که مدیرکل دفتر صنایع لوازم‌خانگی و اداری وزارت صنعت، معدن و تجارت نامه‌ای را تنظیم کردند و نوشتند به سرپرست معاونت مقررات و برنامه ریزی بانک مرکزی که ۵ خواسته داشتند که این ۵ تا حلّال این مسئله یا راهگشا خواهد بود. الان ایشان با ما همراه هستند، جناب آقای شکراللهی سلام، این راهکار‌های پیشنهادی را خیلی خلاصه بفرمائید و این که پاسخ چه بوده است؟

شکراللهی: سلام خدمت شما و همه شنوندگان عزیز، ما از اول سال یک سری سیاست گذاری‌هایی داشتیم که سامان دهی کنیم به عبارتی حوزه تلفن همراه در کشور را، مطالب عمده‌ای که می‌خواهم اشاره کنم این است که یکی در این خصوص که ما بتوانیم نیازی که در طول سال وجود دارد را تنظیم کنیم به عبارتی، چون اول سال شما مستحضرید که این حجم، چون سقف و سابقه برداشته شد حجم ثبت سفارش‌ها خیلی زیاد شد در اول سال، یکی بحث کاهش رفع تعهد ارزی بود که دوستانی که داشتند ارز می‌گرفتند برای واردات گوشی همراه، این مدیریت شود و دوم بحث به روز رسانی ارزش خود کالایی بود که در گمرک با همکاری دوستان گمرک انجام شد و سوم این که ما بتوانیم برای گوشی‌های بالای ششصد دلار، چون الان دیگر تالار دوم مطرح شده ما بتوانیم از تالار دوم استفاده کنیم که، چون در حالت قبلی که ارز حاصل از صادرات خود بود این امکان شاید خیلی وجود نداشت و شفافیتی وجود نداشت که نرخ صادراتی بالاخره در چه نرخی تعیین می‌شود و این باعث می‌شد شاید تعدادی از فروشندگان سوء استفاده کنند و این کالا را گران‌تر دست مصرف کننده برسانند. ما برای این که این فضا اتفاق نیفتد و این عرضه تقاضا خودش را تنظیم کند با بازار که کالا با عرضه بیشتری انجام شود، چون تعدادی از واردکنندگان امتناع داشتند از این که از ارز حاصل از صادرات خود استفاده کنند، چون می‌گفتند ما واردکننده ایم و اصلا صادرات بلد نیستیم و این شاید باعث می‌شد در جریان کار، کارت بازرگانی فروختن اتفاق بیفتد که این کار ما باعث می‌شود این نامه ما البته من نامه به بانک مرکزی نزدم نامه به دفتر مقررات سازمان توسعه تجارت زدم.

سوال: نتیجه چه بود؟

شکراللهی: نتیجه این می‌شود که انشاالله ما در سال جدید شاهد این خواهیم بود که در کنار رتبه بندی و سامان دهی بازار موبایل بتوانیم با عرضه مناسب تلفن همراه با قیمت مناسب‌تر دست مصرف کننده برسانیم از آن جهت هم این عرضه زیاد و ساماندهی هم گوشی‌های پایین ششصد دلار و هم بالای ششصد دلار کمک می‌کند که این بازار انشاالله سامان بیشتری پیدا کند.

مجری: امیدوارم ما آرامش و ثبات را ببینیم. امروز هم اشاره کردیم که فناوری‌های مربوط به گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان به سرعت در حال تغییر است و کیفیت خدمات هم رو به افزایش است و خیلی از این موارد از روی زمین دارد تغییر می‌کند به سطح و آسمان و امیدوارم که ما شرایط استفاده بهترش را برای همه شهروندان فراهم کنیم در زنجیره‌های مسوول از جمله حوزه‌ای که شما هستید.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

عناوین برگزیده