تاریخ: ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۴۳
بازدید: ۵۳
کد خبر: ۲۹۴۴۳۸

فرق بین آیفون ۱۲۰۰ دلاری و سامسونگ ۱۲۰۰ دلاری چیست/ دست‌های پشت پرده ممنوعیت واردات آیفون ۱۴

‌می‌متالز - برای من نماینده مجلس سؤال است که فرق بین آیفون ۱۲۰۰ دلاری و سامسونگ ۱۲۰۰ دلاری چیست که به یکی از آن‌ها مجوز واردات با ارز نیمایی می‌دهیم، ولی به آن یکی حتی به‌صورت مسافرتی مجوز نمی‌دهیم.

به گزارش می‌متالز، بعد از انتشار اخبار مربوط به اختلال در بازار به دلیل ممنوعیت در واردات و رجیستری آیفون ۱۴ به نفع گوشی‌های برند سامسونگ که اسناد آن توسط بولتن نیوز در دو خبر با تیتر‌های " چه کسانی از آشفته بازار رجیستری آیفون ۱۴ سود می‌برند " و " واردات آیفون ۱۴ ممنوع شد" منتشر شد، رشیدی کوچی این تبعیض در واردات گوشی‌های سامسونگ و آیفون را ناشی از دست‌های پشت پرده احتمالی دانست.

از ابتدای اسفندماه و بنا به دستور وزارت صمت و بخشنامه گمرک ایران، ورود مسافری و پستی آیفون ۱۴ به کشور ممنوع است که بولتن نیوز با انتشار این بخشنامه نسبت به عوامل پشت پرده جهت اختلال در بازار و افزایش قیمت‌ها هشدار داد.

پس از واکنش‌ها، جلال رشیدی کوچی جزو معدود نمایندگانی بود که به این موضوع واکنش نشان داد و با برملاکردن دست‌های پشت پرده به این موضوع اشاره کرد که باید به این نماینده انقلابی و افشاگر دست مریزاد گفت.

جلال رشیدی کوچیگفت: معلوم نیست چه دستی پشت پرده است که برای آیفون ۱۲۰۰ دلاری و سامسونگ ۱۲۰۰ دلاری تفاوت قائل می‌شود. به گوشی سامسونگ ظرف ۷۲ ساعت مجوز می‌دهند، ولی حتی به آیفون مسافرتی هم مجوز واردات نمی‌دهند. باید ببینیم واردکننده سامسونگ در ایران کیست. اگر واردات آیفون حذف شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ قطعاً با این اتفاق بازار انحصاری می‌شود و همان اتفاقی که برای خودرو افتاد، برای بازار گوشی موبایل هم می‌افتد.»

او با بیان اینکه وقتی واردات خودرو و لوازم خانگی حذف شد، بازار انحصاری شد، گفت: «بعد از رهبری هزینه می‌کنیم؛ رهبری فرمودند ارز نیمایی و تجاری برای کالای لوکس آمریکایی تخصیص داده نشود. ما هم موافق این مساله هستیم. با این اقدام که اجازه واردات به آیفون‌های مسافرتی هم ندهیم، قیمت گوشی آیفون به بالاتر از صد میلیون تومان رسیده است و حتماً سامسونگ هم به ۸۰ میلیون تومان و بالاتر می‌رسد، چون انحصار در واردات است.

این نماینده مجلس با طرح این سؤال که آیا واردات یک گوشی ارزش تولید این همه نارضایتی را دارد، اظهار داشت: «چرا ما با تصمیمات اشتباه و پنهان‌شدن پشت رهبری در توجیه تصمیمات اشتباه خودمان به نظام، کشور و انقلاب آسیب می‌زنیم. این نوع نگاه خطرناک است.»

فرق بین آیفون ۱۲۰۰ دلاری و سامسونگ ۱۲۰۰ دلاری چیست/ دست‌های پشت پرده ممنوعیت واردات آیفون ۱۴
رشیدی کوچی با گلایه از اینکه نمی‌توان به تصمیمات اخذشده دراین‌باره انتقاد کرد، گفت: «برخی افراد تندرو که الان در دولت آقای رئیسی و هم در مجلس تقویت شده‌اند، به محض اینکه ما کوچک‌ترین سؤالی را در مجلس از دولت مطرح می‌کنیم، گارد می‌گیرند که فلانی و فلانی مقابل رهبری می‌ایستند. برای من نماینده مجلس سؤال است که فرق بین آیفون ۱۲۰۰ دلاری و سامسونگ ۱۲۰۰ دلاری چیست که به یکی از آن‌ها مجوز واردات با ارز نیمایی می‌دهیم، ولی به آن یکی حتی به‌صورت مسافرتی مجوز نمی‌دهیم. بحث ما ارزبری است که اینجا اتفاق می‌افتد؛ همان ارزی که برای آیفون از کشور خارج می‌شود برای سامسونگ هم خارج می‌شود.»

البته ناگفته نماند اظهارات او درباره تخصیص ارز نیمایی به پرچمداران سامسونگ صحیح نیست. ارز گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار از ارز حاصل از صادرات خود تأمین می‌شود که قیمتی نزدیک به دلار بازار آزاد دارد.

منبع: بولتن نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده