تاریخ: ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۴۰
بازدید: ۶۷
کد خبر: ۲۹۴۵۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نگاه راهبری دولت به آسیای مرکزی؛ تجارت ۵ میلیارد دلاری در آستانه تحقق

‌می‌متالز - مسوول میز اوراسیا گمرک ایران از توجه دولت سیزدهم به همسایگان بویژه کشور‌های آسیای مرکزی به عنوان یک ابتکار یاد کرد که موجب بهبود سطح مبادلات تجاری با کشور‌های همسایه به ویژه در این منطقه شده است

به گزارش می‌متالز، «مهدی قربانی» مسوول میز اوراسیا گمرک ایران در نشست بررسی ظرفیت‌ها و چالش‌های تجارت با اوراسیا و آسیای مرکزی که به میزبانی دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس و مؤسسه مطالعات راهبردی شرق برگزار شد، اظهار داشت: در سال ۱۳۹۷ با اتحادیه اقتصادی اوراسیا موافقت‌نامه‌ای برای ایجاد منطقه آزاد تجاری امضا کردیم که در پایان سال ۹۸ مجلس آن را به وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت محول کرد که البته به نظرم باید برای اجرای این امر به وزرات امور اقتصادی و دارایی داده می‌شد.

قربانی افزود: در دولت سیزدهم یک اتفاق خوبی افتاد و آن توجه به کشور‌های همسایه بود که عملاً در صادرات و واردات تحولی بزرگ برپا شد.

مسوول میز اوراسیا گمرک ایران با اشاره به آمار و ارقام، این مهم را توضیح داد و گفت: در سال ۱۴۰۰ حجم کلی مبادلات تجاری کشور ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد شد که ۴۸ میلیارد دلار آن به صادرات و ۵۲ میلیارد دلار آن نیز به واردات تعلق داشت.

وی افزود: در مبادلات تجاری با همسایگان نیز این رقم به ۵۲ میلیارد دلار رسید که ۲۵.۷ میلیارد به واردات و ۳۶.۳ میلیارد دلار به صادرات تعلق داشت.

قربانی در ادامه با اشاره به آمار سال ۱۳۹۹ نیز یادآور شد: در سال ۱۳۹۹ حجم مبادلات تجاری خارجی کشور ۷۳ میلیارد دلار بود که ۳۹ میلیارد آن به واردات و ۳۴ میلیارد آن به صادرات تعلق دارد. همچنین در این سال با همسایگان مبادلات تجاری‌مان ۳۶ میلیارد دلار بود که در سال ۱۴۰۰ با افزایش ۲۲ درصدی به ۵۲ میلیارد دلار رسیدیم. در ۱۰ ماه نخست سال جاری ۹۴ میلیارد دلار مبادلات تجاری داشتیم و امید داریم رکورد ۱۱۴ میلیارد دلار را بزنیم.

قربانی به مبادلات تجاری با حوزه آسیای مرکزی اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۰ تجارت خارجی ما با این منطقه ۱ میلیارد و ۳۶۳ میلیون دلار برآورد شده است که ۱.۵ درصد از کل تجارت خارجی است. این در حالی است که در سال ۱۳۹۹ تجارت خارجی ما با حوزه آسیای مرکزی به ۷۰۰ میلیون دلار نمی‌رسید که کمتر از ۱ درصد از کل مبادلات تجاری بود.

مسوول میز اوراسیا گمرک ایران گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان دولت سیزدهم رکورد ۵ میلیارد دلار تجارت خارجی با آسیای مرکزی را محقق کنیم. با دو کشور عضو اتحادیه اوراسیا یعنی قزاقستان و قرقیزستان تکلیف ما مشخص است. پیش بینی می‌شود مبادلات‌مان با اتحادیه اوراسیا را به ۱۰ میلیارد برسانیم که شامل این دو کشور نیز می‌شود.

وی به ۳ کشور خارج از اتحادیه اوراسیا یعنی تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان اشاره کرد و گفت: در حاشیه نشست شانگ‌های در خصوص مبادلات دیجیتال اطلاعات با تاجیکستان توافق صورت گرفت که شهریور ماه اجرایی شد و منجر به سرعت بخشی در روند گمرکی شد. به طوری که در ۱۰ ماه نخست امسال ۶۳ میلیون دلار واردات داشتیم که در زمان مشابه سال گذشته ۲۶ میلیون دلار بود که افزایش حدود ۳ برابری داشتیم. همین توافق را با ترکمنستان در سال ۹۷ داشتیم اگرچه اجرایی نشد.

قربانی ادامه داد: هوشمندی مجموعه دولت و توجه به ترکمنستان نکته مهمی بود که بر اساس آن در نشست‌هایی که بین نمایندگان گمرک مرزی برگزار شد توانستیم تجهیزات را دو برابر کرده، سگ‌های موادیاب را افزایش دادیم و این چنین در‌های ترکمنستان به عنوان کشور فرصت‌ها را به روی خود گشودیم. در ۱۰ ماهه اول امسال به این کشور ۳۶۸ میلیون دلار صادرات داشتیم که انتظار داریم تا پایان سال به نیم میلیارد دلار برسد. این درحالی است که در مدت زمان مشابه در سال گذشته ۲۶۰ میلیون دلار بوده است.

وی در ادامه با ذکر کالا‌های اساسی در مبادلات تجاری میان ما و کشور‌های منطقه، فرصت‌های پیش روی تجار را بیان کرد و گفت: از کالا‌های اساسی وارداتی به ایران می‌توان به گندم، جو، حبوباب (لوبیا چیتی و ماش)، غلات، روغن سبک، نخ و به ویژه به ماشین آلات از قزاقستان اشاره کرد. در مقابل نیز پسته، خرما و آهن و مصالح ساختمانی صادر می‌کنیم. به ویژه مصالح ساختمانی نیز بازار خوبی در ترکمنستان دارد.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده