تاریخ: ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۰:۳۸
بازدید: ۵۲
کد خبر: ۲۹۳۳۸۴

عاقبت باورنکردنی آی‌فون ۱۴ در بازار

‌می‌متالز - گزارش‌های میدانی از بازار موبایل حاکی از این است که قیمت آی‌فون ۱۳ به دلیل داشتن رجیستری و گارانتی از آی‌فون ۱۴ گران‌ترشده و عده‌ای هم ترجیح می‌دهند با پول کمتر از آخرین تکنولوژی موجود استفاده کنند و در کنار آن با استفاده از یک موبایل ارزان‌قیمت سیم‌کارت خود را فعال کنند و با جدیدترین مدل آی‌فون به اینترنت یک موبایل ارزان متصل شوند و کار‌های خود را پیش ببرند.

به گزارش می‌متالز، واردات آی‌فون ۱۴ به کشور با حواشی همراه بوده و در ماه‌های اخیر رجیستر شدن یا نشدن آن در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. در جدیدترین اقدام هم هفته گذشته سازمان توسعه تجارت طی ابلاغیه‌ای به گمرک از اول اسفندماه سال جاری، ورود آی‌فون ۱۴ و مدل‌های بعد از آن به عنوان کالای همراه مسافر یا پستی را ممنوع اعلام کرد. البته هنوز مشخص نیست این تصمیم دائمی است یا خیر.

در این شرایط باید دید تاثیر این تصمیم بر بازار موبایل چگونه بوده است. گزارش میدانی «ایسنا» نشان می‌دهد که تصمیم ممنوعیت واردات تجاری و مسافری آی‌فون ۱۴ باعث شده قیمت مدل قبلی یعنی آی‌فون ۱۳ گران‌تر از جدید‌ترین مدل این برند شود و عده‌ای هم ترجیح می‌دهند با این قیمت‌ها آی‌فون ۱۴ بخرند. درباره این وضعیت یکی از فروشندگان گفت: «آی‌فون ۱۳ در بازار خیلی گران است و کسی که بخواهد ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون تومان پول آی‌فون ۱۳ پرومکس یک ترا بدهد، ترجیح می‌دهد به جای آن یک آی‌فون ۱۴ بخرد و یک گوشی سامسونگ پنج تا شش میلیون تومانی هم کنار آن بخرد، سیم‌کارت را در گوشی سامسونگ قرار دهد و با آی‌فون به اینترنت آن وصل شود. چون با این شرایط هم از تکنولوژی روز استفاده می‌کند و هم ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان به نفعش است.»

او عنوان کرد که تا همین حالا هم آی‌فون ۱۴ به شکل قاچاق وارد می‌شد و از این به بعد هم وضعیت همین است. اما برای خریداران مهم نیست، چون می‌گویند یک موبایل دیگر در کنار آن استفاده می‌کنند و اینترنت آن را هات‌اسپات می‌کنند. این شرایط بهتر است تا بخواهند یک موبایل ۱۰۰ میلیون تومان رجیستر شده بخرند. از طرف دیگر آی‌فون ۱۴ پیشرفت‌های بهتری در دوربین و سایر ویژگی‌ها نسبت به آی‌فون ۱۴ داشته و طرفداران بیشتری دارند و خریداران هم می‌بینند که می‌توانند تکنولوژی روز دنیا را با قیمت ارزان‌تر داشته باشند.

درباره دلایل ممنوعیت واردات آی‌فون ۱۴ نیز اطلاع‌رسانی درستی انجام نشده، تا جایی که اخیرا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم گفته که مجموعه‌های اجرایی باید به این موضوع پاسخ دهند که چه تفاوتی بین واردات تلفن همراه سامسونگ وجود دارد که جلوی واردات گوشی مدل آی‌فون ۱۴ به بعد را گرفته‌اند؟

اما فروشندگان موبایل در بازار در رابطه با دلایل ممنوعیت واردات آی‌فون ۱۴ ماجرای استارلینک و ممنوعیت واردات کالا‌های لوکس را مطرح می‌کنند: «ما شنیدیم، چون آی‌فون ۱۴ کالای لوکس آمریکایی حساب می‌شود، وارداتش ممنوع شده و بعضی‌ها هم می‌گویند می‌تواند به استارلینک وصل شود، اما هنوز چنین شبکه‌ای در ایران نداریم.» همچنین گزارش‌ها در بازار حاکی از این است که امروز قیمت آی‌فون ۱۴ با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت بالای ۷۳ تا ۷۴ میلیون تومان و آی‌فون۱۴ با ظرفیت یک ترابایت ۱۰۰ تا ۱۰۵ میلیون تومان فروخته می‌شود. اما آی‌فون ۱۳ با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت دو روز پیش ۴۱، دیروز ۴۶ و امروز حدود ۵۰ میلیون تومان است. ۱۳ پرومکس یک ترابایت امروز ۱۰۰ تا ۱۱۲ میلیون تومان فروخته می‌شود؛ بنابراین آی‌فون‌۱۳ به دلیل داشتن رجیستری و گارانتی از آی‌فون‌۱۴ گران‌تر است. فروشندگان معتقدند افزایش نرخ ارز و ممنوعیت واردات آی‌فون ۱۴ هر دو بر قیمت سایر مدل‌ها اثر داشته است. تا جایی که روز گذشته آی‌فون‌های رجیستر شده پنج تا هفت میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده