تاریخ: ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۱:۳۱
بازدید: ۱۵۲
کد خبر: ۲۹۶۴۸۸
سرویس خبر : قراضه و بازیافت

بازی بهای ارزی رمق بازار ضایعات را گرفت

‌می‌متالز - افت و خیز‌های نرخ دلار به صورت زنجیره وار بر تمام صنایع به‌خصوص فلزات تاثیرگذار است که در این بین بازار ضایعات نیز از این موضوع مستثنا نخواهد بود. بازیافت فلزات گرانبهایی همچون طلا و پلاتین و نقره از قطعات الکترونیکی نیز یکی دیگر از حوزه‌هایی بوده که تحت‌تاثیر شرایط اقتصادی و نوسانات ارزی و افت و خیز‌های قیمت طلا قرار گرفته است.

به گزارش می‌متالز، اگرچه رشد بهای ارز دردسرساز است، ولی وقتی نرخ دلار مسیر کاهشی را در پیش گرفته این روند در معاملات ضایعات قطعات الکترونیکی نیز مشکل آفرین بوده است، چراکه مشتری با نرخ ارز بالا معامله کرده و اکنون که شرایط به صورت معکوس پیش می‌رود میزان بار خریداری شده را انبار کرده اند و دست از فعالیت کشیده اند و به انتظار افزایش نرخ دلار نشسته اند؛ بنابراین در بازار قراضه به‌خصوص ضایعات قطعات الکترونیکی رکود حاکم بوده و عملا خرید و فروش در بازار به کمترین حالت ممکن خود رسیده است.

البته تجربه نشان داده است که در سال جدید قیمت‌ها به روند افزایشی خود خواهند برگشت و مجددا انواع بار ضایعاتی در بازار داد و ستد خواهد شد و رکود فعلی از بین خواهد رفت.

در حال حاضر با توجه به بهای سرب، اجاره‌بهای کارگاه و حقوق و دستمزد‌ها بازیافت فلزات گران بها به صورت گسترده و صنعتی صرفه اقتصادی ندارد و بسیاری از فعالان در این حوزه نیز کارگاه‌های خود را تعطیل کرده اند و فقط قطعات الکترونیک را از سطح شهر‌ها و استان‌ها جمع آوری می‌کنند و برای ورود به چرخه تولید به سایر کارگاه‌های فعال و صنعتگران داخلی و خارجی می‌فروشند.

چینی‌ها ازجمله مهم‌ترین مشتریان قطعات الکترونیک ایرانی هستند که خود وارد بازار ایران می‌شوند و بار مورد نظر خود را در مقیاس‌های بالا خریداری کرده و به کشور خود می‌برند که طی سال‌های اخیر تعداد چینی‌های فعال در بازار ایران به چند برابر سال‌های گذشته رسیده است و هرآنچه که یک صنعتگر داخلی نمی‌تواند از آن استفاده کند نصیب چشم بادامی‌ها می‌شود. به عنوان مثال در ایران فقط طلا و نقره قطعات الکترونیک استخراج می‌شود، اما چینی‌ها از تمام فلزات یک قطعه بهره مند می‌شوند و علاوه بر طلا و نقره، مس و پلاتین را نیز با کمترین میزان استخراج می‌کنند.

قطعات را در کوره‌های دوار بسیار بزرگ ریخته و مس و سایر فلزات ارزشمند را جداسازی می‌کنند. در کشوری همچون چین به دلیل ارزان بودن هزینه نیروی انسانی و زیاد بودن جمعیت، برای هر کدام از این قطعات زمان کافی برای جداسازی صرف می‌شود که یک صنعتگر ایرانی قطعا چنین زمانی را اختصاص نخواهد داد. از طرفی تکنولوژی‌های جدید برای جدا کردن انواع فلزات گران بها همچنان وارد کشور نشده و هرچه تکنولوژی به روزتر باشد قطعا فلزات با درصد‌های هرچند اندک نیز قابل استخراج خواهد بود و از این رو چینی‌ها در این حوزه نیز از ایرانی‌ها پیشی گرفته اند تا جایی که به لیتیوم و کادمیوم خازن قطعات با کمترین‌درصد نیز رحم نمی‌کنند. چینی‌ها بر اساس قیمت روز، قطعات را در بازار ایران خریداری می‌کنند و افت و خیز‌های ارز و طلا تاثیر چندانی بر میزان فعالیت آن‌ها در بازار ایران ندارد.

مسعود میرزایی/ مدیرعامل شرکت بازیافت آنلاین

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده