تاریخ: ۰۸ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۵۴
بازدید: ۳۰۲
کد خبر: ۲۹۷۰۷۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

گنج پنهان زیر پای مردم این روستای فقیر!

‌می‌متالز - اکتشاف لیتیوم در یک روستای فقیر، هند را در جایگاه پنجمین ذخایر بزرگ لیتیوم در جهان قرار داد. یک ماده‌ معدنی که در دنیای فناوری کلیدی و سرنوشت‌ساز است.

به گزارش می‌متالز، روستای صلال ۱۰ هزار نفر جمعیت دارد، ولی مثل دیگر مناطق دوردست تحت قلمرو هند، از نظر زیر ساخت‌ها و امکانات رفاهی شرایط نامطلوبی دارد و حتی فاقد پمپ‌بنزین است. چرخ اقتصاد این روستا با کشاورزی می‌چرخد، ولی حالا دولت هند در تلاش است تا صنایعی با فناوری پیشرفته در آنجا راه‌اندازی کند.

لیتیوم یکی از اجزاء مهم در باتری‌های قابل شارژ است که در تلفن‌های همراه، رایانه‌های دستی و خودرو‌های برقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر، آلیاژی از لیتیوم و آلومینیوم در صنایع هواپیماسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد که سبک، قابل انعطاف، محکم و مقاوم است.

علاوه بر این، لیتیوم نیروی کششی زیادی دارد و به دلیل وزن کم آن گزینه بسیار مناسبی برای باتری‌های کم وزن و پرانرژی است. همچنین، این ماده معدنی همراه با سرب آلیاژی را تولید می‌کند که در ساختن بلبرینگ چرخ‌های قطار استفاده می‌شود.

از دیگر مصارف لیتیوم می‌توان به کاربرد آن در صنعت داروسازی اشاره کرد.

با این همه در مورد مصرف لیتیوم هم در صنایع و همچنین در داروسازی توجه به یک نکته بسیار مهم می‌باشد. مرز میان سودمند بودن این ماده و سمی بودنش برای انسان و محیط زیست بسیار بسیار نازک و شکننده‌است.

در گزارش «ارزشمندترین سنگ دنیای فناوری!» در این باره بیشتر بخوانید.

منبع: خبر آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده