تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۰۴
بازدید: ۱۶۵
کد خبر: ۲۹۷۴۹۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

پیروزی چین در رقابت لیتیوم آفریقا

‌می‌متالز - به نظر می‌رسد منطقه Uis در یک بخش دورافتاده نامیبیا یک نقطه داغ دورافتاده برای جنگ سرد معدنی بر سر آینده وسایل نقلیه الکتریکی باشد.

به گزارش می‌متالز، این منطقه که برای دهه‌ها تنها نشانه‌های ثروت معدنی آن، سنگ‌های قیمتی بود به زودی بخشی از مسابقه جهانی برای لیتیوم، فلز قلیایی که ماده خام کلیدی برای باتری‌های خودرو است، خواهد شد. آنتونی ویلجون، مدیر اجرایی آندرادا، معتقد است که این منطقه نه تنها برای لیتیوم بلکه برای سایر فلزات حیاتی برای انتقال انرژی، مانند قلع و تانتالیوم، در سطح جهانی مهم خواهد بود.

ویلجون پس از بازدید از این منطقه گفت: "موج اول سرمایه گذاری‌های چینی در این سایت رخ داده است و این منجر به بیداری شرکت‌های غربی شده است. " از بروکسل گرفته تا لندن تا واشنگتن، نگرانی در مورد دسترسی به مواد معدنی حیاتی پس از حمله روسیه به اوکراین و در بحبوحه تشدید تنش‌ها بین غرب و چین به بالاترین حد خود رسیده است. غرب در حال آماده شدن برای صرف صد‌ها میلیارد دلار برای جبران عقب ماندگی در این صنعت است.

آموس هوچستاین، فرستاده امنیت انرژی جو بایدن نیز به آفریقا سفر کرده است و می‌گوید که ایالات متحده قصد دارد راهبردی را برای سرمایه گذاری در مواد معدنی این قاره آغاز کند.

در سراسر این قاره، مشخص است که چه کسی قبلاً یک رد پا جا گذاشته است. پس از زیمبابوه، نامیبیا کشور بعدی مورد توجه سرمایه گذاران چینی است. در حالی که مقامات آمریکایی و اروپایی در حال ترویج همکاری‌های آفریقایی و تهیه فهرستی از مواد معدنی حیاتی هستند، سرمایه گذاران چینی نه تنها معادن آفریقا را برای تولید این مواد معدنی خریداری می‌کنند، بلکه پالایشگاه‌هایی را در خانه برای فرآوری تولید آن‌ها می‌سازند. چین در مورد تبدیل فلز به مواد خام برای باتری‌ها بسیار جلوتر است. تا زمانی که تاسیسات مشابه در اروپا، آمریکا یا خود آفریقا عملیاتی شود، چین مشتری اصلی لیتیوم آفریقا خواهد بود. شرکت‌های چینی حتی در زمانی که قیمت لیتیوم پایین بود، در تامین لیتیوم در آفریقا و آمریکای لاتین سرمایه گذاری کردند.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده