تاریخ: ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۴۸
بازدید: ۹۴
کد خبر: ۲۹۷۲۵۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرکل صمت استان کردستان مطرح کرد؛

وجود ۵۹ میلیون تن ذخیره قطعی مواد معدنی در سقز/ برنامه‌ریزی جهت جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان کردستان اعلام کرد که شهرستان سقز با ۵۹ میلیون تن رتبه چهارم ذخیره قطعی مواد معدنی را در این استان به خود اختصاص داده است.

به گزارش می‌متالز، «بختیار خلیقی» مدیرکل صمت استان کردستان ضمن بیان مطلب فوق گفت: در حال حاضر بیشترین معادن استان در گروه ۶ مواد معدنی در شهرستان سقز با ۱۰ معدن واقع است.

وی با بیان اینکه کردستان افزون بر ۵۰ درصد طلای کشور را تولید می‌کند و زمانی تولید این عنصر گران‌بها در اقتصاد و صنعت استان می‌تواند تاثیرگذار باشد که همه حلقه‌های تولید آن شکل گرفته باشد، افزود: اگرچه کارخانه فرآوری این محصول هم در قروه وجود دارد و در سقز هم طرح آن در حال اجرا است، ولی افزون بر این نیاز به ایجاد کارگاه‌های تبدیلی و زیورآلات هم هست تا در این بخش شاهد افزایش تولید و اشتغال و هم ارزش افزوده بیشتری باشیم.

مدیرکل صمت استان کردستان اضافه کرد: در حال حاضر در گروه ۶ ماده معدنی که شامل طلا، آهن و منگنز است، در استان ۲۶ معدن فعال، ۶ معدن غیرفعال، سه معدن در مرحله مزایده و یک معدن هم در حال تجهیز وجود دارد.

وی ادامه داد: از ظرفیت مرزی بودن استان هم می‌توان در راستای رونق صادرات مصنوعات طلا استفاده کرد که این مهم نه تنها در اقتصاد استان بلکه در اقتصاد کشور هم تاثیرگذار است و انتظار می‌رود در آینده شاهد اجرایی شدن طرح‌های توسعه‌ای هر چه بیشتر در استان باشیم.

خلیقی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: یکی از مهمترین طرح‌های صنعتی پیشران در دست اجرای استان، تولید شمش طلای شرکت توسعه طلای کردستان است و میزان پیشرفت فیزیکی این طرح در حال حاضر ۱۰ درصد است.

وی یکی از محور‌های توسعه بخش صنعت استان را پیگیری و حمایت از طرح‌های صنعتی پیشران در دست اجرا دانست و خاطرنشان کرد: با اجرای طرح‌های مهم و پیشران صنعتی در استان شاهد افزایش اشتغال، جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی و ایجاد ارزش افزوده بالاتر برای تولیدات صنعتی و معدنی خواهیم بود.

مدیرکل صمت استان کردستان با اعلام اینکه ۵۸ درصد کل سطح استان به مساحت ۱۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع پهنه‌بندی و تحت اکتشافات نوین معدنی و زمین شناساسی قرار گرفته، گفت: تاکنون در استان ۳۵۶ پروانه بهره‌برداری در بخش معدن، ۱۴۰ فقره پروانه اکتشاف و ۱۰ فقره گواهی کشف صادر شده است.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده