تاریخ: ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۵۵
بازدید: ۸۹
کد خبر: ۲۹۷۳۶۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

رشد قیمت سنگ آهن چین

‌می‌متالز - با توجه به کاهش ذخایر در چین و افزایش تقاضا در بخش ساختمانی چین و قیمت سنگ آهن چین پس از دو هفته کاهش با رشد همراه شد.

به گزارش می‌متالز به نقل از GMK، داده‌های منتشر شده توسط Nasdaq در روز یک شنبه (۲ آوریل) نشان می‌دهد معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه می‌که بیشترین معامله در بورس کالای دالیان را داشت، در هفته ۲۴ تا ۳۱ مارس ۲۰۲۳ به ۹۰۷ یوان در هر تن رسید که معادل ۱۳۲.۱۳ دلار در هر تن می‌باشد. این در حالی است که قیمت سنگ آهن در بورس کالای دالیان در هفته منتهی به روز جمعه (۳۱ مارس) نسبت به هفته قبل با افزایش ۴.۸ درصدی همراه بوده است؛ بنابراین باید توجه داشت که قیمت سنگ آهن چین پس از دو هفته کاهش دوباره رشد کرده است.

فعالان بازار گزارش دادند معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه می‌در بورس سنگاپور در هفته منتهی به روز جمعه (۳۱ مارس) در محدوده ۱۲۵.۱ دلار در هر تن شنیده شد. این در حالی است که قیمت سنگ آهن در بورس سنگاپور نسبت به قیمت شنیده شده در ۲۴ مارس حدود ۴.۳ درصد افزایش یافته است.

شکل زیر قیمت سنگ آهن در بورس کالای دالیان و بورس سنگاپور چین را در زمان ۲۴ تا ۳۱ مارس ۲۰۲۳ نشان می‌دهد.

به نقل از چندین منبع خبری، قیمت سنگ آهن پس از دو هفته کاهش به دلیل بهبود جو بازار در بحبوحه کاهش موجودی انبار‌ها در بنادر چین، رشد کرده است.

علاوه بر این معامله گران در روز یک شنبه (۲ آوریل) گزارش دادند نگرانی‌ها در مورد کاهش تولید فولاد چین تا سال ۲۰۲۳ به همراه تقاضای ضعیف‌تر از حد انتظار برای فولاد و چشم انداز افزایش عرضه سنگ معدن همچنان بر بازار تاثیر می‌گذارد. اما پس از انتشار اطلاعات مربوط به سنگ آهن باقیمانده در بنادر، جو بازار سنگ آهن چین بهبود یافته است.

به نقل از برخی منابع خبری، طبیعی است که پس از کاهش شدید در دو هفته گذشته شاهد بهبود قیمت سنگ آهن در چین باشیم. ما معتقدیم که این کاهش یک اوج در روند قیمت سنگ آهن بوده است، زیرا سطح قیمت این محصول به کف خود رسیده است.

فعالان بازار در روز یک شنبه (۲ آوریل) گزارش دادند معامله گران همچنین افزایش قیمت سنگ آهن را محدود می‌کنند، زیرا هنوز از دخالت تنظیم کننده‌های مستقر در چین که معتقدند قیمت‌ها با روش‌های سفته بازانه افزایش یافته است، می‌ترسند.

به نقل از برخی تاجران، نگرانی‌ها در مورد رکود جهانی و تقاضای ضعیف برای فولاد و همچنین استراتژی شرکت‌های فولادی برای پایین نگه داشتن موجودی مواد خام، احتمالاً قیمت سنگ آهن را کاهش می‌دهد. اما با توجه به اینکه ذخایر مواد اولیه بندری در پایین‌ترین سطح خود از ابتدای فوریه امسال قرار دارد، هرگونه کاهش احتمالی در قیمت سنگ آهن کاملا محدود خواهد بود.

همچنین تحلیل گران بازار در روز یک شنبه (۲ آوریل) اعلام کردند در کوتاه مدت، قیمت سنگ آهن در چین به بهبود اقتصادی این کشور و تقاضا برای فولاد نهایی بستگی دارد. اما باید توجه داشت که اکنون انتظار می‌رود شاخص مدیران خرید (PMI) در صنعت منتشر شود که در صورت افزایش فعالیت اقتصادی می‌تواند از قیمت سنگ آهن حمایت کند.

در این میان برخی منابع خبری گزارش دادند برای رشد بیشتر قیمت سنگ آهن، بازار باید از وجود تقاضا از سوی بخش ساخت و ساز اطمینان حاصل کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد فصل اوج ساخت و ساز همراه با موجودی کم مواد اولیه، قیمت سنگ آهن چین را به سطوح بالاتری می‌برد.

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داده بود، طبق پیش بینی‌های کالانیش، قیمت سنگ آهن تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۹۰ دلار در تن کاهش می‌یابد و تنش در بازار مواد خام در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ افت می‌کند. به نقل از برخی تاجران، دلیل اصلی کاهش قیمت‌ها رشد ذخایر مواد خام به دلیل بازیابی عرضه از برزیل، هند و احتمالاً فدراسیون روسیه و اوکراین خواهد بود. ضمن اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف سنگ آهن در سطح پایین تری نسبت به عرضه قرار خواهد داشت.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده