تاریخ: ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۱۰
بازدید: ۱۷۳
کد خبر: ۲۹۶۵۰۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کدام حق و حقوق؟

‌می‌متالز - سنگ‌ آهن، یکی از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین مواد معدنی موجود در سطح کره زمین است که به عنوان ماده اولیه تولید فولاد شناخته می‌شود. در حال حاضر صنعت فولاد یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشور‌ها به شمار می‌آید و بر همین اساس تامین پایدار سنگ‌آهن مورد نیاز شرکت‌های بزرگ فولادی، در دستور کار آن‌ها قرار گرفته است.

به گزارش می‌متالز، سنگ آهن، یکی از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین مواد معدنی موجود در سطح کره زمین است که به عنوان ماده اولیه تولید فولاد شناخته می‌شود. در حال حاضر صنعت فولاد یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشور‌ها به شمار می‌آید و بر همین اساس تامین پایدار سنگ آهن مورد نیاز شرکت‌های بزرگ فولادی، در دستور کار آن‌ها قرار گرفته است. بر اساس اعلام سازمان زمین شناسی آمریکا تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی، استرالیا با داشتن حدود ۵۱ میلیارد تن ذخیره، در صدر بزرگ‌ترین کشور‌های دارای ذخایر سنگ آهن جهان قرار گرفته است. برزیل و روسیه نیز به ترتیب با حدود ۳۴ و ۲۵ میلیارد تن ذخایر سنگ آهن، در رتبه‌های دوم و سوم جهان ایستاده اند. چین، اوکراین، کانادا و هند نیز به ترتیب با حدود ۲۰، ۶٫۵، ۶ و ۵٫۵ میلیارد تن، در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در این میان ایران با ذخیره حدود دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تنی، در میان ۱۰ کشور برتر دارنده ذخایر سنگ آهن جهان قرار گرفته است.

بزرگ‌ترین ذخایر سنگ آهن ایران تا به امروز، در زون‌های سنندج – سیرجان و ایران مرکزی کشف شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به گل‌گهر، چادرملو و چغرات اشاره کرد. حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد ذخایر سنگ آهن کشور در اختیار بخش دولتی و حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد آن در اختیار بخش خصوص است. با این وجود، در حالی تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ هدف‌گذاری شده که تحقق این مهم، نیازمند تامین حداقل چهار تا هشت برابری سنگ آهن در سال است؛ یعنی با توجه به عیار سنگ آهن استخراج شده (کم‌عیار و پرعیار)، برای مثال به ۴۴۰ میلیون تن سنگ آهن کم‌عیار نیاز داریم. این در حالی است که میزان ذخایر سنگ آهن کشور با ظرفیت ایجاد شده برای تولید فولاد هم‌خوانی ندارد و کفاف حداقل ۱۲ تا ۱۵ سال آینده را خواهد داد. این مسئله بار‌ها توسط صاحب‌نظران معدنی و فولادی کشور مطرح شده است که احداث و راه‌اندازی شرکت‌های مختلف فولادی نه تنها به نفع صنعت فولاد کشور نخواهد بود بلکه در صورت عدم اکتشاف ذخایر جدید سنگ آهن و تامین خوراک کافی، تولیدکنندگان فولاد را با چالش‌های جدی در آینده نزدیک مواجه خواهد کرد.

در شرایطی که شرکت‌های بزرگ فولادی کشور نیازمند تامین خوراک کافی هستند و اکتشاف، استخراج و فرآوری سنگ آهن باید بیش از پیش در دستور کار بخش معدن و صنایع معدنی کشور قرار بگیرد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای بهره‌برداران معدنی را موظف به پرداخت ۵ درصد حق انتفاع کرده‌اند. به عبارتی دقیق‌تر، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی دارای قرارداد استخراج سنگ آهن از معادنی که پروانه بهره‌‎برداری آن‌ها به نام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و یا شرکت‌های تابعه است، موظف هستند بابت حق انتفاع دارنده پروانه بهره‌برداری، به ماخذ حداقل ۵ درصد میانگین وزنی قیمت فروش داخلی و صادراتی شمش فولاد خوزستان به ازای هر تن کلوخه تولیدی از معدن مربوطه را به ایمیدرو پرداخت کنند. همان طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، بخش عمده‌ای از ذخایر سنگ آهن کشور در اختیار بخش دولتی قرار دارد و بنابراین اگر بهره‌برداران معدنی بخواهند زیر نظر ایمیدرو که همان نماینده دولت است در این حوزه فعالیت کنند، علاوه بر پرداخت حقوق دولتی معادن، مکلف به پرداخت حق انتفاع نیز خواهند بود.

در حال حاضر حقوق دولتی معادن، یکی از معضل‌های اصلی معدن‌کاران است و اگر قرار باشد به این مسئله پرداخت حق انتفاع نیز افزوده شود، هیچ سود و فایده اقتصادی برای آن‌ها نخواهد داشت. فرسودگی ماشین‌آلات و عدم واردات ماشین‌آلات نو، افزایش هزینه حمل‌ونقل مواد معدنی، کمبود سوخت و…، از دیگر معضلاتی است که عرصه را بر معادن متوسط و کوچک مقیاس کشور تنگ کرده است. در حالی که قانون‌گذار باید به دنبال رفع مشکلات بخش معدن و هموارسازی مسیر تولید باشد، اما خود، موضوع پرداخت حق انتفاع معادن را به چالشی جدید در این بخش تبدیل کرده است. در یک نگاه کلی، تمامی این معضلات صنعت فولاد را با مشکل مواجه خواهد کرد و آنچه می‌تواند در این مسیر موثر واقع شود، توسعه اکتشاف و افزایش سرمایه‌گذاری در معادن سنگ آهن کشور به منظور تامین خوراک کافی فولادسازان خواهد بود.

یادداشت: احمد مشکانی

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده