تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۰۰
بازدید: ۱۷۳
کد خبر: ۲۹۷۶۷۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کمیسیون کارگری کوهبنان؛ از تشکیل کمیته ویژه تحقق شعار سال تا تشریح مطالبات کارگران زغال سنگ

‌می‌متالز - اولین کمیسیون کارگری شهرستان کوهبنان در سال جدید برگزار شد و نماینده کارگران معادن زغال سنگ افزایش دستمزد، مشکلات خلأ بیمه‌ای، جداشدن شغل سخت و زیان‌آور معدن از سایر مشاغل و موارد دیگری را به‌عنوان مطالبه کارگران برشمرد.

به گزارش می‌متالز، فرماندار کوهبنان امروز در کمیسیون کارگری این شهرستان با تبریک میلاد با سعادت امام حسن مجتبی (ع) اظهار کرد: ضرورت دارد برای تحقق شعار سال کمیته‌ای در شهرستان متشکل از شورای اداری و کمیسیون کارگری تشکیل شود تا با رفع موانع اداری و تسهیل مسیر برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی شاهد افزایش تولید باشیم.

رئیس کمیسیون کارگری کوهبنان افزود: امنیت شغلی مطالبه به حق جامعه کارگری است و کار فرمایان باید تلاش کنند با ایجاد امنیت شغلی و فراهم کردن آرامش روانی، محیط‌های کارگری مناسب و مساعدی را برای این قشر زحمت‌کش جامعه فراهم کنند.

وی خاطر نشان کرد: حمایت از تولید، ایجاد اشتغال و رفع مشکلات واحد‌های تولیدی از اولویت‌های دولت است و دولت برای افزایش تولید به‌دنبال حمایت حداکثری از کارگر و کارفرماست.

مجید توکلی گفت: یکی از اهداف مهم کمیسیون کارگری، رصد کردن مسائل و مشکلات جامعه کارگری و پیشگیری از ایجاد مشکل یا چالش‌های احتمالی است.

وی ادامه داد: همه در برابر صیانت از حق و حقوق کارگران مسؤولیت داریم لذا باید با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مرتبط با تولید و کمک به رفع موانع مسیر را برای تولید بیشتر و بهتر هموار سازیم.

یک درصد فروش زغال سنگ در بحث سلامت خانواده کارگران هزینه شود

فرماندار کوهبنان بیان داشت: همگان باید تلاش کنند یک درصد فروش زغال سنگ در راستای ارتقای سطح سلامت کارگران و خانواده‌های آنان هزینه شود.

در ادامه سید سعید طاهری کارشناس اداره کار شهرستان‌های شمالی استان کرمان گفت: آسیب‌شناسی در معادن، پایش و مشخص شدن افراد درگیر به مواد مخدر، حمایت از کارگران در پرداخت حقوق و بیمه، دعوت از روانشناسان خبره برای حضور در جمع کارگران باید در اولویت برنامه‌های سال جاری قرار گیرد.

وی ابراز داشت:بین کارفرما و کارگران فاصله‌ای نیست لذا باید در راستای افزایش تولید حرکت کنیم و سلامت جسم و روان کارگران باید مدنظر باشد در بحث سلامت روان باید خانواده کارگران از نظر اقتصادی تامین شوند.

طاهری افزود: باید با ارائه بسته‌های تشویقی انگیزه را در کارگران ارتقا دهیم که تولید هم افزایش پیدا کند.

لزوم جداشدن شغل سخت معدن از سایر مشاغل

در ادامه یدالله زمانی نماینده کارگران معادن زغال سنگ اظهار داشت: نگاه ویژه به مشکلات کارگران با افزایش حقوق، همراهی تامین اجتماعی با کارگران برای رفع مشکلات مشاغل سخت و زیان آور، ثبات مدیریتی بر شرکت زغال سنگ، اجرای قوانین کار، جدا شدن شغل سخت و زیان آور معادن از سایر مشاغل، پیگیری جهت اجرای ضریب دو در معادن زغال سنگ برای بازنشستگی و جذب نیروی کار جدید را از مهمترین خواسته‌های کارگران معادن زغال سنگ شهرستان‌های شمالی استان عنوان کرد.

خلا بیمه‌ای کارگران معادن زغال سنگ مرتفع شود

در ادامه مجیدی رئیس معدن هشونی ابراز داشت: ۴۰ نفر بازنشسته در سال قبل داشتیم در حالی که ۶۴۵ کارگر هنوز مشغول به کار هستند، اما سن کارگران بالاست و کارکردن برای آنان سخت است.

وی ابراز داشت: اگر خلا بیمه‌ای کارگران معادن زغال سنگ مرتفع شود رفع موانع تولید را شاهد هستیم و جذب نیروی جدید را خواهیم داشت، البته در سال جاری حدود ۱۵۰ نفر در معدن هشونی بازنشسته می‌شوند.

رئیس معدن هشونی بیان داشت: پایین بودن قیمت زغال سنگ و واردات بی‌رویه زغال سنگ مشکلاتی برای معادن در بر دارد، از نظر مالی معادن مشکل دارند، چون آماده‌سازی عقب هست و تولید افزایش ندارد.

در پایان محمد فصیحی‌هرندی گفت: آب آشامیدنی در معادن زغال سنگ باید کلر زدایی شود، چون آب معادن دچار آلودگی است و ممکن است مشکلاتی یرای کارگران ایجاد شود.

وی ادامه داد: جا دارد معاینات طب کار در معادن به موقع انجام شود، آمبولانس در معادن مستقر شود و اتاق‌های استراحت کارگران مورد توجه باشد تا بهداشت و سلامت کارگران بیشتر رعایت شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان کوهبنان گفت: حضور کارشناس حرفه‌ای در معادن ضروری است تا نظارت بیشتری بر بهداشت معادن داشته باشد همچنین راه‌اندازی مراکز جدید ترک اعتیاد و حضور مشاوران در جمع کارگران هم باید در دستور کار قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده