تاریخ: ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۲
بازدید: ۱۲۷
کد خبر: ۲۹۸۲۳۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

نقش پررنگ چین در بازار خودروی روسیه

‌می‌متالز - برند‌های خودروی چینی در سه‌ماهه اول از فروش لادای روسیه پیشی گرفتند. داده‌ها نشان داد که روس‌ها در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۳، خودرو‌های چینی بیشتری نسبت به لادا، محبوب‌ترین خودروی ساخت روسیه، خریده‌اند که حضور رو به رشد پکن در اقتصاد روسیه را نشان می‌دهد، در حالی که خودروسازان غربی در حال خروج از این کشور هستند.

به گزارش می‌متالز، لادا نشان تجاری شرکت خودروسازی آوتوواز روسیه است. خروج خودروسازان غربی گزینه‌ها را برای مصرف‌کنندگان روسی محدود می‌کند و باید قیمت‌های بالاتر و برند‌های چینی مانند هاوال، چری و جیلی را بپذیرند. براساس نتایج انجمن کسب‌وکار‌های اروپایی (AEB)، در ژانویه تا مارس، فروش جدید خودرو‌های سواری و تجاری سبک در روسیه با ۷/ ۴۴درصد کاهش به ۱۵۳هزار و ۴۷۷ دستگاه رسید. فروش مارس ۶/ ۱۰درصد کمتر از سال گذشته و ۴۸هزار و ۴۱۴ دستگاه خودرو بود.

بر اساس گزارش رویترز، ۶۴هزار و ۴۸۳ خودرو از خودرو‌های خریداری‌شده در سه‌ماهه اول چینی و ۶۴هزار و ۲۴۰ خودرو لادا بوده است. سهم بازار هر دو برند چینی و لادا به ترتیب از ۴۰درصد فراتر رفت. صنعت خودروی روسیه به سرمایه‌گذاری، تجهیزات و قطعات خارج از کشور متکی بود و به دلیل تبعات تحریم‌های غرب و خروج خودروسازان به‌شدت آسیب دید. فروش خودرو‌های جدید در سال گذشته ۵۹درصد کاهش یافت. تولید خودرو‌های جدید در روسیه به پایین‌ترین سطح کاهش یافته و قیمت خودرو‌های جدید به‌طور چشمگیری افزایش یافته است. روسیه به دنبال سرمایه‌گذاری و مشارکت کشور‌های دوست است و در تلاش است تولید کارخانه‌های غربی در روسیه را از سر بگیرد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده