تاریخ: ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۰۵
بازدید: ۱۲۱
کد خبر: ۲۹۸۲۶۵
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

تحلیل بنیادی خودرو / افزایش قیمت محصولات؛ رشد حاشیه سود خودروساز یا دلال؟

تحلیل بنیادی خودرو / افزایش قیمت محصولات؛ رشد حاشیه سود خودروساز یا دلال؟
‌می‌متالز - سرانجام شورای رقابت در بیستم فروردین‌ماه، پس از کارشناسی‌های صورت گرفته بر اساس گزارش ۶ ماهه اول حسابرسی دو گروه خودروسازی بزرگ، تصمیم به افزایش قیمت برخی انواع خودرو گرفت. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود صورت‌های مالی خودروسازان طی ماه‌های آتی تحت تاثیر این تحولات، دچار تغییرات شود.

به گزارش می‌متالز، ایران خودرو که مانند رقیب بزرگ خود، سایپا سال‌ها با زیان‌دهی روبه‌رو شده بود پس از ورود محصولاتش به بورس کالا توانست خود را از منجلاب زیان نجات دهد. اما پس از آنکه صورت‌های مالی آن خبر از سودسازی دادند، چالش ماندن و رفتن خودرو از بورس کالا شروع شد؛ حتی کار به جایی کشیده شد که با هر خبر عرضه خودرو در بورس، قیمت سهام دو شرکت خودروسازی و به دنبال آن گروه خودرویی افزایش می‌یافت.

در همین حال هرگاه خبر خروج خودرو از بورس کالا مطرح می‌شد، رنگ سهم‌های گروه خودرویی قرمز می‌شد. با این وجود سرانجام داستان عرضه خودرو در بورس به نقطه پایان رسید و وزارت صمت خبر از طرح بزرگ پیش‌فروش خودرو داد تا عرضه تمامی محصولات خودروسازان در سامانه یکپارچه خودرو صورت گیرد.

این خبر سهام گروه خودرویی را تحت تاثیر قرار داد به نحوی که سهام این گروه برای مدتی از رشد باز ماند و در هفته‌های گذشته قافیه را به پالایشی‌ها باخت. با این حال، اما رفته رفته با زمزمه مجوز افزایش قیمت خودرو سهام خودرویی‌ها جلب توجه کرد و کم کم نوسانات مثبت پنج الی ۶ درصدی را روی تابلو نشان داد.

سرانجام شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان که دو نهاد مهم در قیمت گذاری خودرو هستند در بیستم فروردین‌ماه، پس از کارشناسی‌های صورت گرفته بر اساس گزارش ۶ ماهه اول حسابرسی دو گروه خودروسازی تصمیم بر افزایش قیمت محصولات دو غول خودروسازی گرفتند.

خودروسازان به سود می‌رسند؟

حالا با اعلام افزایش قیمت‌ها، این سوال مطرح است که تغییر قیمت محصولات تا چه حدی می‌تواند سودسازی خودروسازان را تحت تاثیر قرار دهد؟

در نتیجه افزایش قیمت محصولات، ایران خودرو و سایپا تولیدات خود را با قیمت بیشتری به خریداران عرضه می‌کنند و به این ترتیب درآمد بیشتری نسبت به ماه‌های قبل در صورت مالی خود ثبت خواهند کرد.

نگاهی دیگر به مجوز افزایش خودرو نشان می‌دهد که برای نوسان‌گیر‌های بازار هم سهام خودرویی جذاب خواهد شد و شاید بتوان هفته پیش رو را، هفته خودرویی‌ها دانست.

اما آیا این تمام ماجراست؟ سود افزایش قیمت خودرو به جیب چه کسی می‌رود؟ آیا شرکت‌ها از این افزایش قیمت به اندازه‌ای منتفع خواهند شد که بتوانند زیان انباشته خود را کاهش داده و به سودسازی نزدیک شوند؟
خودرو در ماه پایانی سال ۱۴۰۱ چقدر درآمد داشت؟

برای پاسخ به این سوال شاید بهتر است نگاهی به صورت‌هی مالی شرکت ایران خودرو داشته باشیم. بررسی گزارش عملکرد ماهانه ایران خودرو در اسفند سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که خودرو در این ماه توانسته است ۴۷ هزار و ۸۵۷ دستگاه خودرو تولید کند؛ این عدد در مقایسه با تولید ۶۳ هزار و پنج دستگاه طی بهمن ۱۴۰۱ حدود ۲۴ درصد کاهش داشته است.

البته گزارش‌های عملکرد ماهانه ایران خودرو در اسفند سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که این شرکت در آن مدت تنها ۲۱ هزار و ۳۱۰ دستگاه از محصولات خود را تولید کرده بود؛ در نتیجه مقدار تولید خودرو در اسفند سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲۵ درصد افزایش یافته است.

بررسی بیشتر این گزارش نشان می‌دهد، ایران خودرو در اسفند ۱۴۰۱ توانسته است ۵۶ هزار و ۶۱۱ دستگاه از محصولات خود را به فروش برساند و از این طریق ۲۹ هزار و ۵۰۵ میلیارد تومان درآمد کسب کند. مقایسه این ارقام با بهمن همین سال نشان می‌هد که مقدار فروش این شرکت در اسفند حدود ۶ درصد کاهش داشته است.

اما این کاهش مقدار فروش شامل مبلغ فروش ایران خودرو نشده است؛ چرا که درآمد شرکت به واسطه فروش ۱۴ هزار و ۲۴۱ میلیارد تومانی قطعات و لوازم و همچنین درآمد ۶۱۶ میلیارد تومانی فروش CBU و ۶۸ میلیارد تومانی فروش SKD قطعات ۹۲ درصد افزایش یافته است.

لازم به ذکر است مقدار فروش این شرکت طی اسفند ۱۴۰۱ در مقایسه با دوره مشابه سال قبل از آن، بیشتر از پنج درصد کاهش داشته است.

تحلیل بنیادی خودرو / افزایش قیمت محصولات؛ رشد حاشیه سود خودروساز یا دلال؟

افزایش قیمت محصولات پلکان سودسازی می‌شود؟

حالا ایران خودرو مجوز گرفته است که قیمت محصولات خود را از ۵۳ تا ۱۰۲ میلیون تومان در سال جاری افزایش دهد. با وجود اینکه افزایش قیمت محصولات می‌تواند درآمد ایران خودرو را افزایش دهد، اما باید به این نکته توجه کرد که به همان نسبت هزینه‌های خودروسازان نیز به واسطه افزایش قیمت دلار و رشد نرخ تورم بالا می‌رود. چرا که خودروسازان برای تامین قطعات خارجی که روز به روز با نرخ جدید عرضه می‌شوند، نیازمند هزینه بیشتری خواهند بود.

در همین حال مواد اولیه داخلی مورد نیاز برای تولید خودرو که شامل فولاد، مس، آلومینیوم و سایر فلزات می‌شود، با دلار قیمت‌گذاری می‌شوند و با هر بار رشد قیمت دلار، تحت تاثیر قرار می‌گیرند و بهای کالای تولیدشده خودرو به همان نسبت بالا می‌رود.

تقویت شرکت‌ها یا بازار دلالی؟

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که اساسا افزایش نرخ فروش خودرو در درب کارخانه به منظور کاهش هزینه تولید و افزایش حاشیه سود خودروسازان است.

اما باید دید آیا با این افزایش قیمت خودرو، عرضه این محصول از کارخانه به طور مستقیم بیشتر می‌شود تا موجب رونق تولید خودرو و کاهش فاصله بازار آزاد و کارخانه شود؟ یا باز هم این افزایش قیمت کارخانه سبب جهش‌های عجیب و غریب قیمت خودرو در بازار آزاد می‌شود و عملا به جای افزایش حاشیه سود خودروسازان، حاشیه سود جیب دلالان افزایش می‌یابد؟

گفتنی است شرکت ایران خودرو در سال ۱۳۴۱ با نام اولیه شرکت سهامی خاص کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال ثبت شد. این شرکت در مهر ماه ۱۳۴۲ با هدف تولید انواع خودرو و قطعات مربوط به آن شروع به کار کرد و سهام آن در اواخر سال ۱۳۷۱ در بورس اوراق بهادار تهران با نماد «خودرو» عرضه شد.

در حال حاضر فعالیت اصلی ایران خودرو، تولید قطعات بدنه، موتور، تولید و مونتاژ انواع اتومبیل‌های سواری و وانت است. سهام این شرکت هم اکنون در بازار دوم بورس و در گروه خودرو و ساخت قطعات معامله می‌شود. ایران خودرو با ارزش بازاری حدود ۹۳ هزار و ۹۳۵ میلیارد تومان بزرگترین شرکت این گروه به حساب می‌آید.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده