تاریخ: ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۲۱
بازدید: ۹۷
کد خبر: ۲۹۸۳۱۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تصویر تازه از تجارت روی در ۲۰۲۲

‌می‌متالز - سال‌گذشته برای تاجران روی سالی سخت و پرنوسان بود. در این سال تولید جهانی فلز روی تحت‌تاثیر تعطیلی‌های برنامه‌ریزی‌شده و کمبود ظرفیت قرارگرفت.

به گزارش می‌متالز، داده‌های جهانی نشان می‌دهد محدودیت‌های ناشی از کووید-۱۹ در بازار چین، مشکلات عرضه و چشم انداز تیره اقتصادی باعث نوسان‌هایی در بازار روی برای اکثریت سال‌۲۰۲۲ شد. پس از بهبودی صنایع معدنی مربوط به روی پس از کووید-۱۹ در سال‌۲۰۲۱، تولید جهانی این فلز در سال‌گذشته نزولی و با افت ۲/ ۱درصدی روبه‌رو شد. موضوعی که در نهایت به کاهش تولید تا سطح ۸/ ۱۲‌میلیون‌تن در سال‌۲۰۲۲ منجر شد. تولید دو غول بخش روی یعنی پرو و استرالیا از ۸/ ۲‌میلیون‌تن در سال‌۲۰۲۱ به ۷/ ۲میلیون تن در سال‌۲۰۲۲ کاهش یافت، درحالی‌که کاهش تولید در کانادا در سطح ۴/ ۱۲درصد گزارش شد.

این افت برای روسیه معادل ۹/ ۴درصد و برای چین حدود۳/ ۰درصد بود. البته افزایش تولید از ایالات‌متحده، مکزیک و هند به جبران بخشی از این کاهش کمک کرد. در این مناطق مجموعا تولید روی با افزایش کلی از۲/ ۲میلیون تن در سال‌۲۰۲۱ به ۳/ ۲‌میلیون تن در سال‌۲۰۲۲ رسید. گزارش گلوبال‌دیتا تاکید دارد درگیری بین شرکت‌های معدنی و جوامع محلی که برخی از عملیات‌های کلیدی تولید روی در کشور پرو را تحت‌تاثیر قرار داد، از جمله دلایل فنی کاهش تولید روی در سال‌۲۰۲۲ بوده‌است. این رویه به‌نظر در سال‌۲۰۲۳ تغییر خواهد کرد و صنایع تولید و فرآوری روی شرایط بهتری را تجربه خواهند کرد. در سال‌۲۰۲۴ این وضعیت باثبات خواهد، اما انتظار می‌رود در سال‌۲۰۲۵ برخی تحولات در سطح برخی از جوامع تولیدکننده روی زمینه افت تولید این فلز موثر را فراهم سازد. لازم به یادآوری است که طبق برآورد‌های جهانی، صنایع معدنی در بخش روی در سال‌۲۰۲۶ بهترین وضعیت ممکن را طی یک دهه تجربه خواهند کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده