تاریخ: ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۵۳
بازدید: ۶۷
کد خبر: ۲۹۸۳۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

ارزیابی روند بورس و عوامل رشد شاخص و نقش دولت در سومین سال

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه ضمن ارزیابی روند بورس در سال گذشته، عوامل موثر در رشد شاخص همسو با دیگر بازار‌ها را اعلام کرد.

به گزارش می‌متالز، شاهین احمدی درباره شرایط فعلی بورس و احتمال تداوم روند صعودی بورس تا پایان سال ۱۴۰۲ اعلام کرد: در صورت عدم ایجاد امکان پیش‌بینی پذیری، ممکن است روند بازار با مشکلاتی روبرو شود، اما با ورود به سال سوم دولت، عملا شناخت مناسبی نسبت به بازار و ظرفیت‌های آن ایجاد خواهد شد و امید است سال بهتری در مقایسه با سال‌های پیشین باشد.

ورود و خروج به بازار ارز بدون نظارت و آزادانه انجام می‌شود و با توجه به واکنش سریع این بازار به تحولات و عدم وجود ریسک‌های مربوط، نظارت‌های انجام شده توسط یک نهاد ناظر این بازار از جذابیت برای سرمایه‌گذاران برخوردار است. آنچه برای بازار سرمایه اهمیت دارد، نرخ دلار نیمایی است به تدریج از انتهای پاییز شروع به رشد کرد و با اقدامات بانک مرکزی، عملا بازار نیمای دوم تشکیل شد و نرخ آن تا ۳۹ هزار تومان نیز رسید.

انتظار می‌رود شرکت‌های صادراتی عمدتا بعد از فروش دلار به نرخ‌های اعلام شده با سودآوری بهتری روبرو شوند که این امر از فصل چهارم سال مشهود خواهد بود. صرفاً نرخ تسعیر ارز تنها عامل اثرگذار بر سودآوری شرکت‌ها نیست، کل نماد‌های بورسی و فرابورسی هم لزوما اثر مستقیم از نرخ تسعیر نمی‌گیرند و نمی‌توان در انتظار رشد یا کاهش هماهنگ بین بازار سرمایه و نرخ ارز بود.

لازمه رشد شاخص بورس همسو با دیگر بازار‌ها

پیش‌بینی پذیری اقتصادی سیاست‌های دولت، هماهنگی این سیاست‌ها با واقعیت‌های موجود در داخل، منطقه و جهان، رعایت قوانین و مقررات بالادستی در همه سطوح و در نهایت اتصال به اقتصاد جهانی به عنوان عوامل اثرگذار در رشد بازار سرمایه تلقی می‌شود.

ارزیابی نوسانات سال گذشته بازار سهام

برای بررسی بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱ باید چند نکته اثرگذار را مورد توجه قرار داد. مساله نخست مربوط به رویکرد دولت در بودجه ۱۴۰۲ بود که با در نظر گرفته شدن منابع درآمدی بودجه‌ای از محل فروش گاز به شرکت‌های مصرف کننده در قالب خوراک یا سوخت، بازار سرمایه را با هزینه‌های تولید بیشتر مواجه کردند.

این اتفاق در حالی رخ داد که به دلیل جنگ روسیه و اوکراین و رکود نسبی تحت تاثیر سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی بزرگ این شرکت‌ها در دنیا با رشد درآمدی قابل توجهی مواجه نبودند و این امر در نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۱، شرکت‌ها را با هزینه‌های بالاتر و درآمد ثابت روبرو کرد و حتی برخی شرکت‌های صنعت پتروشیمی در مقاطعی با تعطیلی و عدم توجیه اقتصادی تداوم تولید روبرو شدند.

در نیمه دوم سال و با رشد نرخ ارز در بازار نیمایی، کاهش قیمت جهانی گاز و به تبع آن اصلاحات در بودجه دولت، روند بازار سرمایه بخشی از رکود را جبران کرد و با تحرکاتی در معاملات همراه شد، اما این امر به قدری برای سرمایه‌گذاران جذاب نبود که بازار سرمایه را به عنوان گزینه نخست سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

ناهماهنگی عرضه خودرو در بورس کالا

عرضه یا عدم عرضه محصولات در بورس کالا از جمله ناهماهنگی‌هایی است که پیش‌بینی پذیری را از اقتصاد می‌گیرد و سهامداران بلاتکلیف در مواجهه با ابهام اقدام به خروج پول می‌کنند. با این وجود، عرضه خودرو در بورس کالا کمک زیادی به سودآوری شرکت‌ها می‌کند و این امر اهمیت بسیاری برای شفاف شدن فرایند‌های تولیدی، فروش، کاهش هزینه‌های توزیع، و ممانعت از توزیع رانت خودروی ارزان خواهد داشت.

عوامل موثر در تحقق شعار سال

بهبود ظرفیت تامین مالی صنایع دانش بنیان، شفاف شدن فرایند‌های تولید و فروش شرکت‌ها، تخصیص بهینه منابع، کمک به تامین مالی صنایع زیرساختی، کمک به تکمیل زنجیره ارزش فعالیت‌های تولیدی و... از مهم‌ترین مواردی هستند که می‌توانند کمک کننده به بهبود وضعیت اقتصادی باشند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده