تاریخ: ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۳۱
بازدید: ۹۵
کد خبر: ۲۹۸۳۵۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

جهش سرمایه‌گذاری در بورس استانبول، طی یک‌ماه اخیر

‌می‌متالز - افزایش نرخ تورم در ترکیه سبب شده است تا سرمایه‌گذاران این کشور برای حفظ میزان نقدینگی خود بیش از پیش به بورس استانبول روی آورند. افزایش یک ماهه تعداد سرمایه‌گذاران در بورس استانبول ۳۶۲ هزار و ۵۱۴ نفر و در یک سال گذشته یک میلیون و ۷۱۷ هزار نفر بوده است.

به گزارش می‌متالز، از اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی تاکنون، بیش از ۱۰۰ شرکت مختلف سهام خود را در بورس استانبول عرضه کرده و تعداد سرمایه‌گذاران در این بازار بیش از دو برابر افزایش یافته است.

تعداد سرمایه‌گذاران بورس استانبول در ماه مارس سال جاری میلادی به ۴ میلیون و ۲۳۳ هزار نفر رسید. افزایش یک ماهه تعداد سرمایه‌گذاران در بورس استانبول ۳۶۲ هزار و ۵۱۴ نفر و در یک سال گذشته ۱ میلیون و ۷۱۷ هزار نفر بوده است.

تعداد سرمایه‌گذاران در بورس استانبول به صورت ماهانه ۹.۳۶ درصد و سالانه ۶۸.۲ درصد افزایش یافته است. تعداد سرمایه‌گذاران در پایان سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۱۴ درصد افزایش یافت.

جهش سرمایه‌گذاری در بورس استانبول، طی یک‌ماه اخیر

با تاثیر افزایش شاخص و افزایش تعداد شرکت‌کنندگان، سهم سرمایه‌گذاری لیری در داخل کشور ترکیه نیز به اوج خود رسید. میزان سرمایه‌گذاری به لیر ترک در داخل کشور تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی، ۵ تریلیون و ۲۸۰ میلیارد لیر شد که از این مقدار، میزان ارزش سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با ۷.۲ درصد از کل سرمایه‌گذاری داخلی ۳۸۰.۸ میلیارد لیر، سهم سرمایه‌گذاری‌های ارزی با ۳۳.۸ درصد از کل به ارزش ۷۸۹ میلیارد لیر و سهم سرمایه‌گذاری لیری با ۲۸.۳ درصد از کل سرمایه‌گذاری، ۱ تریلیون و ۴۹۸ میلیارد لیر بوده است.

تا اواخر فوریه ۲۰۲۳ میلادی، میزان سرمایه‌گذاری‌های داخلی به ۱۵ تریلیون و ۱۷۰ میلیارد لیر افزایش یافت که از این مقدار میزان، سرمایه‌گذاری در اوراق سهام با ۱۱.۳ درصد از کل معادل ۱ تریلیون و ۷۱۷ میلیارد لیر شد. اعمال سیستم سپرده لیری با ضمانت ارزی در نزد بانک‌های کشور سبب کاهش ۲۳ درصدی میزان سپرده ارزی معادل ۳.۵ تریلیون لیر شد و میزان سپرده لیری نیز با ۵۳۴.۶ درصد افزایش به ۵ تریلیون و ۲۵۰ میلیارد لیر رسید.

جهش سرمایه‌گذاری در بورس استانبول، طی یک‌ماه اخیر

افزایش نرخ تورم در ترکیه، عامل اساسی در افزایش تمایل برای سرمایه‌گذاری در بورس استانبول شد. ارزش شاخص سهام در ۱۰۰ شرکت نخست بورس استانبول BIST - ۱۰۰ به میزان ۲۴۰.۸ درصد و شاخص عرضه سهام نیز ۶۵۹.۵ درصد افزایش یافت.

رشد سریع عرضه‌های عمومی در افزایش تعداد سرمایه‌گذاران در بورس استانبول موثر بود. از اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی تاکنون، ۱۰۰ شرکت سهام خود را به بازار بورس عرضه کردند. حجم کل این عرضه‌های عمومی به ۴۶ میلیارد و ۷۵۶ میلیون لیر رسید. کل تقاضا برای عرضه‌های عمومی شرکت‌ها در بورس استانبول با ۵۶۹.۱ میلیارد لیر ترک به رکورد جدیدی رسید.

در سه ماهه نخست سال جاری میلادی، ۸ شرکت مختلف در بورس استانبول اقدام به عرضه سهم خود به ارزش ۹ میلیارد و ۳۶۰ میلیون لیر کردند که میزان ارزش تقاضا ۳۱۴.۴ میلیارد لیر شد. در این مدت، علاوه بر عرضه عمومی، شرکت‌ها از طریق افزایش سرمایه و عرضه‌های سهام ثانویه در بورس به درآمد‌های بی‌سابقه‌ای رسیدند. از اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی تاکنون، ۵۳ میلیارد لیر درآمد از طریق افزایش سرمایه و عرضه عمومی ثانویه در بورس استانبول حاصل شده است. بدین ترتیب درآمد حاصل از عرضه اوراق سهام در بورس استانبول در طی ۲۷ ماه گذشته بیش از۱۰۰ میلیارد لیر شد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده