تاریخ: ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۱۷
بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۲۹۸۶۷۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تحلیلی از وضعیت فعلی سیمان شرق و زیرمجموعه‌ها + پیش بینی آینده

‌می‌متالز - وضعیت فعلی سیمان شرق و آینده این شرکت که با ارزش روز بازار بیش از ۳.۷ هزار میلیارد تومانی همچنان کمتر از زیرمجموعه‌ها در حال معامله است، تحلیل شد.

به گزارش می‌متالز، سیمان شرق درحالی طی روز‌های گذشته با رشد قیمت مواجه و به ارزش روز بازار بیش از ۳.۷ هزار میلیارد تومانی رسیده که ارزش زیر مجموعه‌های این شرکت حاضر در بازار اول معاملات بورس بیش از این رقم و ارزش روز فعلی است.

بر اساس این گزارش، "سشرق" مالک ۱۰۰ درصدی شرکت سیمان سفید است که با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن سیمان سفید، بزرگترین تولیدکننده سیمان سفید در داخل محسوب می‌شود.

سیمان سفید شرق طی گزارش ۱۲ ماهه منتهی به ۳۱ مرداد سال جاری سودی ۲۷۰ تا ۲۸۵ میلیارد تومان محقق خواهد کرد. این شرکت درج نماد شده و قرار است پس از ارزش گذاری مجدد عرضه اولیه شود. پیش بینی می‌شود ارزش بازار این مجموعه در صورت عرضه اولیه حوالی ۲.۳ تا ۲۵ هزار میلیارد تومان قرار گیرد. افزایش نرخ دلار اثر بسزایی در سودآوری این مجموعه دارد. چرا که حدود ۴۰ درصد از محصولات را هر ساله صادر می‌کند.

یکی دیگر از زیرمجموعه‌های "سشرق"، شرکت معادن زغال سنگ شرق است که توان تولید ۳۰-۳۵ هزار تن زغال خام و شسته شده را در سال دارد. پیش بینی سود سال جاری این شرکت ۴۵ تا ۵۵ میلیارد تومان است. ارزش این مجموعه ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود. مالکیت "سشرق" در این شرکت هم ۱۰۰ درصد است.

از زیرمجموعه‌های بورسی "سشرق" می‌توان به "کفرآور و سخوز" اشاره کرد که با توجه به قیمت‌های روز آن‌ها ارزش بازاری به میزان ۴۵۰ میلیارد تومان را برای "سشرق" به همراه دارند.

از دیگر شرکت‌های غیر بورسی سیمان شرق می‌توان به شرکت حمل و نقل سپهر سیمان شرق و آهک صنعتی سیمان شرق اشاره کرد که این دو زیر مجموعه هم ارزشی به میزان ۲۰۰ میلیارد تومان می‌توانند داشته باشند.

زیرمجموعه‌های "سشرق" ۳.۲ هزار میلیارد تومان ارزش گذاری می‌شود در حالی که ارزش شرکت بیش از ۳.۷ هزار میلیارد تومان است. به عبارتی بازار، ارزش یک واحد ۲ میلیون تنی سیمان خاکستری را نزدیک به صفر در نظر گرفته است!

"سشرق" طی سال مالی منتهی به شهریور ۱۴۰۲ سود ۲۲۰ تا ۲۴۰ تومان هر سهم محقق خواهد کرد و اکنون حوالی قیمتی ۱۴۰۰ تومان با P/E تحلیلی حدود ۵ تا ۶ مرتبه‌ای در حال معامله شدن است.

موقعیت مکانی این مجموعه باعث شده کمترین میزان رقابت روی محصولات اتفاق بیوفتد و بازار همین مساله را بیش از حد بزرگ کرده در حالی که "سشرق" با همین نرخ‌های اخیر که بیش از ۶۰۰ هزار تومان بوده، می‌تواند سودسازی مناسبی را طی سال جاری و آینده داشته باشد. از طرفی شرکت سیمان سفید بیش از شرکت اصلی در حال سودسازی است. بنابراین"سشرق" یکی از گزینه‌های قابل بررسی در صنعت سیمان است.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده