تاریخ: ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۲۵
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۲۹۸۷۱۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رالی بازار‌های جهانی در پی انتشار تورم تولیدکننده آمریکا

‌می‌متالز - روز پنج‌شنبه به‌دنبال انتشار آخرین ارقام مربوط به تورم قیمت تولیدکننده در آمریکا، بازار‌های جهانی اغلب از رشد نسبی برخوردار بودند. در این میان سهم‌های اروپایی نیز با افزایش قیمت‌های عمده‌فروشی و داده‌های مثبت اقتصادی افزایش‌یافتند. رشد بازار‌های جهانی روزجمعه ادامه یافت و سهام آسیایی و اروپایی با خوش‌بینی سرمایه گذاران مبنی‌بر احتمال کاهش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو روز مثبتی را پشت‌سر گذاشتند.

به گزارش می‌متالز، معاملات وال‌استریت در روز پنج‌شنبه با رشد مثبت سهام ایالات‌متحده به دلیل افزایش در بخش فناوری به پایان رسید. میانگین شاخص داوجونز با ۴۱/ ۱‌درصد افزایش در ۶۹/ ۳۴۰۲۹ واحد بسته شد، درحالی‌که شاخص S&P ۵۰۰ با ۳۳/ ۱‌درصد افزایش در ۲۲/ ۴۱۴۶واحد به پایان رسید.

با انتشار آخرین ارقام مربوط به تورم قیمت تولیدکننده، احساسات سرمایه گذاران با انتشار داده‌هایی برانگیخته شد که نشان‌دهنده کاهش مداوم فشار صعودی قیمت‌ها بود. سهام اروپا در روز پنج‌شنبه عمدتا با افزایش قیمت‌های عمده فروشی ایالات‌متحده، داده‌های مثبت اقتصادی در قاره و اخبار شرکت‌های بزرگ افزایش یافت. شاخص‌کل منطقه‌ای Stoxx ۶۰۰ با ۴۰/ ۰درصد افزایش به ۲۱/ ۴۶۴ واحد رسید. این در حالی بود که در کنار جهش۱۳/ ۱درصدی Cac-۴۰ فرانسه به رکورد جدید، شاخص FTSEMib روز تعطیل را در ۶۱/ ۲۷۶۲۶ واحد به پایان رساند. براساس آمار منتشرشده در روز پنج‌شنبه توسط یورواستات، تولید صنعتی منطقه یورو در ماه فوریه بیش از حد انتظار افزایش یافته‌است، به‌طوری‌که تولید صنعتی سابق ساخت‌وساز، ۵/ ۱درصد پس از افزایش یک‌درصدی در ژانویه افزایش یافت. این رقم بالاتر از انتظارات تحلیلگران برای افزایش یک درصدی بود.

همچنین براساس گزارش‌ها صادرات چین در ماه مارس به طور غیرمنتظره‌ای در‌برابر پیش‌بینی‌ها از سیاست انقباضی افزایش یافته‌است، زیرا دومین اقتصاد بزرگ جهان به بهبودی خود از سیاست‌های مقابله با کووید صفر و ماه‌ها کاهش تجارت ادامه داده‌است. در اخبار مربوط به سهام، سهام هرمس در حالی افزایش یافت که سازنده کیف Birkin افزایش ۲۳‌درصدی در فروش سه‌ماهه اول را گزارش کرد. سهام لندن در معاملات اولیه روز جمعه افزایش یافت که نشان از تاثیر جلسات مثبت در ایالات‌متحده و آسیا بر این بازار بود، زیرا سرمایه‌گذاران به‌فروش خرده‌فروشی و درآمد بانکی ایالات‌متحده چشم دوخته بودند. ارقام منتشرشده در روز پنج‌شنبه توسط وزارت کار ایالات‌متحده نشان داد که شاخص قیمت تولیدکننده در ماه مارس در‌برابر انتظارات ۵/ ۰‌درصد کاهش یافته‌است. به عقیده کارشناسان کاهش تورم تولیدکننده ایالات‌متحده، این‌بار در PPI سرفصل ماه مارس و همچنین قیمت‌های اصلی، این خوش‌بینی را تقویت می‌کند که سرمایه‌گذاران در ماه‌های آینده شاهد تاثیر مشابهی در اعداد CPI باشند و در نتیجه سرمایه‌گذاران را به نرخ احتمالی نزدیک‌تر می‌کند، با این‌حال با توجه به اینکه بازار کار ایالات‌متحده همچنان از وضعیت خوبی برخوردار است، تصور اینکه فدرال‌رزرو برای کاهش نرخ بهره عجله داشته باشد، درحالی‌که اقتصاد ایالات‌متحده همچنان در زمینه مشاغل به‌خوبی خود را حفظ می‌کند، دشوار است. بازار‌های اروپایی در ساعات ابتدایی بازار روز جمعه از رشد نسبی برخوردار بودند، زیرا سرمایه‌گذاران داده‌های قیمت‌های تولیدکننده ایالات‌متحده را راحت‌تر از حد انتظار هضم کرده و توجه خود را به داده‌های خرده‌فروشی در آمریکا معطوف کرده بودند. شاخص پان‌اروپایی Stoxx ۶۰۰ در معاملات اولیه ۳۳/ ۰‌درصد افزایش داشت و همه بورس‌های اصلی از رشد نسبی برخوردار بودند.

این احساسات پس از آن تقویت شد که شاخص قیمت تولیدکننده ایالات‌متحده در ماه مارس که به‌عنوان معیار کلیدی تورم مصرف‌کننده درنظر گرفته می‌شود، ۵/ ۰‌واحد درصد نسبت به انتظارات کاهش یافت و ۷/ ۲‌واحد درصد نسبت به سال‌قبل از ۹/ ۴‌درصد در ماه فوریه و در مقابل پیش‌بینی‌ها افزایش یافت. سهام آسیایی در روز جمعه با خوش‌بینی سرمایه گذاران مبنی‌بر اینکه فدرال‌رزرو آمریکا قرار است استراتژی افزایش نرخ خود را کاهش دهد و نشانه‌های مثبتی در رشد چین داشته باشد، رشد کردند. در ایالات‌متحده، شاخص S&P ۵۰۰ ۳/ ۱درصد جهش کرد و نزدک ۲‌درصد افزایش یافت، زیرا معامله‌گران به‌طور فزاینده‌ای نسبت به اوج افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو در ماه آینده متقاعد شدند که فشار‌های تورمی کاهش یافته‌است. این امر، همراه با افزایش درآمد‌های برخی از بزرگ‌ترین خرده فروشان کشور، حال و هوای ژاپن را بهبود بخشیده است، به‌طوری که میانگین سهم Nikkei توکیو برای ششمین جلسه متوالی افزایش یافت، به‌طوری‌که Nikkei ۲۰/ ۱درصد یا ۵۰/ ۳۳۶واحد افزایش یافت و در ۴۷/ ۲۸۴۹۳ واحد بسته شد و ۵۴/ ۳‌درصد رشد بازدهی هفتگی را ثبت کرد که بیشترین مقدار آن از ماه نوامبر است. همچنین شاخص Topix با ۵۴/ ۰‌درصد افزایش به ۷۲/ ۲۰۱۸واحد رسید. یی‌گانگ، رئیس بانک خلق چین در اظهاراتی که روز جمعه منتشر شد، گفت: اقتصاد چین احتمالا در سال‌جاری حدود ۵‌درصد رشد خواهد کرد و مطابق با هدف سالانه دولت است. شاخص ترکیبی شانگ‌های ۶۰/ ۰‌درصد معادل ۷۹/ ۱۹واحد افزایش یافت و به ۱۵/ ۳۳۳۸‌واحد رسید، درحالی‌که شاخص ترکیبی شن‌ژن در دومین بورس چین با ۴۴/ ۰‌درصد معادل ۳۷/ ۹ واحد افزایش به ۰۶/ ۲۱۳۷ واحد رسید. این در حالی بود که غول‌های فناوری فهرست‌شده در هنگ‌کنگ ۷/ ۰درصد زیان کردند، به‌طوری‌که غول موتور‌های جست‌وجو Baidu ۳درصد و شرکت تحویل غذا Meituan یک‌درصد کاهش یافتند. شاخص هانگ‌سنگ ۳۳/ ۹۴ واحد افزایش یافت و به ۸۱/ ۲۰۴۳۸ رسید.

در همین حال، مقامات پولی سنگاپور (MAS) بسیاری از تحلیلگران را با بدون تغییر گذاشتن سیاست‌ها شگفت‌زده کرد، در این‌باره اظهارکردند که سیاست‌های انقباضی در حال انجام باعث می‌شود تورم در اواخر امسال به‌شدت کاهش یابد. سرمایه‌گذاران اکنون در حال آماده‌شدن برای درآمد‌های سیتی‌گروپ، ولز فارگو و جی‌پی‌مورگان چیس‌اند شرکت هستند که می‌تواند با توجه به استرس اخیر در این بخش، خلق و خوی صعودی را به بازار تزریق کند. همچنین کازوئو اوئدا، رئیس بانک ژاپن روز پنج‌شنبه گفت که به همتایان خود در گروه۲۰ گفته است که بانک‌مرکزی احتمالا سیاست پولی خود را بسیار سست نگه خواهد داشت.

معاملات آتی سهام ایالات‌متحده به‌دنبال هجوم داده‌ها و پیش از گزارش‌های درآمد، اندکی کاهش یافت، درحالی‌که بازار‌های آسیا و اقیانوسیه تا حد زیادی در روز جمعه افزایش‌یافتند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده