تاریخ: ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۰۶
بازدید: ۱۷۶
کد خبر: ۲۹۸۶۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در پی نقض الزامات دستورالعمل حاکمیت شرکتی انجام شد؛

احقاق حقوق سهامداران خرد شرکت سرمایه‌گذاری غدیر

‌می‌متالز - سعید واشقانی فراهانی، رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس گفت: با پیگیری سازمان بورس و در راستای احقاق حقوق سهامداران خرد شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و با تصویب شورای عالی بورس، معادل ۹.۱ درصد از سهام شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) از صندوق بازنشستگی نیرو‌های مسلح به شرکت سرمایه‌گذاری غدیر واگذار شد.

به گزارش می‌متالز، سعید واشقانی فراهانی رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با موضوع مذکور، اظهار کرد: طی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ بخشی از سهام شرکت صنعتی اسفراین و شرکت صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان از سهامدار عمده گروه به شرکت سرمایه‌گذاری آپادانا ایساتیس (شرکت فرعی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر) واگذار شده بود که به دلیل عدم رعایت مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص الزامات دستورالعمل حاکمیت شرکتی و معاملات با اشخاص وابسته (از جمله اخذ گزارش کارشناس رسمی درخصوص ارزش‌گذاری سهام فوق‌الذکر و رعایت منافع سهامداران به صورت یکسان در این معامله)، موضوع به مراجع رسیدگی به تخلفات سازمان ارجاع و مورد رسیدگی انضباطی قرار گرفت.

واشقانی فراهانی تشریح کرد: با رسیدگی به تخلفات، نهایتاً حسب درخواست صندوق بازنشستگی نیرو‌های مسلح قرارداد انتقال سهام شرکت‌های صنعتی اسفراین و صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان به شرکت سرمایه‌گذاری آپادانا ایساتیس اقاله شد و به ازای آن تعداد ۷۸۱ر۱۰۴ر۶۹۶ر۳ سهم شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان در قبال مبلغ ۶۴۰ر۹۷ میلیارد ریال به شرکت سرمایه‌گذاری آپادانا ایساتیس واگذار شد.

رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: در معامله جدید، دارایی ارزشمندی از سهامدار عمده به شرکت سرمایه‌گذاری غدیر منتقل شد؛ این دارایی ۹.۱ درصد سهام شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) را تشکیل می‌دهد و دارایی بسیار ارزشمندی محسوب می‌شود.

رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: ارزش این دارایی در حال حاضر حدوداً دو برابر ارزش تحصیل آن توسط شرکت سرمایه‌گذاری آپادانا ایساتیس (شرکت فرعی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر) بوده و این اقدامی بی‌نظیر بوده که در جهت احقاق حق سهامداران خرد انجام شده است.

سازمان بورس و اوراق بهادار در نظارت بر اجرای دقیق مقررات از جمله الزامات دستورالعمل حاکمیت شرکتی عزم جدی داشته و در صورت تخطی از الزامات مقرراتی، برخورد مناسب را خواهد داشت.

لازم به ذکر بوده؛ با توجه تصویب و ابلاغ دستورالعمل جدید حاکمیت شرکتی توسط هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، اقدامات مناسب از طریق ناشران اوراق بهادار در راستای رعایت الزامات دستورالعمل مذکور اجرایی خواهد شد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده